CATL въвежда технологията за смяна на батерии в Европа
По този начин най-големият производител на батерии за електромобили в света планира да помогне за облекчаване на натиска върху глобалните вериги за доставки

CATL, най-големият производител на батерии за електромобили в света, планира да въведе технологията си за смяна и рециклиране на батерии в Европа, в контекста на глобалната борба за осигуряване на по-устойчиви вериги за доставки на електромобили.
В интервю за Financial Times, Джан Ли, секретар на борда на китайската група, заявява, че смяната на батерии – при която шофьорите на електромобили заменят изтощените батерии с напълно заредени – има „огромен потенциал“ в Европа да направи батериите по-евтини и по-трайни.
Смяната на батерии, технология, въведена от китайския производител на електромобили Nio, отнема минути и намалява първоначалната цена за закупуване на електромобил, тъй като шофьорите не притежават свои собствени батерийни клетки – най-скъпите компоненти на електромобила. Тя също така позволява клетките да се използват по-дълго.
Концепцията за смяна на батерии се разпространява бавно извън Китай заради високите разходи за изграждане на необходимите сервизни станции. Но тя набира все по-голяма скорост на фона на нарастващите опасения относно веригите за доставки на батерии вследствие на засилващите се геополитически напрежения и ръста в продажбите на електромобили.
Други компании вече започнаха да въвеждат смяната на батерии в Европа. Nio управлява 60 станции за смяна на батерии в Германия, Нидерландия, Норвегия, Швеция и Дания. Stellantis наскоро въведе смяната на батерии в своя автопарк от електрически автомобили Fiat 500 в Испания чрез услугата си за споделяне на автомобили Free2move.
Но CATL, която през май добави листване на борсата в Хонконг, има планове в по-голям мащаб. Тя се надява да построи 1000 станции за смяна на батерии до края на тази година в Китай и 10 000 в рамките на три години.
„След това можем да копираме бизнес модела в Европа и други региони“, казва Ли по време на събитие в Лондон, добавяйки, че групата вече е обсъдила използването на технологията за смяна на батерии на континента с автомобилните производители.
Коментарите на Ли идват в момент, в който Брюксел увеличава натиска върху китайските компании, навлизащи на автомобилния пазар на ЕС, да създадат съвместни предприятия с европейски компании или да лицензират части от своята технология. Ли казва, че международното сътрудничество е от решаващо значение за осигуряването на устойчиви вериги за доставки на батерии – все по-важен приоритет за страните по целия свят.
Страните, водени от САЩ, се стремят да намалят зависимостта си от Китай по отношение на критичните минерали, които са от решаващо значение за прехода към електрически автомобили. Компаниите също така търсят начини да удължат живота на батериите и да рециклират материалите за повторна употреба.
CATL вече е лицензирала технологията си за производство на батерии на Ford и Tesla и има съвместно предприятие със Stellantis за изграждане на фабрика за литиеви батерии на стойност 4,1 млрд. евро в Испания.
„Срещаме някои трудности в геополитиката, но все още сме отворени за сътрудничество, особено в областта на научноизследователската и развойна дейност“, добавя той пред Financial Times. „Не искаме да печелим пари само с една компания. Искаме да споделяме“.
CATL си партнира и с нестопанската организация Ellen MacArthur Foundation по инициативи, насочени към създаване на кръгова икономика.
„За да се създаде пазарно търсене за кръгова икономика, е необходима криза и преломен момент, какъвто е сегашният“, посочва Джонкъл Хакенберг, изпълнителен директор на фондацията.
CATL, която придоби китайската група за рециклиране на батерии Brunp през 2015 г., твърди, че може да постигне 100% рециклиране на основни критични минерали като никел, кобалт и манган. Технологията за замяна улеснява рециклирането на батерии, тъй като те могат да се събират на едро от сервизни станции, а не от отделни превозни средства.
Ли казва, че CATL иска да внедри технологията си за рециклиране в Европа, но предупреждава, че по-строгите регулации и по-високите разходи ще затруднят създаването на печеливш бизнес на континента. В Китай CATL е сключила договори с повече от дузина производители на камиони да използват нейните батерии като част от по-широка стратегия за диверсификация на източниците си на приходи.
Групата планира също така да инсталира до 300 станции за замяна по много от основните камионни маршрути в Китай, като целта е да разшири тази мрежа до 150 000 км магистрали и главни пътища, покриващи 80% от основните товарни маршрути в страната.