Някога ексклузивността за високия сегмент сред най-богатите клиенти беше основен залог в стратегията на луксозните брандове.

Днес индустрията се трансформира коренно от ефектите на пандемията и новата вълна младо поколение клиенти, за което няма тайни и всичко трябва да бъде изложено на показ в социалните мрежи.

Всички тези предпоставки означават, че луксозният сектор няма време за губене. Според пролетната актуализация от Bain & Co, индустрията губи скорост сравнително бързо.

Проучването показва още, че стойността на сектора достига 1,7 трилиона долара през 2024 г., въпреки че през първото тримесечие на 2025 г. оценките са за свиване с 3% в сравнение с миналата година, съобщава Fortune.

В този период персоналните луксозни стоки бяха една от категориите, които отбелязаха най-значително забавяне от 369 млрд. евро през 2023 г. до 364 млрд. евро през 2024 г. Това отбеляза първото свиване в сектора от 15 години насам, с изключение на пандемията.

Разликата между печелившите и губещите също се увеличава, допълват авторките на проучването Клаудия Д'Арпицио и Федерика Левато. Тя се е увеличила 1,5 пъти през първото тримесечие на 2025 г. в сравнение с година по-рано, като пазарните лидери продължават да се изстрелват напред, докато долните 20-30% от сектора отчитат намаляване на растежа.

Част от проблема е, че потребителите се борят с това, което Bain & Co описва като „уравнение на стойността“ – дали получават достатъчно, било то преживяване, социални и културни стимули или удовлетворение от покупката за високата цена, която плащат.

В продължение на „дълъг период от време“ луксозните брандове се опитваха да разширят клиентската си база, за да бъдат по-всеобхватни, казва Д'Арпицио пред Fortune.

Това наистина се засили в някои категории с „входни елементи като улично облекло, маратонки и дори красота, които биха могли да бъдат по-подходящи за младите, но и при хората с по-малко дискреционни разходи“.

Тази стратегия „прекали“, добавя анализаторът, като брандовете прекалено разчитаха на емблематичен дизайн или преживявания, намалявайки темпото на иновации и следователно карайки потребителите да се питат дали разходите им наистина си заслужават.

„Така че миналата година имаме голяма загуба на клиенти – около 50 милиона по-малко, които купуват луксозни продукти, по-специално при по-младото поколение“, допълва Д'Арпицио. „Сега брандовете опитват да поправят това и да възстановят връзката с тези клиенти, без да губят своята изключителност.“

Преминаването обратно към ексклузивност е по-трудно, когато младите потребители са поколението на социалните медии заради склонността им да публикуват онлайн.

Отминаха дните на галавечерите без камери, на скритите салони за дизайнерски чанти, в които не се разрешава снимане.

„Луксът винаги е бил свързан с показността“, продължава Д'Арпицио.

„Предишното поколение демонстрираше богатството и постиженията в живота си, а сега по-скоро демонстрира личността си, способността да избира естетиката и качеството.

Има голяма нужда, особено при поколението Z, от споделяне. Това означава да изразяват индивидуалността си, но и желанието си за конформизъм. Това са две сили, които са противоречиви, но в действителност са голям двигател за потреблението на луксозни стоки, защото брандовете могат да осигурят този конформизъм, но и смесването и съчетаването на собствен стил, което създава вашето себеизразяване.

Социалните мрежи дадоха тласък на потреблението на луксозни стоки, защото потенциалът за споделяне с по-голяма аудитория създаде както повече клиенти, така и за разширяване на комуникационните им стратегии и по-широк обхват. Така че да, те искат да бъдат ексклузивни, но и знаят каква е силата на социалните медии“, допълва експертът.