Financial Times: В полза на кого управлява Тръмп?
Според главният икономически редактор на изданието богатите получават по-голямата част от благата; бедните стават по-бедни; а фискалният дефицит на САЩ остава огромен
&format=webp)
„На кого е от полза Тръмп? Чии интереси обслужва той?“.
На този въпрос отговаря в свой анализ главният икономически редактор на Financial Times Мартин Улф.
„Както отбелязва Иван Кръстев, той обслужва собствените си интереси по гротескен начин. Но какво става с другите хора? От бруталното закриване на USAID знаем, че не се интересува ни най-малко от бедните в чужбина. Но показва ли загриженост за обикновените американци, които са гласували за него? Законът „One Big Beautiful Bill Act” (OBBBA), който се провира през Конгреса, показва, че отговорът е „не”, пише Улф.
По думите му това е знаков пример за „плутократичен популизъм” - богатите получават по-голямата част от благата; бедните стават по-бедни; а фискалният дефицит остава огромен.
Тарифите са данък върху продажбите на вносни стоки, който също така води до повишаване на цените на местните заместители. Като цяло по-бедните хора харчат по-голяма част от доходите си за стоки, докато по-богатите харчат по-голяма част за услуги или спестяват голяма част от тях. Така че тарифите са регресивни, твърдят Кимбърли Клаузинг и Мери Ловли от Института за международна икономика „Питърсън“.
„Това може да е една от причините, поради които Тръмп ги обича. Междувременно, неговите данъчни облекчения са насочени предимно към богатите. Yale Budget Lab изчислява въздействието на тарифите, въведени от 1 юни 2025 г., и на OBBBA, както е приет от Камарата на представителите. Разбира се, последният вероятно ще се промени. Но фактът, че изобщо е бил приет от Камарата на представителите, е шокиращ“, добавя главният икономически редактор на Financial Times.
Според него комбинацията от увеличение на тарифите и OBBBA „би намалила средните доходи след данъци и трансфери на 80% от най-бедните домакинства в САЩ. Доходите на 10% от най-бедните домакинства биха се понижили средно с повече от 6,5%, докато тези на най-богатите биха се увеличили с близо 1,5%“.
Също така, Yale Budget Lab изчислява, че „според конвенционалната оценка, OBBBA струва 2,4 трлн. долара в настоящия си вид (4 трлн. долара, ако временните разпоредби станат постоянни). Очаква се митата, въведени от 1 юни, да донесат 2,4 трлн. долара. Но ако тази преценка се окаже нереалистична, заключението на Клаузинг и Ловли, че „като фискална политика, програмата на Тръмп се свежда до регресивни данъчни облекчения, които се плащат само частично от регресивни данъчни увеличения“, би било правилно.
Улф цитира и писмо от независимата Конгресна бюджетна служба (CBO), според което броят на хората без здравна застраховка може да се увеличи с 16 млн. до 2034 г. в резултат на предложените промени в OBBBA и други законопроекти. Предвиждат се и съкращения в програмата за хранителни купони.
„Ако приемем, че „Тръмпономиката“ няма почти никакъв ефект върху икономическия растеж на САЩ, нетният ефект върху фискалната позиция на тарифите и OBBBA изглежда е продължение на предишните фискални тенденции. По този начин фискалните дефицити ще останат големи, а дългът ще се увеличи спрямо БВП“, прогнозира Улф.