Когато лайковете тежат повече от фактите, критичното мислене не е лукс, а необходимост
Всички участваме в „Adolescence“. Не всички го осъзнаваме
&format=webp)
)
Преди година журналистите Виктория Бехар и Вяра Деянова създават Smart Scroll Academy – първата в България академия за ученици, в която световноизвестни журналисти, специалисти по медии и комуникации, заедно с професионалисти от България, предават знания за способността да мислиш критично чрез досег с науката, високите технологии и задължителните медийни правила.
Веднага техен партньор става София Тех Парк, където през целия юли тази година ще се провежда поредното издание на Smart Scroll Academy. Близо 100 деца вече са преминали обучението, което от този сезон е част от Erasmus+, в партньорство с Balkan Free Media Initiative.
Силата е в ръцете на децата, само трябва да го разберат
„Може би се чудите защо този възрастен мъж с бяла коса идва в България от Лондон, за да ви каже как да използвате информацията. Всъщност аз съм тук, за да се науча от вас, защото вие разбирате тези неща вече повече от мен. В миналото хора като мен решаваха каква информация да получават хора като вас. Ние отговаряхме за телевизията, за радиото. Решавахме каква информация всеки един човек ще получи. Имаше няколко души, които определяха информацията. Но сега – вие сте тези, които определяте информацията, като я избирате от социалните медии, които използвате.“
С тези думи Питър Хорокс, дългогодишен директор на BBC World Service, откри пролетното издание на Smart Scroll Academy. Те илюстрират затворения кръг от безкрайна информация, в който живеят децата ни, и в който се учат да плуват или просто се носят по течението.
Наскоро неговите колеги от BBC Education допълниха, че в Обединеното кралство над 45% от учениците на възраст между 11 и 16 години не могат да разграничат спонсорирано съдържание от новинарска информация.

Когато скролването се превърне в ад
Скролването, тази безкрайна, но кратка информация, кара мозъка да функционира на пълни обороти, обработвайки милиони образи в минута. Резултатът често е затваряне на децата в стаите им, в собствен свят – понякога и в собствен ад.
Не случайно филмът „Adolescence“ разтърси всеки един зрител. Много държави превърнаха изводите от филма в конкретни действия, тъй като властите разпознаха неговата роля в това да провокира откровени разговори между родители и деца по теми като токсичната мъжественост, онлайн тормоза и манипулациите, зависимостите от социалните мрежи, както и сексуалното насилие и съгласието.
Сериалът е адаптиран в редица страни като част от образователни усилия за противодействие на онлайн насилието и радикализацията. Във Франция той е официално включен в училищната програма за ученици над 14 години с образователни сесии. В Обединеното кралство Netflix го предоставя безплатно на училищата с подкрепата на премиера Keir Starmer и организациите като Into Film. В Белгия (Фландрия) е интегриран с учебни ресурси. В Нидерландия е част от програма за медийна грамотност, а в Ирландия се планира неговото задължително въвеждане.
А в България темата все още не е на дневен ред
Дълго време се опитвахме да се съсредоточим върху кинематографията, защото сюжетът ни ужаси до степен, в която подсъзнателно се стремяхме да го отхвърлим. Някои казаха: „Това не се отнася до нас.“ Но всички знаем – това вече е тук и засяга всички ни.
Как стигнахме дотам, че не знаем какво се случва зад затворените врати на детските стаи? Как екраните, които трябваше да ни свързват, започнаха да ни разделят? Как дигиталният свят завладя съзнанието на децата ни?
Алгоритмите, които възпитават вместо нас
Информационните фунии на социалните мрежи поглъщат децата неусетно. От фитнес и лайфстайл съдържание, те се озовават в неонацистки групи, среди на радикализация и дезинформация. Момичетата развиват мании относно тялото и храненето. Момчетата биват погълнати от токсични среди, изграждащи агресивни и деструктивни нагласи.
До тези изводи стигат създателите на Smart Scroll Academy, както и преподавателката Мими Шишкова, която е известна със своята обществена активност онлайн. Тя споделя знанието си с децата за така наречените „пайплайни“ – алгоритмични потоци от съдържание, които достигат до децата в социалните мрежи. И им дава ясни насоки как те да управляват този процес, а не той тях.
Моят екран – моят свят
Когато осъзнаем, че днес тийнейджърите живеят в реалност, оформена от алгоритми, а лайковете тежат повече от фактите, критичното мислене не е лукс, а необходимост.
Програмата на Smart Scroll Academy отговаря на усилията на ЕС и добрите практики в страни като Финландия и Естония, където критичното мислене е заложено в учебния план. Обучението следва феномен- и inquiry-базирани методи и включва разпознаване на фалшива информация, манипулации и пропаганда, работа с експерти – учени, журналисти и технократи, практически проекти като подкасти, инфографики и дебати, посещения в медии и анализ на достоверно съдържание, както и разбиране как науката и личните усилия дават реални резултати.
Част от преподавателите в лятното издание на академията, което започва в края на юни, са Виктория Петрова- журналист от Би Ти Ви, професор Георги Шарков - ръководител на Европейския Софтуерен институт, учени от GATE институт, специалсти по изкуствен интелект, експерти по управление на лични финанси за тинейджъри, инжинери, екипът на БТВ новините, както и Рубен Лазарев- експерт по високоефективна комуникация.
Бъдещето се променя през лятото
Smart Scroll Academy всъщност е началото на нов начин на мислене. Академията изгражда умения за разпознаване на манипулация, проверка на факти, водене на конструктивна дискусия и развитие на гражданска позиция. Голямата цел е извън училище децата да разберат, че не е необходимо да знаят всички отговори, а как да ги намерят.
Лятното издание на Smart Scroll Academy ще бъде открито на 30.06 от Саймън МакГий, основател и управляващ партньор на Hawkwood Strategy. В миналото е бил директор по комуникациите на „Даунинг стрийт“ №10 по време на премиера Лиз Тръс, както и прессекретар на двама външни министри и трима членове на британския кабинет. Преди това е работил като старши журналист в The Sunday Times и Mail on Sunday и е консултирал правителства и компании от Fortune 500 по цял свят.
Повече в тук:
Съдържание от Smart Scroll Academy