На пръв поглед полетите из Европа – и то само срещу няколко десетки евро – звучат като перфектната сделка за добро преживяване. Но както всеки редовно пътуващ знае, когато става въпрос за нискотарифна авиокомпания, реалната цена се разкрива едва когато достигнеш до финалния екран за резервацията… а много често дори след това.

От избора на място до таксата за ръчен багаж, днешният самолетен билет изглежда повече като меню със скрити опции, отколкото като фиксирана тарифа.

А според нов анализ на Tradingpedia, цитиран от Euronews, някои превозвачи успяват да удвоят – и дори да утроят – базовата цена на билета с т.нар. „допълнителни“ услуги, които често са всичко друго, но не и по избор.

Миналия месец група потребителски организации поиска от Европейската комисия разследване заради непрозрачните такси за ръчен багаж, наложени от бюджетните авиокомпании. Основният аргумент е, че липсата на яснота обърква потребителите, прави сравняването на цените изключително трудно и възпрепятства информираното вземане на икономически решения.

„Таксите за ръчен багаж могат да бъдат особено досадни, когато не е изрично посочено, че не са включени в първоначалната цена на билета“, посочват организациите. А в някои случаи пътниците дори нямат избор – задължени са да си платят, за да се качат на борда с чанта.

Коя авиокомпания таксува най-много?

Скорошен доклад на Tradingpedia разкрива детайли за допълнителните такси на европейските авиокомпании. Лидер по скрити разходи всъщност е Wizz Air, където сборът от „допълнителни, но понякога неизбежни“ такси достига стойност от €245. Сред тях: €100 за чекиран багаж, €10 за онлайн резервация, €21.50 за онлайн или летищно чекиране. Любопитно е, че компанията не начислява допълнителна такса за ръчен багаж – нещо, което я отличава от конкуренцията.

Следва Ryanair с €234, като тук ръчният багаж струва допълнителни €25. easyJet се нарежда на трето място с такси в размер на €213, а Vueling – с €179, въпреки че има втория най-висок разход за чекиран багаж – €85.

Най-ниски допълнителни такси според анализа има British Airways – €75, следвана от Norwegian (€84) и Jet2 (€107).

От бебета до закъснели пътници: таксите не спират

Разходите не свършват с багажа. За пътуване с бебе (до 2 години) повечето нискотарифни авиокомпании не изискват закупуване на билет, но има задължителна такса – €32 при Wizz Air, €31 при easyJet и €23.50 при Jet2. Norwegian, от своя страна, продава билети за бебета на 10% от цената на възрастен, плюс летищни такси.

Друг спорен разход е т.нар. rescue fee – такса за пътници, които изпускат полета си. Ryanair таксува €100, easyJet – €130, Vueling – от €105 нагоре, Wizz Air – €80, а Jet2 има най-ниска такса – €32. Някои авиокомпании също начисляват такси за групови резервации – €10.50 при Wizz Air и €25 на човек при easyJet, докато Ryanair може да наложи процентна такса при плащане с карта.

Но дали си струва наистина?

Когато всички тези допълнителни разходи се съберат, цената на полета често се доближава до (или надминава) тази на пълносервизните авиолинии, които включват основни услуги в билетите.

„Заключенията хвърлят светлина върху това дали бюджетните авиокомпании наистина са икономични – или просто създават такова впечатление“, пишат анализаторите от Tradingpedia.