Кой е казал, че кроасанът трябва да е френски? Южна Корея и революцията на пекарните
Paris Baguette всъщност идва от Азия. И се заканва да завладее американския пазар
&format=webp)
Ако влезете в който и да е мол в Сингапур, е твърде вероятно да усетите аромат на пекарна. После да видите дълги опашки от хора пред витрини с хляб, сладкиши и кроасани. Тук обаче нито багетата е френска, нито кроасанът. Но това не пречи на компанията да се казва Paris Baguette.
Френско тук е само вдъхновението. А продукцията – корейска.
„Не бих ограничил нашите хляб и кроасани до френския еталон. Ние сме международна марка“, казва Джин-су Хур, президент и главен изпълнителен директор на SPC Group, която е собственик на Paris Baguette.
„Кроасанът не е европейски, а универсален продукт“, допълва той.
Историята на SPC започва преди 80 години от малка семейна пекарна. Днес това е корпорация, превърнала се в ключов играч в сектора с хляб и сладкиши в Южна Корея. Персоналът наброява около 20 хил. души, а през миналата година продажбите ѝ са достигнали 5,6 млрд. долара, пише BBC.
Paris Baguette се появява в корейските магазини през 1988 г. като първата местна марка за хляб и хлебни изделия. Отварят обекти в Китай – страна, която и до днес е основен пазар. Освен там, компанията има магазини и в Европа, САЩ и други азиатски държави – общо около 4 хил.
Paris Baguette има амбициозни планове за бъдещето. Намеренията са да се разкрият още 1000 обекта, предимно в САЩ, до 2030 г. Компанията инвестира във фабрика в Тексас, която ще е най-голямата ѝ производствена мощност в чужбина. Очаква се да бъде завършена през 2027 г., като продукцията ѝ ще се продава в САЩ, Канада и Южна Америка.
Според Хур „завладяването“ на американския пазар ще означава, че Paris Baguette може да се похвали с голям успех в международен план.
Един от ключовите аспекти за възхода на компанията е успешната ѝ рекламна стратегия. Разчита много на договора си с футболния отбор от английската Висша лига Тотнъм. В миналото са имали договор и с парижкия гранд Пари Сен Жермен. Чрез такива партньорства компанията използва домакинските мачове, за да раздава на феновете свои продукти.
„Храната е култура. А спортът привлича много хора по стадионите. В Лондон винаги има много добра атмосфера“, казва Хур.
Едва ли е случайно съвпадение, че капитан на Тотнъм беше лидерът на националния отбор на Южна Корея – Сон Хюн-мин. С него начело отборът спечели купата на Лига Европа след 17-годишно очакване за престижен трофей.
Според Хур обаче това, че капитанът е кореец, няма никакво значение.
„Тотнъм е клуб от топ ниво“, обяснява той.
Друг важен за успеха на Paris Baguette аспект е замразеното тесто. Както казва Хур – работниците не обичат да стават в ранни зори, за да месят. Затова компанията създава прецизна система за доставки на замразената суровина до франчайзите си по целия свят.
Азия има традиция в тестените печива. С бързата урбанизация обаче търсенето им става още по-голямо, защото хората често искат някаква храна за из път. Тамошните пекарни непрекъснато обогатяват продукцията си и разнообразието вече е огромно.
Така сред обичайните сандвичи и печива с шоколадова панировка се появяват и типично азиатски вкусове като пандан, дуриан и червен боб. Paris Baguette се насочва и към Близкия изток чрез сертифициран за халал завод в Малайзия.
При сегашното им развитие азиатските пекарни имат шанс за големи успехи в световен мащаб, твърдят някои експерти.
„Корейската и японската култури са много популярни. Хората виждат различни и интересни неща в социалните мрежи и са склонни да ги опитат. Скоро бях в Италия и се изненадах от големия брой азиатски пекарни и сладкарници“, казва Саверио Бусато, майстор-сладкар в Американския кулинарен институт в Сингапур.
Но възможно ли е чрез замразено тесто да се постигне качеството на малка, традиционна пекарна? Бусато участва в дегустационен експеримент със завързани очи. Дадено му е замразено тесто, на което той реагира по следния начин:
„Това е доста неприятно. Няма мед, няма масло. Лепкаво е и без аромат.“
Но, подчертава той, ако се цели масово производство, не е практично да се използват продукти и технологии като от малка пекарна. Иначе казано – големите играчи винаги ще разчитат на замразено тесто.
След дегустация на корейски млечен хляб обаче той прогнозира, че продуктът би имал успех в Европа.
Увеличаващите се цени са едно от най-големите предизвикателства за Paris Baguette. Компанията се е прицелила в американския пазар, но е принудена да променя стратегията си заради инфлацията. Икономическата обстановка е тежка, но според Хур печалбата не е единствената цел.
„Ако искаме само да печелим, ще си останем завинаги в Южна Корея. А ние искаме да променим културата на консумация на хляб. Искаме да намерим начин да отворим още много пекарни. Това ще е добре и за нас, и за нашата страна“, казва той.