AI дърпа европейската Mistral нагоре и повдига много въпросителни за Apple
Докато американският технологичен гигант се затруднява да надгради своя гласов асистент Siri, Mistral се радва на все по-засилено внимание

Изкуственият интелект (AI) е едно от нещата, които прави разликата между успеха и провала в днешния бизнес. Това важи както за производителите на подобни системи, така и за компаниите, които ги използват в своите процеси.
Последният пример за това са две новини от технологичния свят, които изпращат на различните полюси американския технологичен гигант Apple и водещата европейска AI лаборатория Mistral.
Трудностите при актуализациятa на Siri компрометират AI стратегията на Apple
Apple се затруднява да надстрои своя гласов асистент с изкуствен интелект за iPhone. Това носи на инвеститорите на компанията песимистично настроение относно потенциала за важни обявления в областта на AI на флагманското ѝ годишно събитие следващата седмица.
Наскоро напуснали служители коментират пред Financial Times, че гигантът от Силициевата долина се сблъсква с редица предизвикателства, свързани с актуализирането на Siri с помощта на най-модерни големи езикови модели, които могат да предоставят по-сложни отговори на гласови запитвания. Apple се опитва да създаде свои собствени големи езикови модели (LLM) върху технологията за машинно обучение, която в момента захранва Siri. Този продукт на гиганта от Купертино вече се използва в стотици милиони от най-продаваните устройства на компанията, а крайната цел е да се създаде истински разговорен асистент.
Но бивши мениджъри в компанията казват, че процесът на интегриране на технологиите е довел до бъгове - проблем, с който не се сблъскват конкуренти като OpenAI, създали от нулата GenAI асистенти.
„Беше очевидно, че няма да преобразим Siri, като правим това, което мениджърите наричаха „изкачване на хълма“ - постепенно развитие на продукта, вместо да го пресъздадем от нулата. Сега вече е ясно, че те са се препънали“, категоричен е един от тях.
Актуализациите на Siri са ключова част от Apple Intelligence – набор от AI функции, обявени на световната конференция на разработчиците на компанията миналата година и предназначени да стимулират продажбите на хардуер.
Миналата седмица Financial Times съобщи, че опитът на Apple да пусне AI функциите си в Китай, базирани на модели, създадени от Alibaba, е блокиран от местните регулатори. Чувствителните сделки в страната, в които участват американски технологични компании, са подложени на по-внимателно наблюдение в отговор на търговската война на президента Доналд Тръмп. А повторните неуспехи при пускането на вече обявените функции на Apple Intelligence означават, че очакванията за тазгодишната WWDC - водещото годишно събитие на компанията, което започва следващата седмица, са ниски.
„Намираме се в момент, в който инвеститорите вече знаят какви са потенциалните добри новини, а именно: първо изпълнете обещаното от миналата година“, казва Самик Чатерджи от JPMorgan.
Проблемите с изкуствения интелект се отразиха на акциите на технологичния гигант. Те са с най-лошо представяне от така наречената Великолепна седморка през 2025 г., като от началото на годината са спаднали с около 18% и са под технологичния индекс Nasdaq, който е до голяма степен стабилен.
Тарифите на Тръмп, конкурентните заплахи в Китай и правният натиск върху бизнеса с услуги с висока печалба на Apple също са предизвикват опасения у инвеститорите относно дългосрочния растеж на компанията.
В основата на проблемите на Apple с изкуствения интелект е Siri, нейният вече наложен гласов асистент, който се счита за критичен за отключването на истинските „агентични“ способности на iPhone и другите устройства на Apple.
Когато ChatGPT беше пуснат в края на 2022 г., „начинът, по който компаниите осъществяваха разговорна интеракция, се променяше бързо и беше ясно, че Siri не е на висота“, казва друг бивш висш служител на Apple, който е работил по технологията преди пускането ѝ.
Освен че работят с много по-големи и по-мощни модели, компании като OpenAI, Google и Perplexity пуснаха гласови асистенти, които се считат за по-умни от тези на Apple.
Отговорът на производителя на iPhone беше да фокусира миналогодишната си годишна конференция за разработчици върху собствения си AI, където представи AI-надстроен асистент, способен да чете екрана на потребителя, да черпи от контекстуалната му информация и да предприема действия в рамките на неговите приложения.
Група AI функции - като помощни средства за писане, генериране на изображения и емоджита и търсене чрез камера - вече са на пазара. Обявените промени в Siri обаче все още не са факт. Дори изпълнителният директор Тим Кук наскоро призна, че технологията не отговаря на „високите стандарти за качество“ на компанията и „отнема малко повече време, отколкото мислехме“.
Забавянията доведоха до това, че Apple оттегли телевизионните реклами с участието на звездата от The Last of Us Бела Рамзи, които промотираха новата актуализация на Siri. Компанията беше обект на редица съдебни дела за невярна реклама от страна на потребители.
Настоящите забавяния на Siri означават, че Apple е на три или повече години разстояние от предоставянето на „истински модерен AI асистент, дълго след като Google и други компании са интегрирали такава технология“, обобщават случващото се анализатори от Bank of America.
Европейският лидер Mistral се възползва от търсенето на AI алтернативи
Най-известното стартиращо предприятие за изкуствен интелект в Европа Mistral AI е на другия полюс. То си е осигурило нови договори на стойност стотици милиони долари, което води до подем в бизнеса му и може да помогне за потенциалното набиране на средства в размер на 1 млрд. долара през тази година.
Базираната в Париж компания е изправена пред силна конкуренция от страна на американски и китайски играчи, но започва да се възползва от европейския стремеж за създаване на регионални шампиони. Хора, запознати с финансите на компанията, казват пред Financial Times, че приходите ѝ са се увеличили неколкократно след последния кръг на финансиране преди година и са напът да надхвърлят 100 млн. долара годишно за първи път, ако темпото на продажбите се запази.
Сравнително малък брой големи клиенти са двигател на голяма част от този растеж. Mistral е сключила или е близо до сключването на няколко търговски договора, всеки от които е на стойност поне 100 млн. долара за период от три до пет години, казват източници от компанията. Основната причина - корпоративните клиенти, клиентите от публичния сектор и отбраната извън САЩ все по-често търсят алтернативи на американските технологични компании, след като Доналд Тръмп се завърна в Белия дом.
„Има много европейски компании, които искат да намалят зависимостта си от американските доставчици. Налице е нарастващо търсене на повече стратегическа автономия“, коментира пред Financial Times Артур Менш, главен изпълнителен директор на Mistral.
Това подтиква френската компания, която беше оценена на близо 6 млрд. евро при последния кръг на финансиране преди година, да започне амбициозна програма за разширяване на собствената си инфраструктура за изкуствен интелект, започвайки с голям център за данни извън Париж, както и със сътрудничество с базираните в Абу Даби технологични и инвестиционни групи G42 и MGX.
За да финансира тези усилия, компанията, която вече е набрала повече от 1 млрд. долара от основаването си преди две години, обмисля да набере още толкова. Тя е започнала да търси потенциални инвеститори, въпреки че по-официален процес на набиране на средства вероятно няма да започне преди края на 2025 г.
Подкрепяната от Nvidia компания, която е съоснована от трима бивши изследователи на Meta и Google DeepMind, е далеч зад американските си конкуренти като OpenAI и Anthropic както по отношение на набирането на средства, така и по отношение на комерсиализацията. Нейните отворени модели, които клиентите могат да изследват и адаптират за собствените си приложения, също така са изправени пред конкуренцията на китайския DeepSeek и Llama на Meta. Но напрежението между администрацията на Тръмп и Европа - както и желанието на държавите по света да притежават и управляват собствена AI инфраструктура - може да се окаже благоприятен фактор за Mistral.
Последните договори са сключени по модела на сделката на Mistral за 100 млн. евро с френската корабна и логистична група CMA CGM. Когато тази сделка беше обявена през април, шефът на CMA CGM Родолф Сааде посочи, че компаниите ще работят заедно по „поръчкови“ системи с изкуствен интелект.
Mistral, която има около 250 служители, значително е разширила търговския си екип през последните месеци. Тя е възприела модел на продажби, подобен на този на американския доставчик на услуги за анализ на данни Palantir. Тя е наела екип от „архитекти на решения“, които работят като консултанти с всеки клиент за това как най-добре да внедрят AI в неговия бизнес. Това може да означава по-дълъг процес на продажба от типичния договор за корпоративен софтуер, но с по-голяма потенциална печалба. Сред настоящите клиенти на Mistral са BNP Paribas, AXA, Stellantis и Veolia. Тя също така си партнира с европейския стартъп за отбранителни технологии Helsing.
„Суверенитетът не е основната ни дейност, ние сме глобална компания“, казва Менш. „Но през последните 100 дни бизнесът ни се утрои, особено в Европа и в други региони извън САЩ“.