България е в ТОП 3 на Coca-Cola HBC отличниците за устойчиви практики
Световният гигант инвестира в младите поколения – защото социално-екологично отговорните компании са тези, в които те искат да работят
&format=webp)
В Coca-Cola HBC ESG приоритетите са част от бизнес плана – наравно с икономическите и търговските цели.
Това заяви по време на престижния форум ШУМЪТ НА ПАРИТЕ 2025 Галя Цонкова, ръководител ESG отчетност и програми по устойчиво развитие в Coca-Cola HBC, с активна роля в разработването и прилагането на екологични и социални инициативи с дългосрочно въздействие.
Нашата цел за достигане на нулеви емисии е с хоризонт до 2040 г. – 10 години по-рано от предвидения срок до 2050 г. за бизнеса, посочи Цонкова.
Една от стратегиите за постигането на тази цел е обвързването на възнагражденията с ESG практиките.
15% от бонусите на висшите мениджъри са свързани с климатичните цели. За хората, които работят в заводите ни, например, също са разработени бонусни схеми, които зависят от това къде се използва по-малко енергия и се прилагат добри екологични практики, посочи тя.
Кока-Кола ХБК връчва и своите годишни награди за устойчивост, където се оказва, че за втора поредна година България е в ТОП 3, като се състезава с още 28 пазара в които Групата оперира.
„Това не е само защото българите много добре комуникират, а защото действат и постигат“, посочи Цанкова.
Тя допълни, че у нас се провеждат редица обучения, свръзани с ESG, за да се гарантира сигурност, че стратегията се движи в правилната посока.
Модератор на дискусията по време на събитието беше Яна Пеловска, мениджър международен бизнес във V+O България – агенция с опит в ESG комуникации и стратегическо позициониране, която акцентира върху това, че темата за устойчивостта и ESG отдавна не е нещо ново и непознато – тя е реалност, която променя и продължава да променя както бизнес модели, така и обществени нагласи, дори начина, по който измерваме успеха.

На въпрос на Пеловска кое е ключовото в изграждането на доверие към ESG политиките, Цонкова обясни, че Coca-Cola HBC прилага три компонента, когато говорим за доверие и те винаги трябва да са в баланс:
1. Дългосрочни, предизвикателни цели, които да имат позитивно въздействие върху околната среда и обществото
2. Иизпълнение на тези цели
3. Комуникирането на целите и резултатите
Ако говорим за комуникацията, има два елемента – факти и история, защото за консуматорите техническите данни не винаги са разбираеми, допълни тя.
Като една от добрите практики посочи стратегията всички хладилни витрини, които предлагат продукти на Кока-Кола ХБК, да бъдат енергийно ефективни, за да изразходват минимално количество енергия.
По този начин спестяваме не за нас, а за собствениците на търговски обекти. Данните показват, че за година в България са спестени 30 млн. MWh като енергийно потребление – количество, което можем да приравним до средното годишно потребление на 6000 българи – почти колкото населението в село Лозен, допълни Цонкова.
Тя подчерта категорично, че от години у нас се говори за депозитната система и през 2025 г. тази тема е все повече на дневен ред. Това е доказано ефективен модел и Кока-Кола ХБК подкрепя нейното въвеждане в България, като метод, който дава реален шанс за имплементиране на модела „от бутилка в бутилка“ и за постигане целите на ЕС, а именно 90% разделно събиране до 2029 г.
Нашата най-голяма социална инициатива във всички 29 държави е да достигнем до по-голяма аудитория млади хора, така че те да изграждат своите меки умения заедно с нас за успешен кариерен старт и личностно развитие чрез програмата ни #YouthEmpowered. Имаме амбициозната цел да обучим общо 1 млн. младежи на глобално ниво. България също има своя принос, като тук вече са обучени над 31 000 млади хора по програмата, по която работим с 60 различни университети и партньорски организации.
Преди няколко месеца стартирахме и пилотен проект с дигиталната коучинг платформа - Coachiez, базирана на изкуствен интелект, която по достъпен начин предоставя възможността за прилагане на коучинг по въпроси, касаещи младите, допълни тя.
Поколенията Z и Алфа са хората, които след 10-15 години ще управляват света. За тях социално-екологично отговорните компании са тези, в които те искат да работят.
На въпрос отплащат ли се ESG практиките, отговорът е – категорично да, с редица ключови ползи:
Минимизиране на бизнес риска – правим математически модели кои заводи могат да пострадат от климатични бедствия и какви могат да бъдат инженерните решения, за да намалим риска в бъдеще. Резултатът се изразява в по-малки застраховки, вследствие на тези прилагани модели.
Също имаме по-лесен достъп и финансови ползи от така наречените „зелени капитали“, като „револвиращ кредит“ и „зелена облигация“, които са обвързани само с екологичните ни постижения.