Новото правителство на Германия ще се опита да приеме пакет от данъчни облекчения за корпорациите на стойност 46 млрд. евро през лятото. Целта на тази идея е да се извади най-голямата икономика в еврозоната от стагнацията.

Финансовият министър Ларс Клингбейл, социалдемократ, ще представи мерките по време на заседание на кабинета в сряда. Данъчните стимули, които включват отстъпки за ново оборудване и нови електрически автомобили, ще струват общо около 46 млрд. евро до 2029 г., когато изтича мандатът на коалицията, според правителствени прогнози, цитирани от Financial Times.

„След период на икономическа стагнация е важно да се повиши значително потенциалът на германската икономика“, се казва в проекта на закона. Мерките имат за цел „да дадат силен сигнал за краткосрочната и дългосрочната конкурентоспособност на Германия като място за бизнес“.

Инициативите са в допълнение към мащабен план за публични разходи, финансиран с дълг, на стойност над 1 трилион евро за модернизиране на германските въоръжени сили и остаряващата инфраструктура – централен елемент от усилията на канцлера Фридрих Мерц за съживяване на икономиката. Лидерът на християндемократите, който проведе кампания на пробизнес платформа, обеща също да субсидира разходите за електроенергия на затруднената производствена индустрия в страната. Създадено беше и министерство, което да намали бюрокрацията и да ускори дигитализацията на администрацията.

Планираните данъчни облекчения ще бъдат „добри за Германия като място за инвестиции“, казва пред Financial Times Холгер Шмидинг, главен икономист в Berenberg. „Но това може да бъде само началото. Облекчаването на регулаторната тежест ще бъде по-трудно, но и по-важно.“

От 1 юли компаниите ще могат да приспадат 30% от разходите за нови машини и друго оборудване от данъчната си сметка ежегодно между 2025 и 2027 г.

От 2028 г. федералната корпоративна данъчна ставка от 15% ще се понижава с един пункт всяка година до 10%. Компаниите ще могат също да амортизират 75% от покупната цена на нови електрически автомобили през първата година, като по този начин намаляват облагаемия си доход. Правителството възнамерява да въведе по-изгодни данъчни стимули за разходите за научноизследователска и развойна дейност.

Робин Винклер, ръководител на отдела за германската макроикономика в Deutsche Bank, коментира, че предложенията трябва да осигурят „добре дошъл краткосрочен стимул за производствения сектор“.

Коалицията на Мерц със социалдемократите очаква мерките да бъдат приети от двете камари на парламента до края на лятото.

Икономическият план на Мерц сигнализира за промяна в политиката на страна, която неотдавна беше еталон за фискална дисциплина в ЕС.

Германският износ, който вече страда от конкуренцията с Китай и по-високите енергийни разходи, отбеляза минимален растеж през последните три години. Икономистите предупреждават обаче, че подновените заплахи за 50-процентни мита от САЩ върху европейските стоки могат да доведат до свиване на най-голямата икономика в Европа през тази година.

През третото тримесечие на 2024 г. корпоративните инвестиции на Германия в заводи, машини и превозни средства са били с 9% под нивото отпреди пандемията, според германската банка за развитие KFW. През същия период те са били с 11,5% по-високи в САЩ и с 1% по-високи в ЕС като цяло.

Публичните и частните разходи за научноизследователска и развойна дейност също са по-ниски от тези в други страни: докато Германия е похарчила 11% повече за интелектуална собственост в сравнение с периода преди пандемията, в САЩ те са 36% повече, а във Франция – 27% повече в области като изкуствен интелект, според KFW.