Какво да облека за работа? Новите правила на стила в офиса
Етикет, себеизразяване и практичност – какво означава „подходящо облекло“ в ерата на хибридната работа?
&format=webp)
Въпросът „Какво да облека в офиса?“ изглежда никога не е бил по-труден. След години, прекарани в работа от вкъщи и суитчъри в Zoom срещи, границите между официалното и небрежното са се размили – и то не само в гардероба, но и в самото разбиране за професионализъм.
Днес всяка платформа в интернет има различно мнение по темата: от това дали е допустимо да се носят къси топове и шорти до появата на т.нар. „офис сирена“ – стил, вдъхновен от TikTok естетика, който поставя въпроси за границата между личен израз и професионална среда.
Истината е, че отговорът на този въпрос зависи от множество фактори: индустрията, в която работите, политиките на компанията, градът, в който се намирате, и не на последно място – какво искате да излъчвате като професионален образ.
За да анализира всички тези гледни точки, CNBC Make It разговаря с експерти по етикет и с модерни професионалисти, които споделят как се адаптират към новата работна естетика.
Направете „температурна проверка“ на офиса
Ако сте нов в екипа и не знаете какво да облечете – просто наблюдавайте. „Питайте колеги какво се счита за приемливо, особено при по-неясни ситуации – например дали е допустим спортният стил в петък или кога е уместно да се носи костюм заради среща с клиенти“, съветва Карла Шелис, експерт по етикет от Далас.
Не бива да подценявате и температурата – не само в метафоричен, но и в буквален смисъл. Доминик Бърд, която работи в сферата на продажбите в Тексас, популяризира стила „корпоративен готик“ в социалните мрежи. Нейната формула е: класически силуети, но с леки материи като памук и лен за горещите дни, плюс задължително сако или пуловер, ако в офиса има климатик.
Облечете се така, че да се чувствате като себе си
„Гледайте на облеклото като на възможност, не като на задължение“, казва Даниел Пост Сенинг от Института на Емили Пост.
Дори минимално усилие да изглеждате спретнато може да ви отличи, да внуши доверие, както и респект. „Хората забелязват, когато сте се постарали“, казва той.
И да – по-добре е да сте леко „преоблечени“, отколкото да изглеждате неуместно небрежни. Доминик Бърд споделя, че колегите ѝ често носят чехли и бойфренд дънки, но тя предпочита да се откроява. „Когато се появиш като себе си, се забелязваш още повече“, казва тя.
Стилът е важен, но работата – още повече
Има граници. „Самоизразяването не трябва да застрашава финансовата ви сигурност“, казва Бърд.
Тя е критична към дрескод политики, които забраняват „разсейващите“ дрехи, тъй като често поставят жените в по-неравностойна позиция. Вместо това предлага един по-прост критерий: подходящо ли е това за работата?
Например – ако сте IT специалист и пълзите под бюра, за да окабелявате, полата не е особено практичен избор.
„Винаги има начин да бъдеш себе си, без да нарушаваш правилата – или поне без да изглежда все едно ги нарушаваш“, казва тя.
Впечатлението започва от детайла
Според експертите по етикет елегантният външен вид не изисква да имате прекалено висок бюджет. Отношението е по-важно.
Независимо дали сте облечени в костюм или с дънки и маратонки, важно е дрехите ви да бъдат чисти, изгладени и без накъсвания. А обувките – задължително поддържани.
„Може да сте облечени в тоалет за 2000 долара, но ако обувките ви са в лошо състояние – всичко останало се руши“, казва Шелис.
Когато не сте сигурни – заложете на сигурността
Ако не бихте носили дадена дреха на семейно събиране пред баба си, най-вероятно тя не е подходяща и за офиса. Това е златното правило на Мегна Бала, специалист по стратегия в технологична компания в Торонто, която говори за офис културата онлайн.
Още един бърз тест, който да проведете: бихте ли се чувствали комфортно, ако шефът ви изненадващо ви повика на важна среща?
„За съжаление, хората ще коментират облеклото ви, ако не се вписва в очакванията им“, казва Бала.
Именно по тази причина си струва да си зададете въпроса – какъв бранд изграждате с присъствието си в офиса? Тук не става въпрос само за работата, която вършите, а и за това по какъв начин изглеждате, как общувате и кога се появявате.
„Бъдете добри в това, което правите – и нека работата говори вместо дрехите ви“, заключава тя.