AI mode - как изглежда „пълното преосмисляне на търсенето“ в интернет
На годишното си събитие за разработчици Google показа няколко инструмента, с които се стреми да възстанови лидерството си в областта на изкуствения интелект

Google планира да преработи своята търсачка, за да добави функции, които ще ѝ позволят да функционира подобно на чатбот с изкуствен интелект. По този начин компанията се надява да дръпне едни гърди напред пред конкуренти като OpenAI.
От вторник всички потребители в САЩ могат да активират „режим на изкуствен интелект“ в търсачката на Google и браузъра Chrome, който ще осигурява разговор, въпроси и отговори, подобен на ChatGPT на OpenAI, а не традиционен списък с връзки. По-късно се очаква тази функционалност да бъде достъпна и на други пазари.
Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на компанията майка на Google - Alphabet, описва този ход като „пълно преосмисляне на търсенето“ по време на годишната конференция за разработчици I/O в Маунтин Вю тази седмица.
Пускането на пазара на тази нова AI функционалност представлява най-новото усилие за внедряване на генеративен изкуствен интелект в доминиращата търсачка на Google, въпреки че инвеститорите се притесняват, че новите продукти ще намалят доходите на компанията. „AI Mode“ следва въвеждането на „AI Overviews“ на I/O миналата година. Кратките отговори на често срещани теми, генерирани от изкуствен интелект, станаха популярни сред потребителите, но намалиха броя на кликванията върху рекламите, на които компанията разчита за голяма част от приходите си.
Пичай беше критикуван за бавния темп на пускане на AI, след като преди това Google беше лидерът в индустрията, който разработи изследванията, стоящи зад бума на генеративния AI. Това позволи на стартиращи компании като OpenAI и Anthropic да се превърнат в компании за милиарди долари, които започват да оспорват монопола на Google върху онлайн заявките.
В отговор на това технологичният гигант беше принуден да ускори графика си за пускане на пазара и да направи бързи подобрения в своя голям езиков модел Gemini. Той твърди, че най-новата версия 2.5 превъзхожда ChatGPT на OpenAI и Claude на Anthropic в много сравнителни тестове, особено при кодирането.
По думите на Пичай Google все още има огромно предимство в разпространението пред съперниците си със своите 8,5 млрд. дневни запитвания.
„Търсенето предоставя изкуствен интелект на повече хора, отколкото всеки друг продукт в света“, акцентира той.
Все още обаче не е ясно как компанията ще интегрира рекламата в новите агентични предложения за търсене с изкуствен интелект, браузъри и приложения. През първото тримесечие Google реализира 50 млрд. долара приходи от реклама при търсене, което е повече от половината от общо 90 млрд. долара за Alphabet.
Тъй като се насочва към изкуствения интелект, Google се отдалечава от своя безплатен модел, поддържан от реклами. Стандартният абонаментен план „AI pro“ на Google струва 25 долара на месец, а тези, които искат ранен достъп до най-усъвършенстваните функции, ще трябва да плащат по 250 долара на месец за новия пакет „ултра“. Той е по-скъп от най-високото ниво на OpenAI, което е 200 долара на месец.
Google също се присъедини към наплива от компании, предлагащи агенти с изкуствен интелект, като нейният прототип, наречен Project Mariner, ще бъде пуснат сред абонатите през лятото. Потребителите могат да позволят на агента да поеме контрола над техните браузъри и друг софтуер, за да изпълнява задачи като резервиране на пътувания, пазаруване и съставяне на сложни изследователски доклади. Те също така могат да предоставят на Gemini достъп до своите исторически данни, за да осигурят по-личен контекст на действията и отговорите.
Експертите обаче изразяват загриженост относно неприкосновеността на личния живот, тъй като компаниите за изкуствен интелект започват да вграждат в моделите си дълги памети.
„Последните ни актуализации на Gemini са критични стъпки към осъществяването на визията ни за универсален асистент с изкуствен интелект“, коментира Демис Хасабис, ръководител на изследователското звено за изкуствен интелект DeepMind. „Той е интелигентен и разбира контекста, в който се намирате, и може да планира и предприема действия от ваше име на всяко устройство. Това е нашата крайна цел".
Много от обявените във вторник „агентични“ функции вече се предлагат от по-малките конкуренти. Anthropic и OpenAI пуснаха свои версии на агенти за използване на компютри съответно през октомври и януари. Въпреки това тези продукти остават неизправни и често се затрудняват с основни задачи. Google може да спечели предимство, ако успее да предложи по-надеждно преживяване, използвайки огромните си ресурси и богатството си от потребителски данни.
Подобно на Microsoft, която организира своя собствена конференция за разработчици в Сиатъл тази седмица, Google заяви, че ще приеме протокола MCP (Model Context Protocol) на Anthropic - рамка, която позволява на агентите с изкуствен интелект да комуникират помежду си в стандартизиран формат. Това е от съществено значение за навигацията между множество приложения и уебсайтове.
Google също така представи подобрена версия на Project Astra, „мултимодален“ агент, който може да отговаря и действа в реално време на гласови запитвания и команди, като използва камера на мобилен телефон или интелигентни очила, за да разглежда света. Google планира да интегрира Astra директно в търсенето, но също така ще позволи достъп до устройства, работещи със софтуер на Apple iOS, а не само до тези, които използват Android.