„Продавай през май и изчезвай“: Актуална ли е днес пролетната стратегия на Уолстрийт
На пазара, който в момента се движи основно от политически ходове, много стратези предвиждат, че климатът не отговаря на обичайните модели
&format=webp)
„Продавай през май и изчезвай“ – това гласи една от крилатите фрази на инвеститорите от Уолстрийт, особено актуална за обсъждане този сезон.
На пазара, който в момента се движи основно от политически ходове и решения, много стратези предвиждат, че тазгодишният климат не отговаря на обичайните модели.
При продължаваща икономическа несигурност, крехки технически показатели и геополитически катализатори като търговските преговори между САЩ и Китай, малцина виждат ясен повод за оттегляне - поне не защото такава е традицията в календара, отбелязва Yahoo Finance.
„Тази година се намираме на различен пазар“, заяви миналата седмица Лари Тентарели, главен технически стратег в Blue Chip Daily Trend Report. „Исторически погледнато, ако се върнем назад през последните 10 години, продажбите през май всъщност не са работили много добре.“
Крилатата фраза води началото си отвъд Океана, когато лондонските търговци са определяли времето за излизане от пазара през лятото, преди да купят отново точно след известното конно състезание Saint Leger през септември. Идеята била да се прескочат вялите летни месеци и да се влезе отново, когато пазарите вече се представят по-добре.
Този подход се оказва ефективен в началото на модерния Уолстрийт между 1960 и 1987 г. Но нещата се променят след големия пазарен срив през 1987 г.
След него напълно инвестираната стратегия започна да постига по-добри резултати, а оставането на инвестициите през летните месеци е по-благоприятно. Оттогава насам запазването на стабилността през този период обикновено е печеливша стратегия.
По данни на LPL Financial, S&P 500 в исторически план отбелязва най-слабата си средна възвръщаемост между май и октомври - само 1,8% от 1950 г. в сравнение с по-силния период от ноември до април.
Макар че летните възвръщаемости са положителни в 65% от случаите, относително слабите резултати затвърждават тенденцията „Продавай през май“ като сезонно пазарно поведение.
Сега обаче не всички са убедени, че моделът е валиден за днешния волатилен пазар.
„Данните за сезонността могат да осигурят важна информация за потенциалния пазарен климат, но не представят текущото време“, пише Адам Търнкуист, главен технически стратег в LPL Financial. „А когато става въпрос за пазарите, тарифната несигурност и паричната политика в момента имат силата да предизвикат дъжд или да превърнат облаците в слънце.“
От техническа гледна точка акциите отбелязаха значителен напредък през април, но останаха в режим на възстановяване, след като и трите основни индекса отбелязаха най-лошите си месечни резултати за 2025 г.
„Това е цикъл с много висока волатилност, обусловен от новините. Стремя се да купувам отстъпленията, а не да продавам ралитата.“, допълва Тентарели.
Пазарите бяха разтърсени от въвеждането на митата на президента Тръмп, тъй като продължаващите обрати с търговските партньори на САЩ продължават да замъгляват перспективите.
„Това, че „Продавай през май“ има някаква статистическа значимост, не означава, че винаги работи, нали?“ казва главният инвестиционен директор на Siebert Financial Марк Малох. „В ситуация, в която пазарите се движат нагоре-надолу доста често, е под въпрос дали това може да бъде фактор.“
Мениджърът по благосъстоянието на Plaza Advisory Group Андрю Бригс е съгласен с това: „През април имахме добро възстановяване“, , но предупреждава, че „не е достатъчно доказателство, за да препоръчаме на инвеститорите да продават през май и да си тръгват.“