САЩ преследват санкциониран танкер край Венецуела
Това се случва на фона на затягането на мерките срещу венецуелската петролна индустрия от страна на администрацията на президента Доналд Тръмп
,fit(1001:538)&format=webp)
Американски кораби преследват плавателен съд в международни води край Венецуела в неделя, след като са направили опит да го прихванат, съобщава служител. Това се случва на фона на затягането на мерките срещу венецуелската петролна индустрия от страна на администрацията на президента Доналд Тръмп.
Танкерът, наречен Bella 1, е плавал към Венецуела, за да натовари петрол. Той се намира под американски санкции заради връзки с ирански петрол. Американските власти го разглеждат като част от т.нар. „сенчест флот“, който транспортира петрол от санкционирани държави. За плавателния съд има издадена съдебна заповед за изземване, пише CNN.
Когато служители на Бреговата охрана на САЩ правят опит да се качат на борда, корабът продължава да плава, което води до преследването. „Бреговата охрана на Съединените щати е в активно преследване на санкциониран кораб от т.нар. сенчест флот, който е част от незаконното заобикаляне на санкциите от страна на Венецуела“, коментира американски служител. „Корабът плава под фалшив флаг и е обект на съдебна заповед за изземване.“
Това е втората подобна операция в рамките на два дни. В събота Бреговата охрана прихваща танкера Centuries в международни води. Говорителката на Белия дом Анна Кели твърди, че корабът превозва санкциониран петрол, въпреки че самият танкер не фигурира в първоначалните списъци на санкционирани съдове.
Министърът на вътрешната сигурност Кристи Ноум, чието ведомство включва и Бреговата охрана, публикува видео от операцията, показващо хеликоптер над танкера. Тя посочва, че корабът е задържан при акция преди изгрев и че последно е акостирал във Венецуела. Ноум е категорична, че САЩ ще продължат да преследват незаконното движение на петрол, използван за финансиране на нарко-тероризъм.
Преди това, на 10 декември, САЩ изземват и танкера Skipper заради връзки с Иран. Тези действия бележат ескалация в усилията на Вашингтон да притисне венецуелския президент Николас Мадуро, който според Тръмп вкарва на американска територия наркотици и мигранти.
Миналата седмица Тръмп нареди пълна блокада на санкционирани танкери, за да прекъсне икономическата жизнена линия на Каракас. Венецуела разполага с огромни петролни резерви, но добивът ѝ остава нисък заради санкциите. Тръмп проявява силен интерес към сектора и обвинява страната в кражба на американска собственост при национализацията през 70-те години. Към днешна дата само Chevron продължава да добива петрол в южноамериканската държава.
По-голямата част от венецуелския петрол се продава на Китай, като товарите на Skipper и Centuries също са били предназначени за Азия. Венецуела осъжда блокадата като безразсъдна заплаха и заявява, че ще защитава суверенитета си. Вицепрезидентът Делси Родригес отхвърля „кражбата“ на частния съд и обяви, че страната ще докладва случая на Съвета за сигурност на ООН.
Китай също разкритикува действията на САЩ.
„Произволното изземване на чуждестранни плавателни съдове от страна на САЩ е сериозно нарушение на международното право“, подчертава говорителят на китайското външно министерство Лин Цзян пред журналисти по време на редовен брифинг в понеделник.
„Венецуела има право самостоятелно да развива взаимноизгодно сътрудничество с други държави“, добавя Лин.
Танкерът Centuries, иззет в събота, е превозвал 2 милиона барела суров петрол, според Мат Смит, водещ анализатор за САЩ в енергийната консултантска компания Kpler.
Корабът не е изключил своята идентификационна система (AIS), вероятно защото не се е считал за застрашен, тъй като не е бил официално санкциониран. Анализът показва, че той е натоварил на терминала Jose Oil Terminal и е бил засечен край Гренада на път за Азия. Влиянието върху световните цени вероятно ще бъде ограничено, тъй като Китай е единственият голям пазар за този петрол и там вече има известен излишък, отбелязва CNN.
Междувременно преследваният кораб Bella 1 плава без товар в момента на операцията. Неговата последна позиция е регистрирана край Антигуа и Барбуда, като той е санкциониран още през юни 2024 г. Преди да пресече Атлантика, Bella 1 натоварва ирански петрол, като същевременно изключва своята AIS система в Ормузкия проток — тактика, която често се използва за прикриване на нелегални операции със санкциониран суров петрол.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)