Венецуела се е превърнала в основна транзитна точка за огромни количества кокаин, изпращан към Западна Африка, откъдето джихадисти го транспортират към Европа в рекордни обеми, пише The Wall Street Journal.

Корумпирани военни и наркобанди превозват пратките с леки самолети, рибарски лодки и товарни кораби, движещи се на изток, заявяват международни служители по правоприлагането.

Кокаинът достига Западна Африка, където неформална мрежа от трафиканти, свързани с джихадисти, го движи на север, за да задоволи високото и растящо търсене в Европа.

„Кокаинът днес не е този от 80-те години“, казва Хесус Ромеро, пенсиониран офицер от военното разузнаване на САЩ. „Има директни връзки с терористични организации, които използват трафика, за да финансират целите си“, посочва той пред WSJ.

Безпрецедентните нива на производство в Колумбия през последните години са претоварили традиционните маршрути и трафикантите използват стратегическото положение на Венецуела, разклатените ѝ институции за сигурност и дългото ѝ крайбрежие.

Това, според ООН, е довело до огромен ръст на потреблението на кокаин по света — включително в региони, които досега не са били основни пазари, от Австралия до Източна Европа.

Обединяването на наркотрафиканти, джихадисти и корумпирани държавни структури е част от по-широка глобална тенденция: съюзи между престъпни групи, милиции и режими, които подкопават демократичните норми и заплашват обществения ред.

Притискането на режима на Николас Мадуро от администрацията на Доналд Тръмп — която твърди, че той е дълбоко въвлечен в трафика — привлече внимание към ролята на Венецуела в глобалната наркотърговия. Мадуро отрича. Тръмп вече е наредил удари по лодки, за които се смята, че превозват наркотици от Венецуела към САЩ, но експерти казват, че много по-големи количества се насочват към Европа чрез Западна Африка и близки острови.

В Африка контрабандистите се свързват с групировки, афилизирани с „Ал Кайда“, които ескортират пратките и изискват такси от сухопътните конвои, посочва WSJ.

Растящите трансатлантически потоци означават, че конфискациите на кокаин в Европа вече надхвърлят тези в Северна Америка, сочат данни на Службата на ООН за наркотиците и престъпността.

„Количествата са толкова големи, че проблемът на трафикантите вече е как да ги придвижват“, казва Джеръми Макдермот от платформата за проследяване на глобалната престъпност InSight Crime.

Според Бернар Монне от бизнес училището EDHEC, Венецуела се е превърнала в един от водещите транзитни маршрути към Европа, макар че значителни количества пристигат и от Бразилия, Гвиана и други страни.

Държавният секретар Марко Рубио посочи ролята на Венецуела като транзитен хъб като аргумент в подкрепа на американските удари по предполагаеми нарколодки.

Разследващи по наркотрафика отчитат засилено присъствие на венецуелски мрежи в Европа - включително скорошния арест на 13 членове на бандата „Трен де Арагуa“ в Испания, първи подобен случай.

Пратките минават през множество посредници. Във Венецуела почти не се отглежда кока и не се произвежда финален продукт. Колумбийските картели вкарват кокаина през границата, след което той поема към Африка.

През септември миналата година два частни самолета Gulfstream, натоварени с кокаин, излитат от импровизирана писта във венецуелския щат Апуре. Единият е задържан в Гвинея-Бисау с 2,6 тона на борда — рекорд за страната. Другият достига Буркина Фасо, разказва Ромеро.

По данни на западни служби поне една пратка седмично излита от Венецуела към Западна Африка. Самолетите изключват транспондерите си, а трафикантите подкупват диспечери да „ослепеят“ за движението им.

Корупцията по летищата позволява и трафик с редовни авиолинии. През 2013 г. британски трафикант изпраща 1,4 тона в куфари на полет Каракас–Париж.

Рекордната пратка в Гвинея-Бисау е била предназначена за Северно Мали, където нелегалната търговия финансира групи, свързани с „Ал Кайда“, според европейски и американски служители.

Оттам наркотикът преминава Сахара към Алжир, Мароко и Либия. Либийски фракции събират такси от пратките, сочи доклад на ООН за 2024 г. От Северна Африка кокаинът се прехвърля по море към Южна Европа.

Трафикантите използват и корупцията по венецуелските пристанища, за да изпращат пратки директно към Португалия и Испания. Испанските власти миналия декември залавят 3,3 тона кокаин на венецуелски риболовен кораб край Канарските острови. Ирландската рекордна пратка от 2023 г. също е натоварена край бреговете на Венецуела.

Колумбийски трафиканти използват и полупотопяеми съдове с венецуелски екипажи. Португалската полиция задържа такъв с 1,7 тона кокаин по-рано този месец.

Европейските служби засилват сътрудничеството с Африка, но обемите на трафика растат по-бързо. В Сахел ситуацията се влошава заради военните преврати, казва Орелиен Лорка от Женевския институт за международни изследвания.

„Превратите и нестабилността правят всичко още по-лошо“, обобщава той.