Картина на Густав Климт беше продадена във вторник вечерта за рекордните 236,4 млн. долара по време на първия търг на Sotheby’s в новата сграда на аукционната къща в Ню Йорк - Breuer. Така творбата се превърна в най-скъпото произведение на модерното изкуство, продавано някога на търг, и във второто най-скъпо в историята на аукционите изобщо.

„Портрет на Елизабет Ледерер“ е създаден от Климт между 1914 и 1916 г. и изобразява жена, облечена в блестяща бяла рокля, на фон в меко синьо-лилаво. Това богато и детайлно произведение вече е и най-скъпото, продавано някога на търг от 281-годишната аукционна къща. Настоящият рекордьор обаче остава „Salvator Mundi“ на Леонардо да Винчи, продаден от Christie’s през 2017 г. за 450 милиона долара.

Картината на Климт влиза в елитния клуб на арт трофеите, преминали границата от 100 млн. долара, изпреварвайки „Легнала гола жена“ (1917) на Модиляни, продадена за 157,2 млн. долара, както и емблематични произведения на Анди Уорхол, Франсис Бейкън и Пабло Пикасо.

Успехът на продажбата вероятно ще даде импулс на арт пазара, който преживява рязко съживяване след три мудни години, белязани от притеснения относно тарифи, войни и несигурност. Купувачите отново са склонни да харчат, особено когато на търг се появяват музейни шедьоври, отбелязва The Wall Street Journal.

За картината са наддавали поне шестима участници, като един телефонен купувач се включва едва при 171 млн. долара. Победителят - също по телефона - триумфира след 20-минутна битка, в която офертите са растяли с милиони. Когато аукционистът Оливър Баркър ударя чука, залата избухва в аплодисменти, предава WSJ.

Главният изпълнителен директор Чарлз Стюарт отбелязва, че повече от 25 000 души са посетили сградата Breuer през първата седмица, често чакайки на опашки, обикалящи сградата. „Хората искаха да видят тази картина“, споделя Стюарт, цитиран от WSJ.

Предишният рекорд за Климт беше 108,8 млн. долара, постигнат през 2023 г. за „Дама с ветрило“.

Преди търга Sotheby’s очакваше около 150 млн. долара за „Елизабет Ледерер“, но комбинацията от рядък Климт и престижния произход - колекцията на покойния Леонард Лодер - се оказа неустоима. Лодер, починал през юни, беше важна фигура в арт света, щедър дарител на МЕТ и бивш председател на Whitney Museum. Като наследник на Estée Lauder той, заедно с брат си Роналд Лодер, беше известен като колекционер от световна класа.

„Произходът Лодер“ очевидно вдъхна увереност у участниците в търга. Sotheby’s предложи 24 произведения от неговото имущество, оценени предварително на 379 млн. долара. Всички са продадени - за общо 528 млн. Долара.

След еуфорията около групата на Лодер търгът е продължил с ново поколение произведения. „Crowns (Peso Neto)“ (1981) на Жан-Мишел Баския е продаден за 48,4 млн. долара. „Синя гъба“ на Ив Клайн - за 19 млн. долара.

Очакваната „звезда“ в тази по-млада секция обаче се оказа разочарование. „America“, скулптура на тоалетна от масивно злато, е оценена да се продаде за стойността на самия метал - 9,9 млн. долара (по актуалните цени на златото във вторник). Sotheby’s открива наддаването, като закръгля исканата цена на 10 млн. долара, но произведението привлича само една телефонна оферта. С таксите на аукционната къща крайната цена достига 12,1 млн. долара. В крайна сметка творбата донесе приблизително 2,1 млн. долара над цената на използваното злато.

Getty Images / Творбата „America“ на Маурицио Кателан

Авторът е Маурицио Кателан - същият, който нашумя със своя „банан с тиксо“, продаден за 6,2 млн. долара. Купувачът е известна американска марка, но аукционната къща не разкри името ѝ.

Инсталационното пространство на Кателан в Sotheby’s е изцяло облицовано с огледални стени и таван, създавайки илюзия за безкрайност на златните тоалетни и белите мивки.

Продавачът на тоалетната е хеджфонд милиардерът и собственик на New York Mets Стив Коен, дългогодишен колекционер на творби на Кателан. Според източник на WSJ, запознат със сделката, той е решил да я продаде, тъй като стояла в склад и смятал, че произведението заслужава да бъде изложено подобаващо някъде.

Репликата на тоалетна Kohler е била напълно функционална и e можела да се ползва, но от Sotheby’s не са позволили това на посетителите.