Офир Еял, Rakuten Viber: „В бъдеще няма да питаме какво е написано, а кой го е написал“
Изкуственият интелект няма да замени човека в комуникацията - ще му помогне да бъде по-ясен и по-автентичен и да изразява повече емпатия, казва главният изпълнителен директор на Rakuten Viber в интервю за Profit.bg преди участието си в Digital Trends 2025
&format=webp)
На 4 ноември сцената на Digital Trends 2025 в Sofia Event Center посреща Офир Еял, главен изпълнителен директор на една от най-успешните комуникационни платформи в света - Rakuten Viber.
Броени дни преди най-очаквания форум в технологичния календар на София тази есен, разговаряме с един от водещите лектори за ролята на човека в ерата на машините, за изкуствения интелект като пазител на доверието, и за бъдещето, в което комуникацията няма просто да бъде по-бърза - а по-смислена и по-човечна.
Г-н Еял, живеем във време, в което разговорите между хората все по-често включват изкуствен интелект - от личната комуникация до бизнес взаимодействията. Според Вас, как изглежда „човешкият елемент“ в едно бъдеще, в което машините вече могат да ни разбират?
Днес изкуственият интелект е толкова добър, че резултатите му звучат напълно човешки. AI вече може да напише съболезнователно писмо, което звучи - може би дори по-добре - от това, което бих написал аз самият.
Но ако знаете, че това писмо е написано от машина, ще ви донесе ли същата утеха? Или ще усетите, че съм си „спестил“ човешката част в нещо, което има значение?
Машините вече пишат по-добре от повечето от нас, така че „човешкият елемент“ в бъдеще няма да е въпрос на способности, а на авторство. Ще ни интересува кой е избрал думите, а не само какви са те.
Хората обичат ръчно написани писма по същата причина, поради която „Аз го сготвих сам“ е новото „Автентично е, по домашна рецепта!“.
На моя екип казвам следното: „Представете си комуникацията като координатна система между ефективност и емоция и нисък срещу висок залог. Т.е. - между това, което се случва бързо, и това, което има значение.“
AI ще поеме транзакционната част, тази с нисък залог - като графици, често задавани въпроси, автоматични съобщения.
Хората ще останат собственици на комуникацията с високи залози - извинения, преговори, чествания.
Компаниите, които ще печелят в бъдеще, няма просто да използват AI, за да мащабират разговорите си. Те ще го използват, за да защитят човешките моменти, които имат значение.
Все пак генеративният AI вече променя не само техническия начин, по който създаваме текст, звук и видео. Той може да придаде и определено емоционално ниво, стига да бъде правилно насочен. Може ли в този смисъл AI да направи комуникацията не просто по-бърза, а и по-смислена?
Да, ако го използваме, за да повишим яснота и връзка, а не просто скоростта.
Нека AI елиминира шума и се погрижи за рутината - така хората могат да останат фокусирани върху намерението, емпатията и истината.
Нашата цел не е да пишем повече, а да се разбираме по-добре.
Бъдещето на AI комуникацията не е в бързината, а в автентичността, прозрачността и взаимното уважение.
През последните години виждаме как комуникацията, търговията и финтех услугите се сливат - всичко се случва в рамките на един разговор, в едно приложение, в реално време. Как ще се разива този нов модел на дигитална икономика?
Да. В новия модел на дигиталната икономика хората искат да откриват, избират, плащат и получават подкрепа в рамките на една нишка, без да сменят приложенията.
Rakuten Viber е част от тази трансформация като Super App - платформа, която съчетава комуникация, плащания и услуги, за да направи живота на потребителите по-лесен.
Разговорите вече са новият интерфейс на дигиталната икономика, а Viber изгражда инфраструктурата, която ги прави ефективни, сигурни и интуитивни.
Често говорите за значението на доверието и личното пространство в дигиталната комуникация. Как AI може да бъде едновременно инструмент за иновации и пазител на поверителността?
AI има и защитна роля - може да разпознава фишинг атаки, да открива дийпфейк, да сигнализира измами и да предпазва децата от опасно съдържание - без да нарушава т. нар. end-to-end encryption
Така AI се превръща в следващия слой на защита на поверителността - както криптирането пази данните при пренос, така AI може да защитава потребителя в самия разговор.
Това променя парадигмата от „AI срещу поверителност“ към „AI за поверителност“.
Но запазването на доверието остава ключово - особено за глобална платформа като Viber.
Нужни са ясни правила и механизми за наблюдение, предупреждение и намеса, които да гарантират, че AI остава надежден и етичен партньор както за бизнеса, така и за потребителите.
Как си представяте комуникацията след пет години?
След пет години комуникацията ще премине от ръчно усилие към симбиотично разбиране.
Ще продължим да пишем и говорим, но тези действия ще бъдат подкрепени от AI, който разпознава емоции, контекст и тон.
Разговорите ще станат мултимодални - машините ще обработват не само думи, но и ритъм, микрожестове и смисъл.
AI ще еволюира от инструмент за транскрипция в помощник по емоционална интелигентност - ще ни дава обратна връзка в реално време, за да подобрим начина, по който изразяваме себе си.
Част от рутинната комуникация ще се измести към AI-to-AI взаимодействия, при които дигиталните ни асистенти ще предвиждат нуждите ни, ще договарят и ще обобщават, още преди да сме ги формулирали.
Резултатът ще бъде комуникация, която не е просто изразяване, а разбиране - незабавно и интуитивно.
Вижте и чуйте на живо цялата визия на Офир Еял за бъдещето на комуникационните технологии и ролята на Rakuten Viber в него по време на Digital Trends 2025.
Датата е 4 ноември, мястото: Sofia Event Center, а сцената и атмосферата ще бъдат по зареждащи отвсякога.
Следете детайли за програмата и участниците на сайта на форума.
Осигурете си място през мрежата на Eventim.bg.

)


&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
