Нов доклад: TikTok е показвала повече провоенно съдържание по време на срещата на НАТО
Макар по-голямата част от съдържанието да е било първоначално неутрално, то бързо е станало по-явно свързано с военни конфликти, военни сценарии и спекулации за трета световна война, твърди европейската нестопанска организация AI Forensics
&format=webp)
Алгоритъмът на TikTok е разпространявал провоенни видеоклипове с положителна насоченост по теми като отбрана и въоръжаване на срещите на НАТО през юни в Хага, показва анализ на европейската нестопанска организация AI Forensics.
За целите на анализа тя е използвала 12 TikTok акаунта, базирани в Нидерландия, за да сравни предложенията на For You Page на приложението с резултатите от търсенето преди и след срещата на върха, която се фокусира върху увеличаването на разходите за отбрана от съюзниците, припомня Euronews.
Ключовите думи за анализа са били „нато, среща на върха на нато 2025, новини за нато“.
Изследователите са анализирали и видеоклипове на For You Page в продължение на един час, за да видят какво би предложил мощният алгоритъм на TikTok и след това са квалифицирали съдържанието им.
Те са установили, че макар по-голямата част от съдържанието да е било първоначално неутрално, то бързо е станало по-явно свързано с военни конфликти, военни сценарии и спекулации за трета световна война. Например, 40% от видеоклиповете на страницата са показвани военни и оръжия, а други 19% са се отнасяли до потенциална война.
„For You Page дава предимство на прославящи военни съдържания и плашещи спекулации за война“, се казва в доклада, като се отбелязва, че препоръчваните видеоклипове по-рядко критикуват НАТО. Това може да има опасни последствия: „Отклоняването от фактите и преминаването към възхваляващи и тревожни спекулации може потенциално да засили военната реторика“, се казва в доклада.
Междувременно резултатите от търсенето на видеоклипове по-често дават приоритет на новини за срещата на върха на НАТО, текущи конфликти и военния принос на НАТО.
Около 23% от търсените видеоклипове показват съдържание за отбрана и въоръжаване, 16% съдържат спекулации за война, а 5% са свързани с историята.
Изследователите също така установяват, че Иран, Израел, палестинските територии, Русия, Нидерландия, Украйна и САЩ често се споменават във видеоклиповете както от For You Page, така и в търсенето. Проучването установява, че нидерландските потребители по-често виждат критични видеоклипове за Иран, Израел и Русия и по-положителни за палестинските територии и Украйна.
Видеоклиповете често са критикували президента на САЩ Доналд Тръмп и руския президент Владимир Путин и са били по-благосклонни към генералния секретар на НАТО Марк Рюте, френския президент Еманюел Макрон и украинския президент Володимир Зеленски.
ByteDance, компанията майка на TikTok, не отговори на запитването на Euronews за коментар на резултатите.
На уебсайта на компанията се посочва, че взаимодействията на потребителите, като например съдържанието, което споделят, харесват или коментират, могат да повлияят на това, което се показва на For You Page.Ха штаговете, прегледите и местоположението също се използват за персонализиране фийда на потребителите.
Междувременно лентата за търсене на TikTok взема предвид същата информация като For You Page, но този алгоритъм отдава по-голямо значение колко е релевантно съдържанието за търсения термин и предишната история на сърфиране на потребителя, допълва Euronews.