Смущенията в работата на някои европейски летища продължават и в неделя, след като кибератака засегна компанията за технологии за чекиране Collins Aerospace.

Най-голямото летище в Обединеното кралство, Хийтроу, беше сред засегнатите, заедно с тези в Берлин и Брюксел, което заяви, че очаква сериозни смущения и отменени полети в неделя в резултат на кибератаката, припомня CNBC.

Какво се случи?

Collins Aerospace „предоставя системи за чекиране и качване на борда на самолета за няколко авиокомпании в множество летища по целия свят“, заяви летище Хийтроу в публикация в X в събота.

Майката компания на Collins, RTX, заяви пред Reuters, че е наясно с „кибер-свързани смущения“ в софтуера си MUSE.

„Въздействието е ограничено до електронното чекиране на клиенти и предаване на багаж и може да бъде смекчено с ръчни операции по чекиране“, допълни RTX, като подчерта, че се стреми да разреши проблема възможно най-скоро.

CNBC се свърза с RTX за коментар.

Кои летища бяха засегнати?

Доставчикът на авиационни анализи Cirium съобщи за CNBC, че в събота са отменени 29 излитания и кацания на летищата Хийтроу, Берлин-Бранденбург и Брюксел.

И трите летища публикуваха актуализирани изявления в неделя.

Хийтроу заяви, че работи за „решаване и възстановяване“ след прекъсването на Collins, което засегна чекирането.

„Извиняваме се на тези, които са претърпели закъснения, но благодарение на сътрудничеството с авиокомпаниите, по-голямата част от полетите се изпълняват“, се казва в изявлението на X. „Препоръчваме на пътниците да проверят статуса на полета, преди да отпътуват за Хийтроу, и да пристигнат не по-рано от три часа за дългите полети и два часа за късите.“

Брюксел съобщи на своя уебсайт в неделя, че кибератаката има „голямо влияние върху разписанието на полетите и за съжаление води до закъснения и отменени полети“. Пътниците бяха посъветвани да проверяват статуса на полета, преди да тръгнат за летището.

Берлин предупреди пътниците за по-дълги времена на изчакване в резултат на „срив на системите на доставчик на услуги“.

Летището в Дъблин също беше засегнато, но заяви, че очаква да работи по пълен график в неделя.

„Някои авиокомпании в Терминал 2 продължават да използват ръчни решения за генериране на етикети за багаж и бордни карти. Това означава, че процесите по чекиране и предаване може да отнемат малко повече време от обичайното“, съобщи летището в X.

Поредна масова кибератака

Атаката срещу Collins Aerospace е поредното от поредица масови нарушения на киберсигурността.

Jaguar Land Rover обяви миналата седмица, че удължава паузата в производството си до 24 септември заради кибератака.

„Взехме това решение, докато продължава нашето криминалистично разследване на кибер инцидента и обмисляме различните етапи на контролираното възобновяване на нашите глобални операции, което ще отнеме време“, заяви компанията.

По-рано тази година британският търговец на дребно Marks & Spencer заяви, че кибератака блокира онлайн продажбите, като ще унищожи почти една трета от годишните му печалби.

„Тези атаки често се извършват чрез веригата за доставки от платформи на трети страни, които се използват едновременно от множество авиокомпании и летища. Когато един доставчик бъде компрометиран, ефектът на доминото може да е незабавен и с далечни последствия, което да доведе до широко разпространени смущения през границите.“

За да се подобри устойчивостта, компанията заяви, че авиационните компании трябва да гарантират, че софтуерните системи се актуализират редовно и са налице добре тествани системи за архивиране. Тя призова и за по-добро споделяне на информация между доставчиците на технологии, авиокомпаниите и правителствата.

„Кибератаките рядко спират на националните граници, така че колкото по-бързо една страна може да идентифицира и докладва атака, толкова по-бързо другите могат да предприемат действия за нейното овладяване. Съвместната отбрана е много по-ефективна от изолирани реакции.“, препоръчват от компанията.