FCAS: Новият европейски супер изтребител вдига напрежението между Берлин и Париж
В Германия обмислят възможността френската страна да бъде заменена от Швеция или Великобритания, за да бъде спазен крайния срок на проекта - 2040 г.

Напрежението между Берлин и Париж по повод флагманската програма на Европа за изтребители на стойност 100 милиарда евро подтиква Германия да проучи как да замести Франция със Швеция или дори с Обединеното кралство, освен ако до края на годината не бъде сключена сделка, съобщава POLITICO.
Стартиралата през 2017 г. програма Future Combat Air System (FCAS) е предназначена да замести изтребителите Rafale и Eurofighter Typhoon до 2040 г.
Напрежението около FCAS – съвместна програма на Франция, Германия и Испания – не е нищо ново, но мащабът на недоволството в Берлин сигнализира за опасност за бъдещето на изтребителите, точно когато Европа се опитва да укрепи отбраната си, за да се изправи срещу засилената заплаха от Русия, добавя изданието.
Според двама души, запознати с дискусиите, германското министерство на отбраната е повдигнало въпроса за FCAS по време на преговорите миналата седмица с Airbus, която отговаря за германската част от разработката и производството на самолета. Разговорите са разкрили недоволството на Берлин от това, което официалните лица считат за натиск от страна на френската индустрия за прекомерна роля в програмата. Тази нагласа е подтикнала германците да обмислят алтернативни варианти, включително да продължат без Франция.
На компанията е било съобщено, че германското правителство проучва възможности за по-тясно сътрудничество със Швеция или Обединеното кралство — или да продължи самостоятелно с Испания. Официални представители разкриват, че германските военновъздушни сили са информирали депутатите от Бундестага по-рано тази седмица.
„В даден момент германският парламент ще трябва да каже: „Или имаме нужда от този самолет, или не“, казва пред POLITICO депутатът от социалдемократите Андреас Шварц, като предупреждава, че производството дори не е започнало и все още е вероятно да възникнат „много непредвидени проблеми“.
През юли Париж и Берлин се споразумяха, че ще се опитат да изгладят различията през есента и до края на годината да решат дали FCAS да премине към фаза 2, в която компаниите ще трябва да представят демонстрационен самолет.
Нови хоризонти
Отварянето на проекта за нови партньори би било радикална промяна.
Обединеното кралство води конкурентната програма Global Combat Air Programme чрез BAE Systems, което му дава силна индустриална база в областта на стелт дизайна и системната интеграция. Не е ясно как BAE би могло да работи по два конкурентни проекта без конфликт на интереси.
Швеция вече не е част от GCAP и би могла да допринесе за FCAS чрез Saab, която произвежда изтребителя Gripen и има дългогодишен опит в областта на авиониката, сензорите и леките самолетни корпуси. Шведският министър на отбраната Пал Джонсън ще посети Берлин следващата седмица.
Обсъжданията в Берлин подчертават нарастващото недоволство в Германия от индустриалния застой между Dassault – отговарящ за френската част от самолета – и Airbus Defence & Space по отношение на лидерството, споделянето на технологии и разделението на производствената работа. Индустриалният партньор на Испания е Indra.
FCAS не е просто един самолет, а е замислен като „система от системи“, наречена Next-Generation Weapon System (NGWS), комбинираща изтребител от ново поколение, дронове и онлайн връзка с облачна инфраструктура.
Тристранна среща между министрите на отбраната на Испания, Германия и Франция е насрочена за октомври. Въпреки настоящата политическа криза във Франция, редовно се провеждат технически срещи между представители на индустрията, правителствени служители и агенции за доставка на оръжие, за да се обсъдят варианти, които да бъдат представени на министрите.
Разделяне на задълженията
Един от основните въпроси е как да се раздели работата по проекта, която първоначално е планирано да бъде разпределена поравно между Франция, Германия и Испания. През лятото германското издание за отбрана Hartpunkt обаче съобщава, че Dassault настоява за 80% дял от работата по новата система, което определено не се харесва на Берлин.
На пресконференция в сряда говорителят на германския канцлер Фридрих Мерц, Щефан Корнелиус, акцентира, че Берлин и Париж все още съгласуват позициите си, но подчертава, че исканията на Германия са ясни.
„Разпределението на тежестите и работата в този оръжеен проект трябва да се извършва в съответствие с договора“, казва той и добавя, че „няма разногласия“ между Берлин и Мадрид.
Мерц беше в Мадрид в четвъртък, където се срещна с испанския премиер Педро Санчес, като проектът FCAS е бил една от обсъжданите теми.
„Споделяме оценката, че настоящата ситуация е незадоволителна. Не напредваме с този проект“, коментира след срещата Мерц. „И двамата водим разговори с френското правителство и искаме решение възможно най-скоро“.
Френските власти отричат информацията, че Dassault Aviation е поискала 80% от работата по новите бойни системи. Френската компания обаче подчертава, че търси по-голяма власт при вземането на решения, за да не се налага да се консултира с Airbus и Indra на всеки етап от разработването на самолета. Тя твърди, че настоящият работен процес вероятно ще доведе до забавяния.
„Дали настоящата организация, с високо демократично разпределение на работата и управление, е най-ефективният план? Това е въпрос, който зададохме на германците и испанците, и никой не може да докаже, че по този начи - без ясно лидерство - ще имаме самолет навреме“, казва френски служител, работещ по FCAS, визирайки на крайния срок 2040 г.
Една от възможностите би могла да бъде запазване на настоящото разпределение на работата – около 33% за всяка страна – като се промени управлението, за да се позволи по-бързо вземане на решения.
„Можем ли да развием това управление, за да гарантираме по-бързи и по-ясни решения? Няма очевидно решение, но всички заинтересовани страни са доста гъвкави“, добавя френският служител пред POLITICO, подчертавайки, че Париж е напълно ангажиран за постигане на споразумение. „Има само един план: да се реализира FCAS. Трябва да намерим начин да го направим”.
Часовникът тиктака
Въпреки че в Берлин не е взето официално решение за преминаване към план Б, служителите подчертават необходимостта от спешни действия.
Дебатът в Германия идва в момент на политически сътресения в Париж. Правителството на бившия министър-председател Франсоа Байру падна след вот на недоверие този месец, което отвори пътя за Себастиен Льокорню да стане министър-председател.
Льокорню, който преди това беше министър на въоръжените сили, е участвал пряко в преговорите по FCAS и в Берлин се счита за единствената фигура с авторитета да доведе Dassault до масата за преговори.
Германските власти наблюдават внимателно как ще се позиционира новият премиер на Франция. Ако той използва новопридобитото си влияние, за да настоява за компромис с Airbus, FCAS все още може да премине към следващата фаза. Но ако подкрепи твърдата линия на Dassault за разделяне на работата и лидерството, резервните варианти на Берлин с Великобритания и Швеция – или дори някаква негова самостоятелна програма – могат да наберат скорост.