Българските домакинства между инфлацията и глобалните реалности
Експертните мнения за поскъпването на храната у нас остават разнопосочни – за едни проблемът с цените е въпрос на оцеляване в рамките на домакинския бюджет, за други – отражение на структурни процеси и политически решения

Скокът на цените на храната в България е тема на всички фронтове – в офиса, на касата и дори на масата, над която виси въпросът: колко още може да издържи портфейлът?
И все пак, зад цифрите стои и друг прочит – това, което за едни е ерозия на домакинската устойчивост, за други е обясним цикъл след политически и икономически решения.
Българските домакинства са сред най-уязвимите в ЕС, тъй като скокът на цените на храните изтрива предимствата на традиционно по-ниските разходи за живот. По данни на Хармонизирания индекс на цените на хранителните продукти (HICP), oт 2021 г. насам хранителните стоки са поскъпнали с над 80% – най-високият ръст в блока. За сравнение, в Германия увеличението е под 40%, във Франция 16%, а в Ирландия 19%.
„Доскоро едно от ключовите предимства на България беше ниската абсолютна цена на храните. Това вече не е така“, казва Уили Пиер Абал, основател на фондацията за съдействие на задлъжнели лица Темида.
По думите му, днес „българската домакинска кошница струва повече от двойно спрямо преди четири години, а разликата с богатите страни рязко се стопява“.
От своя страна Любомир Дацов, председател на Фискалния съвет на България, предупреждава, че поскъпването на храните има и глобално обяснение, продиктувано от климатични промени, нарастващо търсене и слабо производство.
„Всъщност храната днес дори изглежда евтина. В бъдеще ще става все по-скъпа. Изменението на климата оказва влияние – независимо дали някой го приема. През последните 4–5 години тези промени се усещат все повече и повече. Те действат в глобален мащаб – не само в Европа“, коментира той пред Profit.bg.

Същевременно Абал подчертава, че доходите у нас остават най-ниските в ЕС, което води до тежък дисбаланс: домакинствата вече отделят около една трета от бюджета си само за храна.
„Това не оставя пространство за спестявания или за покриване на извънредни разходи“, подчертава финансовият консултант.
Компромиси и нови стратегии
Мнозина са принудени да намаляват количеството или качеството на храната, да отлагат важни покупки. Според Абал в опит да се адаптират, семействата използват дигитални приложения за сравнение на цени, програми за лоялност и проследяване на промоции.
„Това е израз на нова култура на потребление, но дори и тези стратегии не могат да компенсират структурния проблем – разходите растат много по-бързо от доходите“, коментира той.
Бившият заместник-министър на финансите Любомир Дацов добавя, че потребителските навици също влияят на цените:
„Българинът иска ягоди през зимата, домати целогодишно, агнешко през януари – всичко това се транспортира и съхранява с огромни разходи. Това също влияе на цените.“
Абал отбелязва: „Голяма част от българите харчат почти всичко, което изкарват“. Експертът цитира данни на Евростат, според които докато по време на пандемията българските семейства са заделяли над 16% от доходите си, днес реалният процент е под 9%. В Германия и Франция равнището остава около 18%.
По негови наблюдения оскъдните спестявания се насочват главно към недвижими имоти и депозити – нискорискови активи, които носят психологическа сигурност, но не предпазват от инфлация. Инвестициите в акции, фондове и облигации са минимални, а липсата на диверсификация прави домакинствата уязвими в дългосрочен план.
„Вместо натрупване на богатство и защита от бъдещи шокове, се получава стратегия на оцеляване“, казва той.
Дацов обяснява, че увеличените разходи на домакинствата се дължат не само на инфлацията, но и на структурни дефицити в производството и логистиката. „Основният проблем е, че България произвежда малко и скъпо“, отбелязва той.
Какви мерки биха помогнали?
Абал предлага следния подход:
В краткосрочен план – временно намаляване на ДДС върху основни храни и лекарства, споразумения с търговците за „антиинфлационна кошница“ и целеви субсидии за уязвими групи.
В дългосрочен план – по-строги правила за кредитния пазар, централен регистър на всички кредити и реални проверки на платежоспособността, плюс въвеждане на финансова грамотност в училищата.
„Финансовото образование действа като ваксина срещу грешни решения“, казва той.
Дацов е скептичен към част от тези мерки:
„Тези неща, от практическа гледна точка и според опитите до момента, не работят. Проблемът не е толкова в облагането или в стимулите за потребление. Проблемът е генерален.“
Той пояснява, че като погледнем разпределението на печалбите между производители и търговци във веригата, в България производителите реализират норма на печалба около 4–5 пъти по-висока от тази на крайните търговци.
„Не виждам нищо практично в посочените мерки (тези на Абал – б.ред.), особено като се има предвид, че в много други страни облагането с данъци върху храната вече е минимално. В крайна сметка, каквото и да задължиш крайния търговец да направи с цените на продуктите, той купува вече скъпо от производителя. Не може да бъде задължен да продава под себестойността за себе си. Особено в съвременната структура на производството тези търговци имат големи разходи. Първо, стоката идва отдалеч – местното производство е по-малко. Това означава огромни разходи.“
В крайната сметка
Според експертизата на Абал ако системни промени не бъдат предприети, след пет години ще се очертае още по-голямо разделение: малцинството с имущество и достъп до инвестиции ще бъде относително защитено, докато мнозинството ще живее от месец за месец, в постоянна опасност от дългови капани.
„Това ще забави растежа, ще ускори изтичането на млади хора и ще задълбочи социалното напрежение“, предупреждава той.
От своя страна Дацов не смята, че увеличението на цените в България е изключение, а по-скоро част от по-широк обективен процес.
„Не виждам нищо извънредно в това, което се случва. Говоренето около цените на храните е шумно, обръща му се постоянно внимание, но реалният системен разговор липсва. А това е стратегически въпрос. Вместо анализ и дългосрочни решения, получаваме фойерверки около темата.“
По думите му една от причините за дисбалансите се крие в самите държавни политики, които „изкривяват пазара“ чрез масирано подпомагане на земеделието.
„Около 40% от европейския бюджет отива за селското стопанство, а същевременно този сектор формира едва 4-5% от БВП. Колкото и значимо да изглежда, земеделието е много малка част от икономиката“, подчертава той.
Дацов вижда и друг проблем – назначаването на неквалифицирани органи за ефективно регулиране на цените.
„Не знам как се случи така, че дадоха функции на определени агенции да контролират пазара. Те нямат компетенция в тази област. Поне от 30 години не знам някой да е получавал специализирано обучение по ценообразуване. Нито има капацитет, нито практическа възможност този процес да бъде управляван. Идеята, че ще пазиш гражданите от самите тях, е ниско ефективна.“
В оценката си той стига и до извода, че самите потребители често подхранват спекулацията.
„Ако вярваш, че цената ще се вдигне, тя наистина ще се вдигне. И ако искаш да бъдеш излъган, сто процента ще се намери някой, който да те излъже“, казва финансистът.
Ръстът на доходите и държавните разходи също оказват натиск.
„Имаме номинално увеличаване на доходите от 18-20%, а няма антиинфлационна политика и охлаждане на пазара на труда. Какво точно очаква някой да се случи с цените? Това са базови неща“, подчертава Дацов.
Той отбелязва, че последните данни сочат ръст на разходите в сектор „Държавно управление“ от 8% реално и очаквани още 10% ценово – т.е. общо до 30% увеличение.
„Инфлацията все още изглежда под контрол единствено защото сме отворена икономика и международните цени оказват натиск“, заключава Дацов.
Целият анализ на Уили Пиер Абал можете да прочетете тук