В края на 2022 г. чилийският предприемач Дейвид Ерера празнувал Нова година. Докато пиел пискола – една от най-популярните напитки в Чили – му хрумнала идеята да създаде марка писко с името Pedro Piscal. Почти веднага започнал процедурите по регистрация и вписал името в Института за интелектуална собственост (INAPI).

Регистрацията била публикувана през юни 2023 г., а през 2024 г. Ерера започнал да предлага продукта на пазара.

Pedro Piscal е пусната миналата година като премиум напитка с 40 градуса алкохолно съдържание на цена от 12 долара за бутилка. Същата година чилийският актьор Хосе Педро Балмаседа Паскал, познат от сериали като Narcos и Game of Thrones, е завел дело за анулиране на търговската марка. Основният му аргумент, цитиран от El Pais, e, че Pedro Piscal е име „безспорно въвеждащо в заблуда или създаващо объркване“, карайки потребителите да мислят, че актьорът стои зад продукта.

Адвокатската кантора на актьора – Estudio Silva – подчертава, че името Pedro Piscal е „почти идентично графично и фонетично“ с това на клиента им. В иска се посочва още, че то е „в явно противоречие с общия принцип на добросъвестност и с правилата за лоялна конкуренция и търговска етика, тъй като съществува очевиден интерес за търговска експлоатация от страна на ответника.

Според адвокатите Ерера „се е възползвал от славата на клиента им, като регистрира марка, целяща явно да бъде свързана с Педро Паскал за печалба и чрез отклоняване на потребителите към погрешен търговски произход“.

От своя страна адвокатът на Ерера, твърди, че марката е базирана на „Pedro“ от сорта грозде Pedro Jiménez, използван за направата на писко, а „Piscal“ идва от директна препратка към самото писко.

„Това е игра на думи, но без никаква връзка с актьора“, пояснява той.

Адвокатът също така посочва, че изображението върху бутилката и сайта е на мъж с куче, а не на актьора. По думите на екипа на Ерера това доказва, че „търговската марка е поискана добросъвестно, използва се законно и следователно няма потребители, които да се объркват“.

Адвокатът на Паскал обаче възразява, че Ерера „не може да твърди, че не е бил наясно със сходството между марката, която е регистрирал, и името на актьора.

Според него това е препратка и към факта, че актьорът е лице на бирата Corona и чилийското вино Casillero del Diablo, собственост на Viña Concha y Toro.

Адвокатът на Паскал казва пред El País, че Pedro Piscal е марка, която „може да бъде вредна“ за имиджа на актьора.

Адвокатите на Ерера сега настояват актьорът, който живее в Лос Анджелис, да представи доказателствата си чрез платформата за видеоразговори Zoom.

Кантората, която представлява Ерера, вече е печелила подобни дела: това на пекарната Superpan, съденa от DC Comics заради приликата с името Superman, както и дело срещу чилийската компания Agrosuper за използването на думата „super“.

Екипът е печелил и случай със StarWash, автомивка, която успява да запази марката си въпреки иск на Lucasfilm, както и дело срещу рекламната и печатна компания Harry Plotter, атакувана от Warner Bros заради приликата с Harry Potter.