„Шнорхелинг на сушата“ или колко ексцентрични са туристите в търсене на преживяване
Тенденциите отдавна са извън класическите рамки. Но 2025 г. обръща всички стандарти с една основна цел – пътуването бъде нещо много повече от ваканционен спомен
&format=webp)
Алтернативните начини за опознаване на нови места и локации, извън утъпканите пътеки или просто малко по-встрани от тях са все по-предпочитани от пътуващите.
Според някои, тези необичайни приключения са единственият начин за ваканция в днешно време.
„Забелязвам, че пътешествениците искат да посещават по-автентични и по-малко туристически места. Те са уморени от препълнените локации и търсят по-автентична връзка“, казва пред CNBC Чайраг Панчал, основател на луксозната агенция Ensuite Collection и член на Американското общество на туристическите консултанти.
„Горско къпане“
Горското къпане, или shinrin-yoku на японски, е практика за потапяне в природата.
„Това е забавяне. Свързване с природата с всичките ви сетива. Да бъдеш в естествена среда и да бъдеш присъстващ“, казва Марк Елисън, сертифициран гид по горска терапия и основател на Pinnacle Forest Therapy.
„Ключовото е да намериш място, където да прекараш известно време без прекъсвания, и след това да забележиш нещата около себе си.“
Горското къпане може да се практикува самостоятелно или с водач, като Елисън. Той помага за създаването на първата сертифицирана пътека за горска терапия в Северна Каролина, в Pinnacle Park.
Преходите, които Елисън води, обикновено траят около час и половина и включват минимално говорене, за да се даде приоритет на периодите на размисъл и медитация.
Нощен туризъм
Това е тенденция, която се фокусира върху преживявания, които се случват през нощта.
Booking.com включи нощния туризъм в прогнозата си за 2025 г. и отбеляза, че 54% от анкетираните пътуващи планират нощни дейности, за да избегнат дневните високи температури.
Някои от най-известните дейности в нощния туризъм включват наблюдение на звездите и проследяване на космически събития, които се случват веднъж в живота.
Някои от преживяванията, в които пътуващите все по-често искат да участват, включват нощни сафарита. Луксозният туроператор Wayfairer Travel отчита 35% ръст в търсенето им в Африка миналата година в сравнение с 2023 г., според National Geographic.
Изпълнителният директор Джейсън Стивънс обяснява, че друга популярна възможност са нощните обиколки на градовете и архитектурните обиколки. По данни на компанията, 67% от посетителите на Токио през 2024 г. са проявили интерес към нощни преживявания.
„Според мен Instagram е основен двигател на тенденцията, защото потребителите виждат снимки на неоновите реклами в Кабукичо в Шинджуку или малките изакаи (барове) в Омоиде Йокочо, които искат да преживеят“, каза Стивънс пред National Geographic.
Туризъм за сън
Както подсказва името, това е тенденция, при която добрият сън е основен приоритет.
Според различни изследвания, над 50 милиона души в САЩ страдат от нарушения на съня, а над 100 милиона споделят, че не спят достатъчно.
Туризмът на съня за първи път се появи в новините през 2023 г., а доклад на Hilton Travel Trends от 2025 г. посочва, че две трети от американските гости са заявили, че спят по-добре в хотели, отколкото у дома.
Поради нарастващата тенденция все повече хотели предлагат специални пакети за сън със специални матраци, спално бельо, температура и осветление.
Equinox Hotel предлага The Sleep Lap, минимален престой само за една нощ, който започва от 1700 долара. Преживяването предлага възможност гостите да отседнат в стая Premier King с панорамен изглед, адаптивен матрак, парна и ледена душ кабина и специално меню за хранене, съобразено с циркадните нужди. Пакетът предлага и сутрешен и вечерен ритуал, предназначен да насърчи съня.
Минимизиране
Вместо да пътувате до голям метрополис, т.нар. townsizing се фокусира върху атмосферата на малките градове в спокойни локации.
„Идеята тук е да се измъкнете от шума и суетата на големите градове и да прекарате почивката си на място, което е по-очарователно и автентично“, казват експертите.
Според доклада на Priceline за тенденциите в пътуванията през 2025 г. „пътуващите избират по-уютни дестинации и спокойната атмосфера на малките градове, изпълнени с утешителна носталгия и бавен ритъм“.
Priceline отбелязва също, че тенденцията се приема с ентусиазъм от по-младите поколения в стремежа им да пресъздадат сцени от емблематични филми.
Докладът посочва, че 67% от младите пътуващи „възприемат почивката като възможност да изживеят фантазиите си за малкия град“.
Отклонение
Според доклада на Expedia, през 2025 г. ще се търсят отклоняващи пътувания. 63% от потребителите казват, че вероятно ще посетят дестинации за отклонение по време на следващото си пътуване.
Мелани Фиш, вицепрезидент по глобални публични отношения в Expedia, споделя пред CNBC, че данните им показват, че хората все още търсят големи дестинации, но също така проучват и близки до тях населени места.
„Дестинация за отклонение не означава, че хората се отклоняват от утъпкания път. Например, отиват в Париж, за да видят Айфеловата кула, но добавят и някое друго място, за да усетят различна атмосфера и да посетят по-малко пренаселена дестинация.“
Дестинациите за отклонение са по-малко известни и по-малко пренаселени от туристическите горещи точки.
Шнорхелинг на сушата
Подобно на „горското къпане“, сухоземното потапяне се състои в разходка, при която се фокусирате върху това, което виждате, а не накъде отивате, точно както бихте направили, ако се гмуркате над риф.
Сухоземното гмуркане е „отделяне на време, за да се насладим на аспекти от природата, които обикновено не виждаме или не обръщаме внимание. Сухоземните шнорхелисти се разхождат без намерение да стигнат до някоя определена дестинация.
Тенденцията се състои в това да се свържем отново с околната среда чрез сетивата си.
JOMO
Повечето хора са запознати с „FOMO” или страха от пропускане, но чували ли сте за радостта от него? Със сигурност тя е известна на соло пътешествениците, които искат да се откъснат от реалността.
Данните от Vrbo показват, че анкетираните вярват, че пътуванията „JOMO“ могат да помогнат за подобряване на тяхното психично здраве и общо благосъстояние.
62% казват, че пътуванията JOMO намаляват стреса и тревожността, а почти половината, че им позволяват да се свържат по-добре с близките си. Докладът посочва, че водещите видове ваканционни наеми за JOMO включват къщи на плажа и хижи на брега на езеро.
„JOMO пътуващите търсят ваканционни наеми с басейни, тихи градини, джакузита и веранди с гледка, които да им помогнат да се отпуснат и да се откъснат от ежедневието“, се казва в доклада.
Туризъм „на живо“
Терминът, измислен от сайта за новини за пътувания Skift, се отнася до броя на хората, резервиращи пътувания за събития на живо като концерти, природни феномени и спортни събития.
Перфектен пример е турнето Eras Tour на Тейлър Суифт. Заглавията в медиите бяха изпълнени с новини за фенове, които планираха цялостни пътувания, за да посетят някой от концертите й в друг щат или държава.
Skirt съобщава, че посетителите на концертите са похарчили средно по 1300 долара за допълнителни разходи, в допълнение към цената на билетите.
Ваканция с мистерия
Както подсказва името, тя се състои в това да оставите някой друг, обикновено туристически агент или агенция, да планира вашето пътуване и да ви изненада с маршрута, когато дойде време да тръгнете.
През 2024 г. Booking.com съобщи, че 52% от пътуващите биха проявили интерес към резервиране на пътуване, при което дестинациите остават мистерия до пристигането.
Scandinavian Airlines въведе полетна услуга, наречена Destination Unknown (Неизвестна дестинация), която позволява на членовете на лоялната програма EuroBonus да резервират пътуване до изненадваща дестинация.
Миналата година няколко други авиокомпании започнаха да предлагат услугата, включително Lufthansa и Wizz Air.
Преследване на феномени
Пътуващите полагат големи усилия, за да видят природни феномени. Докладът на Expedia за тенденциите през 2025 г. разкрива, че 61% мечтаят за Северното сияние, а 30% искат да видят геоложки феномени като вулкани, гейзери и горещи извори.
Освен да станат свидетели на природни феномени, 80% от пътуващите казват, че за тях е важно да отседнат на място, което предлага отлична гледка към тези събития.