UEFA Women’s Euro 2025 вдигна Швейцария на крака: 600 000 билета и туристически бум
Женският шампионат доведе 12% повече международни туристи и предизвика 27% скок в потреблението – доказвайки, че футболът движи икономиката, независимо кой е на терена

Футболът за жени вече не просто пълни стадионите – той се превръща в отделна икономика. Провеждането на Европейското първенство по футбол за жени (UEFA Women’s Euro 2025) в Швейцария се превръща в реален стимул за местния туризъм и потребление, сочат данни от Visa, предоставени ексклузивно за CNBC.
В първата седмица от турнира броят на пътуващите до Швейцария се е увеличил с 12% на годишна база. Най-забележим е ръстът при туристите от Германия, Полша и Нидерландия (25%), следвани от Обединеното кралство (20%), Италия (15%) и Франция (10%).
А потреблението също отчита значителен скок – 27% за седмицата, започваща от 2 юли, във всички домакини на турнира: от големите градове като Женева, Базел, Берн и Цюрих до по-малките локации като Санкт Гален, Сион и Тун.
Само в Берн оборотите, които ресторантите отчитат, са почти двойни, докато в Тун – живописен град на брега на езеро – разходите за забавления са се утроили в дните, когато градът е домакин на мачовете Норвегия–Исландия и Испания–Белгия. Според Visa разходите за стоки на дребно в страната са се увеличили с 30%.
„Това е верижен ефект – турнирът генерира ръст на потреблението в реално време и в различни сектори“, коментира Ким Кадлек, главен маркетинг директор на Visa Европа.
Ако днес пълни стадиони на женски мачове изглеждат като нещо напълно нормално, допреди десетилетие това беше трудно постижимо. Професионализацията на клубния футбол за жени реално започва едва в началото на 2010-те години.
Истинският пробив настъпва с Euro 2022 в Англия. Финалът между Англия и Германия на стадион „Уембли“ привлича близо 90 000 души – рекорд не само за женски, но и за мъжки финал на европейско първенство.
Продажбите на билети за турнира достигат 60 милиона евро – почти четири пъти повече от предишното издание – а глобалната аудитория на живо скача до 365 милиона души (от 178 милиона през 2017 г. и 116 милиона през 2013 г.).
Равнопоставеното заплащане, договорено в САЩ през 2022 г., както и сключените медийни договори – като петгодишното споразумение със Sky Sports и BBC за излъчване на Английската женска футболна лига от 2025 г. – вече дават своите резултати, въпреки че разликата с финансирането и аудиторията на мъжката игра все още е значителна.
Настоящото Euro 2025 в Швейцария вече разбива рекорди – с продадени 600 000 билета и 22 изцяло разпродадени от общо 31 мача. Според UEFA 35% от билетите са закупени от международни фенове.
„Вече имаме 61 000 германци, 41 000 англичани, 16 000 французи, 15 000 нидерландци и 5 000 американци“, споделя Надин Кеслер, директор на женския футбол в UEFA.
„Говорим за 114 националности – това е безпрецедентно за женския футбол. И доказва, че сме научили правилните уроци от Евро 2022 в Англия.“