Купища палачинки, тестени закуски, наредени на пирамида, яйца колкото поискаш и също толкова бекон. Плюс наденички и млечни глезотии. Звучи ли познато и вкусно? Това е закуската, която ще получите в редица хотели по света. И освен това е един от най-ефективните начини за изхвърляне на храна.

Според миналогодишния доклад на програмата за околна среда на ООН през 2024 г. са изхвърлени около 1.05 млрд. тона храна. 28% от идват от заведения, а т.нар. закуска-бюфет по хотелите са сред шампионите в черната статистика. Те изхвърлят около 300 грама храна от всяка порция, което е два пъти повече в сравнение с поръчаните ястия.

„Изхвърлянето на храна означава изхвърляне на ресурси. Помислете, че за производството ѝ са нужни земя, вода, енергия и труд. Намаляването на тези отпадъци би било голяма крачка напред. И бихме могли да започнем от закуската“, казва пред BBC Джоселин Дойл от неправителствената организация The Sustainable Restaurant Association.

Тази стратегия се харесва и на част от хотелите. На някои места в скандинавските страни например се намалява размерът на тестени закуски, мъфини и кроасани като гостите все пак имат възможност да поискат допълнително. Ibis hotels, френска верига бюджетни хотели с обекти в над 70 страни, пък използват по-малки чинии. Hilton във Франкфурт са въвели практика с малки опаковки йогурт, а хотелът на Novotel в Банкок напомня на гостите си: „Вземете само толкова, колкото можете да изядете“.

Време да се проведе разговор за начина, по който се сервира закуска в хотелите, казва известният шеф-готвач Пичая „Пам“ Сонторнианакидж.

„Закуска от типа „колкото можеш да изядеш“ е символ на отминала епоха, в която изобилието беше символ на лукса. Но представата за лукс се промени. Вече не става дума само за количество, а за качество и за грижа – не само за гостите, а и за планетата“, казва тя.

Големият избор и количествата често водят до преяждане, твърди пък Кели Хаус, експерт по потребителско поведение.

„Когато сам си правиш порцията, почти винаги прекаляващ. А когато към това се прибави и изобилието от храна, се появява мисленето: „Вземи повече, яж повече“, обяснява тя.

Тук се намесва и друг фактор – гостът мисли, че след като така или иначе си е платил за престоя, по-добре да вземе от хотела всичко, което може. Освен това в повечето случаи става дума за хора във ваканция, които не искат да спазват хранителен режим. Така още една палачинка и няколко парчета бекон не са проблем.

И точно тук се появява ролята на дребните трикове, с които хотелите могат да въздействат. Например по-малките чинии винаги означават по-малки порции, освен ако гостът не е решил категорично, че ще обиколи ресторанта няколко пъти. Липсата на чисти чинии също би отказала някои клиенти. Предварително пакетирани порции от определени храни също са решение. Да се напомня на клинетите да не преяждат също не е лош вариант. Или пък да се предлагат повече салати, а по „тежките“ храни да се дават само при поискване.

Такива промени не биха били проблем за част от пътуващите, защото устойчивостта и опазването на околната среда вече са важни за тях. В едно проучване на платформата за резервации Bookinng 84% от участниците са посочили, че устойчивото развитие е приоритет за тях.

Някои дори избират хотела си по това дали предлага бюфет на закуска. Както Данашри Тошар, която определея себе си като често пътуваща.

„Когато има прекалено голям избор на храна, губя контрол над себе си, а после се чувствам виновна“, казва тя.

И разказва за скорошен престой в хотел Бангалор, Индия, където й сервирали закуска от плод, яйце и парче сладкиш. Според нея това се прави нарочно и е ясно, че управата на хотела иска да спре безразборното изхвърляне на храна.

Търсенето на този нов имидж – на бизнес, загрижен за бъдещето е една от причините все повече от луксозните вериги да залагат не толкова на бюфетите, колкото на специално приготвени ястия. Six Senses канят гостуващи готвачи, Antanara предлагат „преживявания“ с майстори на кафе и чай, а хотели като Aman – йога и медитация преди закуска.

Hilton WorldWide, които имат почти 6000 обекта в целия свят, също са в крак с модата. Те обявиха, че целта им е намалят изхвърлянето на храна с 50% до 2030 г. Всички обекти във Филипините и Индонезия даряват излишното на кухни за бедни.

Но остава големият въпрос дали клиентите ще харесат тези промени. Извън проучванията като това на Booking се оказва, че немалко от гостите очакват богата закуска. Така че постигането на баланса между очаквания и опити за намаляване на хранителните отпадъци изобщо не е лесно.

Едно от решенията, които хотелите прилагат, е проследяването на изхвърлената храна, за да определят оптималното количество, което им трябва. Други подход е включване на специално меню с ястия по поръчка.

„Луксозните хотели трябва да преразгледат онова, което предлагат и да намалят обемите. Едно малко, но добре обмислено меню за закуска, може би приготвено по поръчка, не само намалява отпадъците, но и оставя усещането за луксозно преживяване. Закуската е последното, с което гостите се сблъскват преди да си тръгнат. Защо да не се почувстват поглезени“, казва Дойл.

И така, първите крачки към премахване на богатата закуска са направени. Количеството вече не значи лукс. Но дали клиентите ще се съгласят с това?