От евтин износ до глобални феномени: Labubu като символ на един различен Китай
Китайските брандове като Pop Mart, Genshin Impact и Black Myth Wukong променят имиджа на страната, превръщайки я от синоним на евтини стоки в източник на културни феномени с глобално влияние
&format=webp)
В продължение на години репутацията на Китай беше обременена от стереотипи – евтин износ, строга цензура и държава, скрита зад завеса от тайни и скандали.
Днес картината изглежда различно. Страната постепенно заема високи позиции в световните класации за „мека сила“, а местни компании подпомагат Пекин в усилията му за културно и икономическо обновяване.
Китайски кафенета навлизат в Ню Йорк. Видеоигрите, създадени в страната, носят приходи от милиарди долари, а дори козметичният сегмент „c-beauty“ вече се позиционира на глобалната сцена.
Най-изненадващият символ на това културно въздигане обаче не е летящ автомобил, усъвършенстван AI модел или хитова видеоигра. Това е… играчка.
Labubu – плюшените ключодържатели за 30 долара на Pop Mart – се превърнаха в световен феномен. Могат да бъдат видени на чантите на Риана и Лиса от Blackpink, а вече имат стотици хиляди фенове по целия свят. Само преди няколко седмици Pop Mart отвори първия си магазин в Германия, добавяйки го към мрежата си от над 500 обекта, пише CNBC.
Популярните „blind box“ – мистериозни пакети със скрити фигурки – се превърнаха в запазена марка на компанията. Очаква се печалбата ѝ да нарасне с 350% на годишна база за първата половина на 2025 г. По оценки на Goldman Sachs, в дългосрочен план глобалните продажби на Pop Mart могат да достигнат 11.3 млрд. долара – равни на сегашните продажби на Lego.
Брандът вече е пряк конкурент на японски гиганти като Sanrio и Bandai. През 2024 г. продажбите на Pop Mart са нараснали със 107%, докато Sanrio – компанията зад Hello Kitty – отчита ръст от 45%.
„Една от ключовите теми е IP или търсенето на малки удоволствия“, коментира Мишел Ченг, съ-ръководител на екипа за потребителски анализи в Азия към Goldman Sachs. „Това е нещо, което младото поколение обича – не само в Китай или Азия, но и по целия свят.“
Pop Mart не е сам в усилията да пренапише имиджа на страната. Видеоигрите, дълго време под строг контрол от властите, днес са сред най-големите китайски културни експорти.
Хитовото заглавие Black Myth Wukong, вдъхновено от класическия роман Пътуване на Запад, продаде 20 милиона копия само за първия месец – едно от най-бързо продаваните заглавия в историята.
Друг глобален феномен – Genshin Impact – донесе 2 млрд. долара приходи още през първата си година, сочат данни на Sensor Tower. Днес играта генерира повече приходи извън Китай, като Япония и САЩ водят класациите по активни потребители, според Statista.
Тези успехи намират отражение и в класациите. Според Brand Finance, Китай вече е на второ място в световния индекс за мека сила, измествайки Великобритания за първи път и отстъпвайки единствено на САЩ.
Ръстът се дължи на стратегическите усилия за подобряване на глобалния имидж, нарастващата сила на брандовете, фокуса върху устойчивото развитие и отварянето на страната към света след пандемията.
„Най-накрая Китай стана видим и младите вече не свързват автоматично брандът ‘Китай’ с негативни стереотипи“, казва анализаторът Ялинг Джианг. „Най-големият ефект на тези продукти е, че хората ги оценяват сами по себе си, без значение откъде идват.“
Въпреки бързата промяна на нагласите, дилемата остава: ще позволи ли една държава, която традиционно следва строго контролирана стратегия за своя образ, на собствените си компании да говорят сами за себе си?