Rolls-Royce се прицелва в короната на Лондонската борса с доминация на пазар за $1 трилион
Главният изпълнителен директор е уверен, че компанията може да надмине гиганти като AstraZeneca, HSBC и Shell. И няма амбиции за Ню Йорк
&format=webp)
Планът на Rolls-Royce да захранва изкуствения интелект посредством малки ядрени реактори може да я превърне в най-ценната компания в Обединеното кралство.
Това заяви главният изпълнителен директор Тюфан Ергинбилгич след сключените сделки за доставка на малки модулни реактори (SMR) на правителствата на Обединеното кралство и Чехия.
В интервю пред BBC той подчертава, че Rolls-Royce има „потенциал“ да се превърне в най-ценнната компания, изпреварвайки гигантите на Лондонската фондова борса благодарение на договорите си за SMR.
Няма частна компания в света с ядрените възможности, с които разполагаме ние. Ако не сме лидер на пазара в световен мащаб, значи сме направили нещо погрешно.
Ергинбилгич отчита десетократно увеличение на цената на акциите на Rolls-Royce откакто пое управлението през януари 2023 г.
Въпреки това, той отхвърли слуховете, че Rolls-Royce се готви да регистрира акциите си в Ню Йорк, както направи британският дизайнер на чипове Arm и както Shell и AstraZeneca обмислят в търсене на по-високи оценки.
Отричането на тази информация идва на фона на факта, че 50% от акционерите и клиентите на компанията са в САЩ, допълва BBC.
„Това не е в плановете ни“, подчерта Ергинбилгич, ветеран в енергийния сектор в Турция.
Не съм съгласен с идеята, че можеш да се представяш добре само в САЩ. Това не е вярно и се надявам, че сме го доказали.
Инвестиции в изкуствен интелект
Rolls-Royce вече доставя реактори, захранващи десетки атомни подводници. Ергинбилгич заяви, че компанията има огромно предимство на бъдещия пазар за внедряване на тази технология на сушата под формата на SMR.
SMR не само са по-малки, но и се строят по-бързо от традиционните атомни реактори, като разходите вероятно ще намалеят с пускането в експлоатация.
Според оценките на главния изпълнителен директор, до 2050 г. светът ще се нуждае от 400 SMR. При цена до 3 млрд. долара за всеки, това е пазар за над 1 трилион долара, на който той очаква Rolls-Royce да доминира.
Компанията е подписала договор за разработване на три SMR за Обединеното кралство и шест за Чехия.
Но въпреки всички предимства, това остава недоказана технология. Ергинбилгич призна, че понастоящем не може да посочи работещ пример за SMR, но е уверен в бъдещия потенциал.
Съществуват и опасения относно изискванията за водоснабдяване от центъра за данни и охладителните системи на SMR. В отговор на това компании като Google, Microsoft и Meta са подписали споразумения за доставка на енергия от SMR в САЩ, когато те станат достъпни.
Самолети от ново поколение
Rolls-Royce разглежда SMR като ключ към своето бъдеще, но най-големият бизнес остават самолетните двигатели.
Вече доминиращ в доставките на двигатели за широкофюзелажни самолети като Boeing 787 и Airbus A350, компанията планира да навлезе в пазара самолети от ново поколение с тесен фюзелаж като Boeing 737 и Airbus A320. Този пазар е на стойност 1,6 трилиона долара, девет пъти повече от този на широкофюзелажните самолети.
Rolls-Royce е малък играч на пазар, на който има мощни и успешни лидери, и на който конкурентът Pratt and Witney загуби 8 млрд. долара, опитвайки се да пробие без успех. Пазарът се доминира от CFM International – съвместно предприятие между американската GE Aerospace и френската Safran Aerospace Engines.
Ветерани в бранша заявиха пред BBC, че лидерите на пазара могат и ще понижат цените за авиокомпаниите достатъчно дълго, за да отблъснат нова атака срещу пазарната си доминация.
Според Ергинбилгич обаче това не е просто най-голямата бизнес възможност за Rolls-Royce. По-скоро това е „за индустриалната стратегия... най-голямата възможност за икономически растеж на Обединеното кралство“.
„Никоя друга възможност в Обединеното кралство, смея да твърдя, не може да се сравни с това.“
Цената на акциите скача космически
Въпреки че Rolls-Royce продаде автомобилния си бизнес на BMW преди почти 30 години, името на компанията все още е синоним на британското инженерно съвършенство.
Но в началото на това десетилетие блясъкът изчезна. Компанията беше силно задлъжняла, печалбите бяха несъществени и хиляди служители бяха съкратени. Когато Ергинбилгич пое управлението през януари 2023 г., той оприличи компанията на „горяща платформа“.
„Капиталовите разходи бяха 12%, възвръщаемостта 4%, така че всеки път, когато инвестирахме, унищожавахме стойност“, обяснява той.
Две години и половина по-късно компанията очаква да реализира печалба от над 3 млрд. лири, нивото на задлъжнялост е спаднало, а акциите са се повишили с над 1000% – десетократно увеличение.
Как се случи това? И прав ли е Ергинбилгич, че успехът на Rolls-Royce тепърва започва?
Неохотен респект
Според някои ветерани в бранша моментът на назначаването му е бил подходящ. Най-големият бизнес на Rolls-Royce – доставката на двигатели за търговски авиолинии, се възстанови силно след пандемията.
Най-успешният продукт– серията самолетни двигатели Trent е в най-добрата си фаза на рентабилност, тъй като възвръщаемостта от инвестициите преди повече от десетилетие започва да постъпва в касите на компанията.
Пълномащабната инвазия на Русия в Украйна през 2022 г. направи почти неизбежно увеличаването на разходите за отбрана от европейските правителства – което се потвърди от последните съобщения.
На този фон синдикатите не винаги са били привърженици на агресивния подход на главния изпълнителен директор.
През октомври 2023 г. една от първите му големи стъпки беше съкращаване на работни места, което предизвика критики от Шарън Греъм, лидер на синдиката Unite.
„Това обявление изглежда има за цел да успокои пазарите и акционерите, като пренебрегва работниците“, заяви тя.
Въпреки това, общият брой на служителите в световен мащаб е нараснал от 43 000 на 45 000 от 2023 г., а източници от синдикатите посочват, че към Ергинбилгич се изпитва „неохотно уважение“.
Тези източници му приписват една трета от заслугите за обрата в съдбата на компанията, като една трета се приписва на пазарните условия, а другата – на неговия предшественик Уорън Ийст за „стабилизиране на кораба“.
Наистина ли Ергинбилгич вярва, че Rolls-Royce може да бъде най-ценната компания в Обединеното кралство – изпреварвайки гиганти като AstraZeneca, HSBC и Shell?
„В момента сме на пето място в FTSE. Вярвам, че потенциалът за растеж, който създадохме в момента със съществуващия бизнес и новите ни дейности, всъщност да – имаме този потенциал.“
Rolls-Royce безспорно има вятър в платнта си – а Тюфан Ергинбилгич определено насочва кораба в точната посока.