Автомобилният производител Tesla и южнокорейската LG Energy Solution са сключили сделка за 4,3 млрд. долара за доставка на батерии за системи за съхранение на енергия, съобщава Reuters, цитирайки запознат източник.

Новината отразява стремежа на компанията на Илон Мъск да намали зависимостта си от китайския внос поради митата на президента на САЩ Доналд Тръмп, допълва агенцията.

Батериите от литиево-железен фосфат (LFP) ще бъдат доставяни от фабриката на LGES в Мичиган, САЩ, допълва източникът, пожелал анонимност, тъй като подробностите не са публично достояние.

LGES обяви по-рано в сряда, че е подписала договор на стойност 4,3 милиарда долара за доставка на LFP батерии в продължение на три години в световен мащаб, без да посочва клиента или да казва дали те ще бъдат използвани за превозни средства или за съхранение на енергия.

Южнокорейската компания заяви миналата седмица, че ще се опита да компенсира слабото търсене на електрически автомобили чрез увеличаване на продажбите на акумулаторни батерии благодарение на глобалния ръст в търсенето на енергия, дължащ се на центровете за данни за обучение на изкуствен интелект.

„В съответствие с нашето споразумение, не можем да разкрием самоличността на клиента поради задължения за поверителност“, заяви LGES пред Reuters.

Компанията поясни, че договорът ще влезе в сила от август 2027 г. до юли 2030 г. и включва опция за удължаване на срока с до седем години и увеличаване на обема на доставките в зависимост от преговорите с клиента.

От Tesla не отговориха на запитването за коментар.

Финансовият директор на компанията Вайбхав Танежа, заяви през април, че американските мита са оказали „изключително голямо“ влияние върху енергийния бизнес заради снабдявато с LFP батерии от Китай. „Ще работим и за осигуряване на допълнителна верига от доставчици, които не са базирани в Китай, но това ще отнеме време“, допълни той.

LGES е един от малкото американски производители на LFP батерии, химичен състав, който отдавна се доминира от китайски конкуренти със слабо присъствие на пазара в САЩ.

През май компанията започна производство на LFP батерии в Мичиган и заяви, че обмисля преобразуване на някои производствени линии за батерии за електрически автомобили в САЩ, за да отговори на нуждите на системите за съхранение на енергия в отговор на забавянето на търсенето на електрически автомобили.

„Други участници, включително южнокорейски компании като Samsung SDI и SK On, все още не са навлезли на американския пазар на LFP, което позволява на LGES да се възползва от предимството на първия“, коментира Чо Хюн-рюл, старши анализатор в Samsung Securities. „Докато конкурентите са обявили планове, LGES остава единствената компания, която активно произвежда в големи количества.“, допълва той.

На този фон трима южнокорейски министри се срещнаха с американския министър на търговията Хауърд Лътник във Вашингтон, за да се опитат да сключат търговска сделка преди крайния срок на 1 август, когато влизат в сила 25% мита върху американския внос от Южна Корея, съобщи Сеул в сряда, допълва Reuters.

Междувременно Tesla тази седмица обяви още една сделка за 16,5 млрд. долара за закупуване на чипове от фабриката на Samsung Electronics в Тексас, тъй като южнокорейските компании разширяват присъствието си в САЩ, за да отговорят на местното търсене.

Бизнесът на компанията в съхранението и производството на енергия съставлява малко над 10% от приходите й, но е светъл лъч предивд забавянето на продажбите на автомобили и предстоящото намаляване на подкрепата на американското правителство за електромобилите.

„Енергетиката се развива много добре, въпреки неблагоприятните условия, свързани с митата и различни предизвикателства в доставната верига“, заяви Илон Мъск по време на телеконференция за финансовите резултати миналата седмица. „Мисля, че не много хора осъзнават колко огромно е търсенето на батерии.“, допълни той.

Tesla обяви, че първият й завод за производство на LFP клетки в Невада ще започне да функционира до края на годината, но вероятно ще покрива само малка част от търсенето.