Spotify с нови абонати, но отчете загуба въпреки глобалния растеж на аудиокнигите и персонализираната музика

През второто тримесечие Spotify увеличава месечните си активни потребители с 11% до 696 милиона, надминавайки собствените си прогнози с 7 милиона души. Ръстът е воден от Латинска Америка, Европа и други световни пазари. Абонатите на платения Premium план - най-печелившият за компанията - са нараснали с 12% до 276 милиона, с 3 милиона над предварителната прогноза.

Въпреки това, компанията отчете чиста загуба от 86 милиона евро, или 42 евроцента на акция, в сравнение с печалба от 274 милиона евро (1,33 евро на акция) за същия период година по-рано. Очакванията на анализаторите бяха за печалба от около 1,98 евро на акция, според данни на FactSet.

Загубата се дължи основно на по-високи разходи за персонал, професионални услуги и маркетинг, както и на т.нар. "социални такси" в размер на 115 милиона евро - това са данъци върху заплатите, които нарастват с покачването на цената на акциите.

Главният изпълнителен директор на Spotify Даниел Ек коментира, че растежът на абонати през първата половина на годината е 30% по-бърз в сравнение с миналата, но компанията се затруднява да разшири приходите си от реклама чрез автоматизирани инструменти.

„Отне повече време от очакваното, за да дадат резултат подобренията, които започнахме да прилагаме“, казва Ек пред анализатори.

„Това е проблем с изпълнението, не със стратегията. Не съм доволен от текущото ни състояние, но оставам уверен в амбициите, които заложихме.“

Приходите на Spotify са нараснали с 10% до 4,19 милиарда евро, основно заради 12% ръст в премиум приходите. Приходите от реклами, които компанията определя като зона с голям потенциал за растеж, леко са намалели.

Брутният марж е 31,5%, съвпадащ с предишните прогнози.

Spotify изгражда платформа с разнообразие от аудио съдържание - музика, подкасти и аудиокниги - като повишава цените, без това да спира ръста в броя на потребителите.

Аудиокнигите, включени в премиум абонаментите, отбелязват бърз растеж след пускането им през 2023 г. Слушането им се е увеличило с 35% на годишна база в САЩ, Великобритания и Австралия.

Ек допълни, че видеоподкастите на платформата растат 20 пъти по-бързо от аудио вариантите. Повече от 350 милиона потребители вече са гледали видеоподкаст в Spotify.

„Става нещо много голямо зад кулисите, което ще има сериозно отражение върху бизнеса ни“, казва той пред The Wall Street Journal.

„Хората консумират наистина качествено съдържание - не просто поредното 15-секундно видео за разсейване.“

Акциите на Spotify са се повишили с над 50% от началото на годината.