Когато си изградил репутация на незаменим източник на знания, съвсем логично е колегите ти постоянно да търсят съвети от теб. Именно това се случва с Джералдин Джинкс – терапевт и социален работник с 35-годишен стаж в Peterborough City Council, където ежедневно ѝ се налага да помага на екипи в сектора на грижите за възрастни. Но когато многобройните въпроси, насочени към нея, започват да изискват голяма част от времето ѝ, мениджърският екип решава да подходи към въпроса технологично.

Така се ражда чатбот с нейното име – „Hey Geraldine“, създаден да симулира гласа и знанията ѝ, като отговаря на въпросите на колеги 24/7 в характерния за Джинкс стил – директен, човешки и напълно ясен.

„Беше изключително вълнуващо да разработим този чатбот“, споделя самата Джинкс. „Сега колегите могат да ми задават въпроси по всяко време и да получават отговори веднага. А най-хубавото е, че са запазили името ми. Някои дори ми казват, че са си помислили, че реално си говорят с мен – предполагам, защото аз съм написала всички отговори!“

Създаден през 2023 г., Hey Geraldine е разработен с цел да улесни служителите, които ежедневно се сблъскват с реални казуси в грижата за възрастни хора. Идеята не е просто да се автоматизира достъпът до информация, а да се съхрани и предаде натрупаният с десетилетия опит в една човешка и лесно разбираема форма.

Ботът може да отговаря на въпроси от сорта на: „Работя с човек, който забравя да изключи фурната. Какво може да му помогне?“ – и да предложи възможни решения, ресурси и съвети, които се базират на вече реални случаи и добри практики.

Целта е да се ускори процесът на връщане на пациента у дома след престой в болница, като се внедрят технологии за дистанционно наблюдение и помощ в домашна среда. В списъка се включват смарт устройства, сензори за следене на активността, както и други форми на асистирана от технологиите грижа.

„Знам колко разочароващо може да бъде за пациентите, когато връщането им у дома се отложи след престой в болница“, казва Шабина Каюм, член на общинския съвет по въпросите на възрастните и здравеопазването и практикуващ личен лекар.

„Подобни забавяния се отразяват както върху живота на пациента, така и върху финансите на NHS и местните власти. Като използваме технологии от рода на Hey Geraldine, помагаме на служителите да приложат правилните решения с цялото знание и грижа, с които самата Джералдин би го направила.“

Тази инициатива е пример за начина, по който институциите могат да съхранят знанието, натрупано от опитни професионалисти, и да го предадат в мащабен, достъпен и устойчив формат – без да изгубят човешкото му лице.