В TikTok лятото на 2025 изглежда по-малко като парти с готина музика, приятели и коктейли на плажа, и повече като… колективна истерия.

Да, точно така – вместо да публикуват съдържание от перфектните си пътувания, голяма част от поколението Z всъщност документира една съвсем различна реалност: животът на безработните.

„Изглеждаш по-тъжен“, гласи една от новите видео тенденции – обратното на популярния „You look happier“ тренд. Отговорът е повече от интригуващ:

„Да, безработен съм от септември насам. 700+ кандидатури, 30 интервюта, 0 оферти. А ще трябва да платя наем и този месец.“

Видеото има почти 800 хиляди гледания и множество коментари от хора, изпаднали в сходна ситуация.

„Да си безработен през 2025 означава да прекарваш половината си ден в LinkedIn, а другата половина в разходки с надеждата да те блъсне Waymo“, шегува се същият автор в друго свое видео – доза черен хумор, който очевидно резонира с аудиторията.

За много млади хора липсата на работа не се дължи на липса на опит. Част от тях експериментират с „job hacks“ и документират резултатите, а други просто показват ежедневието си като безработни – често с ирония и искреност, които рядко намират място в официалните кариерни платформи.

„Мисля, че новото Hot Girl Summer всъщност ще бъде Unemployed Girl Summer“, казва влогърка в един от клиповете си. Мнозина кимат в знак на съгласие…

Дори и професионалистите по набиране на персонал се включват в разговора.

„Шокиращо е колко хора подценяват колко ужасно е положението на корпоративния пазар на труда в момента“, казва HR експерт във видео с над 600 хиляди гледания.

„Никога не съм виждала кандидати да се борят толкова ожесточено за позиции.“

Коментарите под тези видеа показват дълбоко разочарование – не само от липсата на възможности, но и от самата система.

„Стигнах до заключението, че повечето сайтове за търсене на работа са просто платформи за събиране на лични данни“, пише един потребител.

„Дори ми изискваха астралната карта… и не, не се шегувам“, добавя друг.

Макар че новите данни от САЩ показват спад в първоначалните молби за обезщетение при безработица, броят на хората, които продължават да получават помощ, е най-висок от ноември 2021 г. насам, съобщава CNN.

Средната продължителност на безработицата в момента е около шест месеца, а дългосрочната безработица (над 27 седмици) достига близо тригодишен връх.

Вместо масови съкращения, компаниите просто не наемат служители. И това поставя хиляди млади хора в задънена улица – въоръжени с дипломи, блестящи CV-та и… TikTok.

Наслади се на липсата на работа – докато можеш

Изправени пред реалността, която не обещава бързи решения, някои се опитват да намерят поне иронична утеха.

„Enjoy your unemployed era while you still can“, гласи послание в един от клиповете.

Превод: радвай се на това странно, объркващо време. Защото в свят с все по-размита граница между професионално, лично и дигитално пространство, дори безработицата вече има своите тенденция, звук, филтър – и публика.