В Холивуд все още съществува романтиката около кино салоните. Но за Netflix това е бизнес модел, загърбен в миналото. Компанията ясно заявява, че не планира да възприеме традиционния модел с глобални кинопремиери – въпреки че все пак успява да привлече едни от най-големите имена в съвременното кино.

През последното десетилетие платформата работи с режисьори като Мартин Скорсезе, Алфонсо Куарон, Бонг Джун-хо, Спайк Лий, Гийермо дел Торо и, съвсем наскоро, с Грета Гъруиг, Раян Джонсън и Катрин Бигълоу. Общото между всички тях е, че са културни икони на големия екран, които приемат условията на Netflix да създадат съдържание за стрийминг платформа, без гаранция за пълноценно киноразпространение, пише CNBC.

В изключително редки случаи платформата организира лимитирани прожекции – най-често за да отговори на критериите за Оскар. Такъв ще бъде случаят и с предстоящия филм Narnia на Грета Гъруиг, който ще получи своите уникални двуседмични IMAX прожекции в световен мащаб от Деня на благодарността през 2026 г. – ход без прецедент за Netflix.

Но дори и с това изключение, генералният сценарий остава: филмите са за стрийминг, а не за продажба на билети и голям екран. С над 300 милиона абонати в световен мащаб, Netflix предлага на режисьорите комбинация, която традиционните студиа трудно могат да достигнат: креативна свобода, стабилно финансиране, както и глобална аудитория.

„Това е неустоима комбинация – дълбоки джобове и творческа свобода“, казва Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в Comscore.

Анализаторите твърдят от години, че Netflix изпуска приходи, като не следва класическия модел на киното. Самата компания реално признава това, но не смята да променя посоката си на движение.

„Моделът на кината е застаряващ“, гласи позицията на ръководството, а съизпълнителният директор Тед Сарандос многократно заявява, че целта на компанията е съдържанието да достига директно до аудиторията, която плаща, без да има забавяния.

Рискът от неуспешно представяне на боксофиса автоматично отпада, разходите за маркетинг се свеждат до минимум, а платформата печели стабилен ръст. За сравнение – филм с бюджет от $320 млн. като The Electric State (с Мили Боби Браун и Крис Прат) би изисквал още $160 млн. за реклама при киноразпространение – сума, която Netflix директно си спестява.

Голяма част от проектите, които Netflix продуцира, не биха получили зелена светлина от традиционни студиа. Това се случва с The Irishman на Скорсезе и с The Electric State, първоначално разработван от Universal. И двата проекта са били считани за прекалено скъпи или твърде рисковани, преди да бъдат поети от стрийминг платформата.

„Netflix подкрепя висококачествени режисьори по целия свят, и благодарение на това всички тези филми съществуват“, казва анализаторът Дейвид Поланд.

Но платформата се фокусира не само върху изкуството, но и върху наградите. От 2019 г. насам Netflix неизменно има свой претендент в категорията „Най-добър филм“ по време на Оскарите.

И когато не купува вече готови продукции, стрийминг платформата залага на ексклузивни first-look договори. Сред тях са сделки с Тайлър Пери, Шонда Раймс, Дженифър Лопес и Антоан Фукуа. Най-значима остава сделката за двете продължения на Knives Out на Раян Джонсън, които са оценени на $400 млн.

„Да ти предложат финансиране, пълна творческа свобода и премиера в световен мащаб? Трудно е да откажеш нещо подобно, дори и да имаш огромно желание филмът ти да бъде прожектиран в кината“, обобщава Дергарабедян.

А формулата изглежда се харесва и на Wall Street

Стратегията на Netflix не само не разочарова инвеститорите – тя носи и добри резултати. Акциите на компанията са поскъпнали с 45% от началото на годината и над 90% за последните 12 месеца, като в момента се търгуват на почти $1300.

Компанията планира да похарчи около $18 млрд. за съдържание през 2025 г., а приходите се очаква да достигнат между $43,5 и $44,5 млрд.

Разбира се, всичко това идва на определена цена. Според анализаторите от MoffettNathanson, ако Netflix продължи да работи с най-добрите таланти в индустрията, потребителите могат да очакват ново покачване на цените. За компанията това вече е въпрос на стойностно предложение.