Компаниите, които замениха хората с изкуствен интелект, започват да осъзнават грешката си
„Човешкото докосване остава незаменимо в много взаимоотношения“, казва Кати Рос, старши директор на Gartner
&format=webp)
Според технологичния милиардер и главен изпълнителен директор на OpenAI Сам Aлтман 2025 г. щяла да бъде годината, в която „AI агентите ще работят“.
Въпреки широко разпространения шум, така наречените „агенти“ - софтуерен продукт, който трябва да изпълнява автономно задачи на човешко ниво - все още не са оправдали името си.
Към април дори най-добрият AI агент може да свърши само 24% от възложените му задачи. Това обаче не попречи на ръководителите на предприятия да залагат на софтуера, закривайки цели отдели, в които работят хора, за да освободят място за техните заместители с изкуствен интелект.
Но тъй като AI агентите все още не отговарят на хайпа, все повече ръководители се събуждат за небрежната реалност, в която се говори за изкуствен интелект.
Скорошно проучване на компанията за бизнес анализи Gartner установява, че от 163 ръководители на предприятия половината са заявили, че плановете им за „значително намаляване на работната сила в сферата на обслужването на клиенти“ ще бъдат отложени до 2027 г.
Това принуждава корпоративните PR-специалисти да пренапишат речите за AI, който „надхвърля автоматизацията“, като вместо това се опират на фрази като „хибриден подход“ и „преходни предизвикателства“, за да опишат факта, че все още се нуждаят от хора на работното място, пише Futurism .
„Човешкото докосване остава незаменимо в много взаимодействия и организациите трябва да балансират технологиите с човешката емпатия и разбиране“, казва Кати Рос, старши директор на Gartner за анализ на обслужването на клиенти.
Това е усещане, което служителите усещат от известно време насам. Друг доклад, този на ИТ компанията GoTo и изследователската агенция Workplace Intelligence, установява, че 62% от служителите в момента твърдят, че AI е „значително прехвален“.
По същия начин само 45% от корпоративните ИТ мениджъри съобщават, че имат официална политика за AI, което предполага разпръснато и прибързано въвеждане на технологията. От тези ИТ ръководители 56% са заявили, че „опасенията за сигурността“ и „предизвикателствата пред интеграцията“ са основните пречки пред приемането на технологията.
Финансовият стартъп Klarna, например, намали работната си сила с 22% през 2024 г. в навечерието на отдавна обещаваната AI революция. Но след това компанията направи обратен завой по отношение на стратегията си още през май, обявявайки „кампания за набиране на персонал“, за да върне на работа всички тези прогонени служители.
Според технологичния критик Ед Зитрон целият хайп по агентите може да бъде обяснен с факта, че „не е очевидно какво прави всеки от тези продукти, задвижвани от AI, а когато най-накрая го разбереш, изглежда, че те не правят толкова много“.
„Тези „агенти“ са брандирани така, че да звучат като интелигентни форми на живот, които могат да взимат смислени решения“, пише Зитрон, „но всъщност са просто изфабрикувани автомати, които изискват от корпоративните клиенти да инвестират време в програмирането им.“