Днес изглежда, че доверието към лицата, стоящи зад екраните, е златна мина, а китайската платформа Youxuan току-що доказа, че понякога изкуственият интелект е по-добър търговец от човека.

Миналата неделя един от най-популярните китайски livestream водещи – Луо Йонхао – и неговият партньор Сяо Му излязоха на живо… но не лично.

Вместо това двамата използват дигитални версии на себе си – аватари, генерирани от AI модел на Baidu – и за над шест часа в ефир успяват да реализират продажби за над 55 милиона юана (7.65 милиона долара).

Това не само надвишава очакванията, но и поставя нов еталон в индустрията. За сравнение, при първото си участие на платформата преди месеци – тогава все още в „реален“ формат – Луо е генерирал значително по-малко поръчки за същите категории продукти, сред които потребителска електроника и храни.

„Ефектът на AI човека ме изплаши… Малко съм шашнат“, пише Луо в социалната мрежа Weibo пред своите 1,7 милиона последователи.

Луо Йонхао започва livestream кариерата си още през 2020 г. в Douyin (китайския аналог на TikTok), като опит да изплати дълговете от фалиралата му компания за смартфони Smartisan. Днес профилът му в платформата „Be Friends“ има близо 24,7 милиона последователи.

Аватарите с изкуствен интелект на него и Сяо Му са изградени върху генеративния AI модел на Baidu, обучен с данни от над пет години видеосъдържание, за да имитира не само стила и гласовете им, но и специфичното им чувство за хумор.

„Това изглежда като DeepSeek моментът за цялата китайска индустрия за AI образи и livestream търговия“, казва Ву Дзиялу, ръководител изследвания в компанията Be Friends Holding, цитиран от CNBC.

DeepSeek е китайският отговор на OpenAI и привлече световно внимание в началото на годината със своите евтини, open-source AI модели.

Аватарите идват с множество конкретни предимства: нямат нужда от студио, екип или физическо присъствие. Могат да излъчват съдържание денонощно, без да спират, и да продават със същата емоция, каквато потребителят очаква от „реално лице“.

„Винаги сме били скептични към дигиталните хора в livestream търговията“, признава Ву.

„Но сега можем да кажем, че Baidu предлага най-доброто решение на пазара до момента.“

Това изцяло променя начина, по който нещата се случват. По време на пандемията livestream пазаруването се утвърди като основен търговски канал в Китай, а ръстът му остава стабилен дори след това.

Данни от Worldpanel и Bain & Company показват, че през 2024 г. Douyin вече е задминала JD.com, превръщайки се във втората най-голяма e-commerce платформа в Китай, изпреварвана само от Alibaba.

Alibaba и JD вече разполагат със собствени livestream портали, докато Tencent развива AI инструменти за създаване на дигитални водещи, включително и за новинарски програми. А по време на миналогодишния Singles Day няколко бранда експериментираха с виртуални продавачи.

Но има и някои капани: анализатори предупреждават, че продуктите, продавани чрез livestream, често имат висок процент на връщане – резултат от импулсивни покупки.

Още по-важно – според Ву – технологичните граници вече не са основното предизвикателство. В момента фокусът пада върху регулациите и платформените изисквания.

„Дигиталните хора трябва да бъдат обучени да спазват рекламните правила, а различните платформи имат различни изисквания за това кога и как могат да се използват AI аватари“, казва той.

Douyin например вече налага ограничения върху виртуалните лица, особено ако не взаимодействат директно с аудиторията.

Все още няма обявена дата за следващото виртуално участие на Луо, но от Be Friends намекват, че това ще се случи изключително скоро. А в бъдеще?

„Дигиталните аватари лесно могат да стриймват на множество езици и да достигат до аудитории извън Китай“, казва Ву.