След повече от десетилетие, в което се въздържаше от реклами, WhatsApp отваря вратите си за монетизация. Meta обяви, че стартира нов рекламен формат в приложението, като позволява на бизнеси да публикуват т.нар. статус реклами – сходни със сторитата в Instagram, – които ще се показват в раздела „Updates“.

Потребителите ще могат директно да взаимодействат с рекламодатели през чат, като идеята е да се насърчи комуникацията между брандове и клиенти.

„Вярваме, че Updates е правилното място за тези нови функции“, казва пред CNBC Никила Сринивасан, директор по продуктовата стратегия за бизнес съобщения в Meta. Статусите, личните съобщения и обажданията ще останат криптирани, уверява тя.

Рекламите ще се базират на минимални лични данни – местоположение, език, устройство и взаимодействия с други реклами или канали. Освен статус рекламите, Meta започва и монетизация на функцията Channels – с възможност за търсене с платено позициониране, както и платени абонаменти. Засега компанията няма да взема дял от тези абонаменти, но планира по-късно да начислява 10%.

Това изглежда като поредната важна стъпка в стратегията на Марк Зъкърбърг да превърне WhatsApp в „следващата глава от историята на компанията“, както сам казва той пред CNBC още през 2022 г.

С повече от 3 милиарда месечни потребители по света и над 100 милиона в САЩ, WhatsApp е един от малкото активи в портфолиото на Meta, който досега оставаше незасегнат от рекламния модел.

Историята обаче не остава без конфликт.

Основателите на WhatsApp – Ян Кум и Брайън Актън – са откровени противници на рекламите и напускат Facebook след разногласия относно монетизацията на приложението. След покупката през 2014 г. за 19 милиарда долара, Meta постепенно интегрира бизнеса, но се въздържа от рекламни формати до момента.

Днес, с огромен натиск за растеж и на фона на съдебна битка с Федералната търговска комисия за придобиванията на Instagram и WhatsApp, Meta започва да отключва потенциала на WhatsApp за приходи – чрез модели, които балансират между нуждите на бизнеса и потребителското изживяване.

„Комуникацията между брандове и потребители трябва да бъде следващият стълб в бизнеса ни“, заяви Зъкърбърг по време на отчет пред инвеститори през април.