Роботи, които учат децата да програмират. Маратонки, с които сякаш стъпваш по въздуха. Кухненски решения, устойчиви на всякакъв мухъл.

Това само част от иновациите в разработването на нови продукти, заседнали в бизнес вакуума на търговската политика на Доналд Тръмп.

Според собствениците на компании от малкия бизнес, вместо да насърчават американските иновации, митата на ги задушават, съобщава Fast Company.

В Learning Resources във Върнън Хилс, Илинойс, Made Plus в Анаполис, Мериленд, и Dorai Home в Солт Лейк Сити научните изследвания и разработките са останали на заден план заради преизчисляването на бюджетите, преговорите с доставчици и проследяването на доставките в променящата се тарифна среда.

„Ако нямаме достатъчно пари в брой, за да покрием само възстановяването на запасите от нещата, от които знаем, че се нуждаем, искаме ли да рискуваме с нещо ново, когато все още не знаем колко добре ще се продава?“, пита риторично основателката на Dorai Home Келси О'Калахан.

Тя стартира екологичния си бизнес с домашни стоки с каменна постелка за баня, а днес вече предлага гама от около 50 аксесоара за кухня и баня, произведени в Китай от нетоксичен бързосъхнещ материал. Новите продукти са от решаващо значение за увеличаване на продажбите и привличане на клиенти, допълва основателката.

Но тъй като Тръмп увеличи митата върху китайските стоки с между 20% и 145%, преди да намали данъчната ставка върху вноса до 30% за 90 дни, Dorai Home отлага въвеждането на нови продукти.

О'Калахан е принудена да се раздели с главния изпълнителен директор, както и ръководителя на отдела за разработване на продукти, помогнали на компанията да се впусне в новите тенденции. „Не съм отделяла време или не съм наблягала на иновациите, защото покривам твърде много роли на други хора“, допълва тя.

Компанията спира доставките от Китай в началото на април, но възобновява някои поетапно след намаляването на ставката от президента. В сряда Тръмп се похвали с напредък в търговските преговори между САЩ и Китай.

Тъй като подробностите все още са откъслечни и сделката не е финализирана, предприемачите, интервюирани от AP, разглеждат войната с митата като постоянна заплаха.

Тарифите и американските иновации

Потенциалното забавяне на иновациите е следствие от икономическия спад през пандемията, когато компаниите също трябваше да замразят проектите си. Някои експерти смятат, че тарифите, които се налагат отново и отново, могат да имат по-дълготрайни последици, тъй като пренастройват пазарите и променят бизнес стратегиите.

„Когато вниманието на изпълнителните директори се пренасочи от иновациите към спазването на нормативните изисквания, иновационният поток страда. Компаниите се оптимизират за политическата обстановка, а не за технологичния напредък“, пишат в блога си през април икономистите Дж. Брадфорд Йенсен, старши научен сътрудник в Института за международна икономика „Питърсън“, и Скот Уолстън, президент на мозъчния тръст „Институт за технологична политика“.

Тръмп твърди, че ограничаването на чуждестранния внос ще помогне за съживяване на намалената производствена база на страната. Анализатори и различни търговски групи предупреждават, че разкъсаните връзки и вериги за доставки могат да потиснат научноизследователската и развойна дейност на американските технологични и здравни компании, които разчитат на международни партньорства или чуждестранни доставчици.

Малките компании, които често са двигател на иновациите, създаващи работни места и икономически растеж, вече са подложени на напрежение.

При по-малък брой служители и по-ограничени бюджети в сравнение с големите корпорации предприемачите отделят повече време за намаляване на разходите, спиране или организиране на поръчките и вземане на решение каква част от разходите, свързани с митата, да начислят на клиентите. Това означава, че прекарват по-малко време в мислене за следващите си големи идеи.

Schylling Inc., компания от Масачузетс, която произвежда My Little Pony и други носталгични играчки, внася продуктите си от Китай. Като част от стратегията си за тарифите, компанията разпуска част от служителите си във временен неплатен отпуск, за да намали разходите си.

Маркетинговият директор Бет Мюленкамп казва, че тя и другите освободени от работа служители обикновено са планирали продукти за последните месеци на 2026 г. Но Schylling не се фокусира върху проектирането на нови продукти предвид нестабилните търговски перспективи.

„Наистина е трудно да се съсредоточиш върху иновациите и креативността, когато си погълнат от ежедневната задача да балансираш счетоводство и да се справиш с променящи се курсове“, казва Мюленкамп.

Неравномерна продуктова гама

Made Plus, компания от Мериленд, която произвежда спортни обувки в малка фабрика в столицата на щата, отложи планираната линия за голф, тъй като два ключови компонента – стелка от пяна и протектор за подметката, понастоящем се произвеждат в Китай, казва основателят Алън Гайън.

Компанията изработва чифтовете по поръчка и предлага цена от 145 до 200 долара за чифт. Обувките се изработват се от рециклирани пластмасови бутилки с помощта на усъвършенствани техники, 3D принтиране и компютъризирани шевове. Сега компанията проучва възможността за доставка на компоненти от Виетнам вместо от Китай.

Възприемането на новите технологии е от съществено значение за възстановяването на производствения капацитет в САЩ и за конкурирането с Азия, казва Гайън. Но предвид продължаващите търговски търкания, не иска да инвестира време или пари в оценка на най-новите машини, които идват от Германия, Италия, Китай и САЩ.

„Ние просто се надяваме, че има достатъчно влияние в нашия бизнес, за да се промени донякъде, да се разреши и да можем да продължим напред“, обобщава той относно тарифната въртележка.

Какво следва

Соня Лапински, управляващ директор в консултантската компания AlixPartners, съветва клиентите си да ограничат обсъжданията на митата до малка група ръководители и да запазят цикъла на създаване на продуктите си в движение.

Според нея бизнесът има още по-голямо задължение да предлага привличащи вниманието иновации, когато потребителите може да не са склонни да харчат.

Главният изпълнителен директор на Learning Resources Рик Уолденбърг заявява, че около 25-30% от 350-те служители в компанията за образователни играчки, включително разработчиците на продукти, действат на непълно работно време по задачи, свързани с тарифите.

Компанията обикновено разработва 250 различни продукта годишно и очаква до 2026 г. да пусне половината от тях. Докато проучва фабрики в други страни освен Китай, Learning Resources забавя следващото поколение на интерактивните си роботи, които помагат на децата да развият умения за компютърно програмиране чрез игри и други дейности.

Междувременно семейният и другият бизнес с играчки на Уолденбърг – Hand2Mind, са в съдебна битка с Тръмп. Компаниите са подали иск, в който обвиняват президента, че е превишил правомощията си, като се е позовал на закона за извънредните правомощия, за да наложи мита.

Миналия месец федерален съдия се произнесе в полза на двете компании, а администрацията на Белия дом обжалва решението.

Уолденбърг е готов да отнесе делото до Върховния съд на САЩ. „Победа във Върховния съд е тази, от която се нуждаем. Дотогава няма да има никаква сигурност. Дори и тогава, ако правителството е решено да ни държи в несигурно положение, ще може да го направи.“, допълва той.