„Правилото за първата продажба“ е концепция в митническото законодателство на САЩ, която позволява на вносителите да използват най-ниската цена на стоката за изчисляване на тарифните такси

Компаниите, чиито бизнеси включват внос в САЩ, успяват да намерят заобиколен начин, по който да сведат до минимум най-сериозния удар от тарифите на Тръмп.

Те използват съществуващ от десетилетия законодателен акт, известен като „правилото за първата продажба“. В рамките на митническото законодателство то позволява на вносителите да използват цената на първата продажба в редица сделки за изчисляване на митата, съобщава CNBC.

Например китайски производител продава тениска на тъговец от Хонконг за 5 долара. След това той я продава на американски търговец на дребно за 10 долара. След това американският търговец я продава на потребителите за 40 долара.

Съгласно правилото за първата продажба американският търговец на дребно може да плати вносното мито върху първоначалната цена на стоката от 5 долара, а не върху завишената цена от 10 долара на продавача, като по този начин се премахват разходите, свързани с печалбата на посредника.

„Това, което правилата позволяват, е да се използва първоначалната продажна цена от фабриката до продавача, за да се определи крайната цена на митото“, заяви за CNBC Брайън Глейхър, адвокат и член на кантората Miller & Chevalier Chartered.

Как работи

Правилото за първа продажба съществува от 1988 г., но получи повече внимание при първата администрация на Тръмп, а сега и заради последния му тарифен режим.

„Когато първата администрация въведе 25% мита върху вноса от Китай през 2018 г., започнахме да получаваме обаждания. Сега, с новите, правилото за първата продажба отново се появява“, коментира Сид Парути, партньор в американската консултантска компания Moss Adams.

„То съществува от много дълго време, но всички започват да го проучват с все по-голям интерес“, допълва Глейхър.

Ето критериите, на които трябва да отговарят компаниите, за да прилагат правилото:

• Трябва да има поне две продажби: Една от чуждестранен производител и една или повече от посредник

• Продажбите трябва да са извършени по пазарни цени от независими и напълно несвързани страни

• Трябва да има доказателство, че стоката е предназначена за САЩ, а не просто е попаднала случайно там

• Трябва да има документация за първата продажна цена

За някои компании това може да се окаже по-лесно да се каже, отколкото да се направи.

Обикновено стандартното мито, наложено от митниците на САЩ, се основава на цената на вноса на стоката, което поставя тежестта на доказване върху вносителя, за да докаже първоначалната цена на тази стока.

Това не винаги е нещо, което продавачът е готов да разкрие.

„Ако сте вносител, трябва да получите тази първа продажна цена. Трябва да разполагате с тези данни. Възможно е продавачите да не искат да предоставят тази информация.“, допълва Глейхър.

Рич Тейлър, консултант по развитие на корпоративния бизнес, базиран в китайския център Нинбо, който консултира компании от Fortune 500 по отношение на правилото за първата продажба още от първия мандат на Тръмп, отбелязва, че „трябва да има ниво на доверие между всички страни“ поради свързаните с това рискове.

Въпреки това допълнителните усложнения могат да си струват, като се имат предвид потенциалните икономии на разходи. „Вие [доставчиците] запазвате клиента си. Показвате им, че се опитвате да им предоставите всички инструменти за намаляване на разходите им. Ако не го използвате, тогава крайните разходи ще се увеличат. И ако вашият конкурент използва правилото, тогава ще загубите това предимство пред него.“, допълва експертът.

Кой го използва

Въпреки че правилото за първата продажба е широко приложимо за всички продукти и отрасли, то се счита за особено полезно при потребителските стоки с по-висока стойност и луксозните продукти, където маржовете са по-големи.

Миналия месец италианската луксозна модна марка Moncler посочи, че правилото за първа продажба осигурява „значителни ползи“ за разходите.

„Първата цена, разбира се, индустриалната цена, е много по-ниска от цената на дребно и е около 50% от междуфирмената цена. Така че, това е значителна полза“, заяви пред инвеститорите по време на разговора за приходите на 16 април Лучано Сантел, изпълнителен директор и главен директор по корпоративните въпроси и доставките в Moncler.

По-рано този месец биотехнологичната Kuros Biosciences със седалище в Швейцария заяви, че променя дейността си, което ще ѝ позволи да възприеме политиката на първа продажба.

„Това, което ще направим сега, е да преминем между Цюрих като център за търговия на едро, което по същество означава, че можем да адаптираме т.нар. метод на първата продажба“, заяви Даниел Гайгер, главен финансов директор на компанията по време на разговора за приходите на 13 май.

Използването на правилото за първа продажба, макар и напълно законно, все пак би могло да подкопае усилията на администрацията на Доналд Тръмп за увеличаване на приходите от мита и стимулиране на преместването на производството в САЩ.

Белият дом не отговори на запитването на CNBC за коментар относно използването на правилото за първа продажба и неговите последици за тарифната политика.

Митническата и гранична защита на САЩ заяви, че не може да предостави данни за скорошното използване на правилото за първа продажба от вносителите.