Идва ли краят на безплатния ръчен багаж – ЕС обмисля нови такси дори за малките куфари
В проекта се предлага създаване на нова категория безплатен ръчен багаж, който може да се вмъкне под седалката, докато другите салонни чанти и куфари да бъдат таксувани
&format=webp)
Нови предложения за таксуване на ръчния багаж и обезщетения само при по-дълго закъснение на полетите са в дневния ред на посланиците на страните от ЕС, които ще се срещнат в сряда, твърдят двама източници на Euronews.
Предложенията са част от по-широк проект за реформа на правата на пътниците във въздушния транспорт в ЕС, който трябва да бъде обсъден от държавите членки в сряда, преди да бъде представен на срещата на 27-те министри на транспорта в четвъртък.
В проекта се предлага създаване на нова категория безплатен ръчен багаж, който може да се вмъкне под седалката, докато другите салонни багажи могат да бъдат таксувани.
Мярката е силно чувствителна и приемането ѝ далеч не е сигурно, твърдят източници. Дебатът се разгорещи миналия месец, след като Европейската организация на потребителите (BEUC) подаде жалба. Общо 16 асоциации за защита на потребителите от 12 държави членки обвиняват седем нискотарифни авиокомпании, че налагат на пътниците неоправдани такси за ръчния им багаж.
„Съдът на Европейския съюз много ясно посочи, че ръчният багаж е неразделна част от основната цена на билета. Обикновено към нея не се начислява допълнителна такса, стига ръчният багаж да е с разумни размери“, коментира Стивън Бергер, адвокат от Европейската организация на потребителите (BEUC).
„Всичко, което виждаме, е увеличаване на броя на авиокомпаниите, които начисляват такси за този багаж, затова призоваваме за много ясни правила. Пътниците трябва да могат да вземат със себе си един багаж – малък куфар или раница“, допълва той.
Европейските авиокомпании имат различно тълкуване на съдебната практика.
Кевин Хейни, директор по комуникациите на A4E (Авиокомпании за Европа), посочва, че „съгласно европейското законодателство и единния пазар, авиокомпаниите имат право да разделят услугите си, за да предложат на пътниците възможно най-добрия пакет“.
Според организацията, представляваща 17 авиокомпании в Европа и 80% от европейския въздушен трафик, предложението има за цел единствено да хармонизира различните подходи по отношение на този ръчен багаж.
„Важно е да се подчертае, че настоящото предложение на поляците (ротационното председателство на Съвета на ЕС) определя размерите на тези лични вещи, за да се гарантира яснота и прозрачност за всички пътници, както и за авиокомпаниите“, допълва Хейни.
В тази политическа битка потребителите могат да разчитат, че Испания ще чуе техния глас. През ноември миналата година Мадрид осъди пет авиокомпании за неправомерни практики. Глобата в размер на 179 млн. евро се отнася, наред с други неща, и до допълнителните такси за ръчен багаж, припомня Euronews.
Предложението за преразглеждане на европейските разпоредби от 2004 г. относно обезщетенията за закъснения, което също ще бъде обсъдено от посланиците в сряда, е другият аспект, предизвикал безпокойство сред гражданското общество, превозвачите и правителствата.
Както пътниците, така и авиокомпаниите настояват правилата да бъдат преразгледани, но по различни начини.
Предложение на Европейската комисия, представено през 2013 г., предвиждаше удължаване на срока, необходим за изплащане на обезщетение, до 5 часа закъснение.
Текстът, представен от полското председателство, сега се движи в същата посока, като предлага срокът за предявяване на претенции за първично обезщетение да се удължи на 4 часа, с втора стъпка от 6 часа в зависимост от разстоянието на пътуването.
Понастоящем за закъснение от 3 или повече часа може да се претендира за обезщетение в размер между 250 и 600 евро.
Европейската директива се прилага за всички полети от летище в ЕС, независимо от националността на авиокомпанията, и за полетите, пристигащи на летища в ЕС, ако се извършват от авиокомпания от ЕС. Тя не се прилага за полети до Европа, изпълнявани от авиокомпании извън ЕС, или за полети извън ЕС с междинно кацане в Европа, допълва Euronews.
За A4E предложението е стъпка в правилната посока, тъй като според тях праговете на обезщетенията трябва да бъдат разширени, за да позволят възстановяване на разписанията на полетите, когато нещо се обърка.
„При механичен проблем авиокомпаниите трябва да намерят заместващ самолет или екипаж, което отнема време. Чрез коригиране на праговете за компенсация за закъснения ще имаме шанс за въвеждане на нови самолети и екипажи“ според Хейни.
Според BEUC предложената реформа ще лиши от обезщетение голям брой пътници. „Ако текстът бъде гласуван в този си вид между държавите-членки, преди преговорите с ЕП, ще изпратим много лош сигнал към европейските потребители, като се върнем назад по отношение на права, които са фундаментални при пътуване“, казва Стивън Бергер.
Резултатът от преговорите засега остава неясен.
„В момента сред държавите членки има две различни противоположни позиции. Като цяло имаме лагера на държавите, които ще защитават трите часа, за да могат да се възползват от правото на обезщетение, и други, които искат пет часа и девет часа в зависимост от разстоянието. Така че в момента това е източникът на конфликти“, допълва Бергер.