Когато Лорън Мейсън решава да се включи като доброволец в почистването след музикален фестивал, тя не подозира, че това ще промени живота ѝ.

Идеята, която ѝ хрумва, е проста – да си ушие яке от изоставена палатка с помощта на майка си, която е изключително добра шивачка. Но на терен я очаква съвсем различна реалност, разказва The Guardian.

На Creamfields я посрещат хиляди изоставени палатки. Около 80% от оборудването е зарязано – нови, здрави, дори скъпи палатки, които просто ще завършат на сметището.

За Мейсън, която винаги е била грижовна към своето къмпинг оборудване и го е връщала у дома, това е културен шок. „Освен ако палатката ти не е била подпалена, винаги я прибираш суха и чиста“, казва тя пред The Guardian.

Възмутена, но и изключително вдъхновена, тя заснема кратко видео за TikTok, показвайки мащаба на разхищението. Когато по-късно включва телефона си, клипът вече е вайръл и е натрупал милиони гледания – което се оказва и повратният момент.

Как се ражда Retribe?

В резултат на тази случка още същото лято Мейсън и приятелят ѝ Бенджамин Хармън основават Retribe – стартъп, който събира изоставени палатки и ги трансформира в уникални продукти: дрехи, чанти и аксесоари.

Всяка вещ е ръчно изработена с минимален отпадък. „Дори и палатката да е повредена, платът ѝ все още може да се използва. Това целим да покажем на хората“, обяснява тя.

По данни на Асоциацията на независимите фестивали, само във Великобритания годишно се изоставят около 250 000 палатки. Изработени от синтетични материали като найлон и полиестер, те се разграждат в рамките на стотици години.

„Хората ги възприемат като консуматив, част от билета. Това е доста тъжна картинка“, казва Лорън. „Показвах снимки на децата си, които са на пет и седем години, и те попитаха: ‘Мамо, арестуваха ли ги?’ Дори те разбират смисъла на рециклирането.“

Мейсън не е сама в тази битка. Последните години със сигурност бележат бум в пазара за вещи втора употреба – платформи като Vinted и Depop отбелязват ръст, който изпреварва конвенционалната модна индустрия с над 2.7 пъти, сочат данни от ThredUp.

Възходът на кръпките, поправянето и „вторият живот“ за различни вещи се насърчава и от телевизионни формати като The Repair Shop и влогъри, които трансформират стари дрехи и мебели, за да могат отново да ги използват.

През 2023 г. ЕС приема историческо законодателство за „право на поправка“, което задължава производителите да поправят продуктите си дори и след изтичане на гаранцията. Целите са по-малко отпадъци, по-дълъг живот на вещите и по-осъзнато потребление.

„Всички се учим в момента – и големи, и малки компании“, казва Лорън.

„Разбираме колко разрушително е било поведението ни през последните 50 години. Време е да мислим какво се случва с един продукт след края на живота му.“

Retribe вече е вдъхнала нов живот на над 500 палатки. Компанията работи от малък цех в Шефилд, където почти всичко се изработва по поръчка, за да се избегне свръхпроизводство. Лорън сама шие част от артикулите с помощта на майка си, съпруга си, най-добрата си приятелка и всеки, който може да отдели няколко часа.

Финансирането обаче е предизвикателство.

„Потърсих грантове, но повечето са насочени към технологиите. А ние не попадаме в тази категория“, казва тя.

Налага ѝ се да изтегли стартов заем, но за съжаление не всяка седмица приходите ѝ покриват вноските.

„Много компании, които правят същото, но в по-голям мащаб, получават финансиране от ЕС. За нас това приключи. Чувствам, че изоставаме във Великобритания.“

Въпреки това Мейсън не се отказва от инициативата си. Освен че създава продукти, тя води и работилници, в които учи хората как сами да вдъхват нов живот на старите си вещи. „Никога не съм имала участник, който да не си тръгне с нещо, което е успял да ушие сам. Понякога хората наистина те изненадват.“