Най-често срещаните измами при пътуване в 9 световни дестинации
В Ню Йорк лъжат туристите в ресторантите, докато Будапеща се нарежда сред най-почтените градове в отзивите на посетители
&format=webp)
Туристическата индустрия е един от секторите, които са най-податливи на измами, като през 2024 г. броят им е нараснал с 18% през летния пиков сезон и с 28% през зимния.
Това показват резултатите от последния доклад на Mastercard Economics Institute. Измамите, свързани с резервации на туристически агенции и туроператорски фирми, са четири пъти по-високи от средната стойност на измамите в други отрасли, отбелязва CNBC.
„След като бъде платена, екскурзията може или никога да не се осъществи, или да се различава драстично от това, което е било обещано“, подчертават авторите на доклада.
Въпреки това рисковете от измами се различават в отделните градове, обяснява Дейвид Ман, главен икономист в Азиатско-тихоокеанското подразделение на Mastercard Economics Institute.
„В някои дестинации измамите в много по-голяма степен идват от туристическите компании. В други градове това може да се случи дори в сферата на хранителните услуги. Добър пример е Лос Анджелис, където храната е най-голямата част от измамите“, допълва експертът.
Според доклада туристите отчитат най-нисък процент измами в:
• Сан Франциско, САЩ
• Дъблин, Ирландия
• Сеул, Южна Корея
• Будапеща, Унгария
• Единбург, Шотландия
За по-високи нива на измами се съобщава в:
• Канкун, Мексико
• Ханой, Виетнам
• Дака, Бангладеш
• Банкок, Тайланд
Видът на измамите, варира, като проблемите с таксита и коли под наем са 2% от случаите в Хонконг и Барселона, но 66% в Джакарта, Индонезия.
Измамите в сферата на хранителните услуги са по-често срещани в САЩ и Близкия изток, като в Ню Йорк са 63% от регистрираните случаи. Това включва ресторанти, които оскъпяват храната, добавят незаконни бакшиши или крадат данни от кредитните карти на клиентите, според представител на Mastercard.
Отвъд пиковите сезони, измамите при пътуване се увеличават и на етапа на резервация.
В доклада се посочва, че при планиране на пътуването са се увеличили с повече от 12% миналата година, независимо дали става въпрос за подправени снимки, злонамерени връзки за „потвърждение“, които разкриват банкови данни, или други форми на измама.
На туристите се препоръчва да внимават за необичайно ниски цени и летни оферти, които са „твърде добри, за да са истина“, особено в популярни дестинации, които привличат големи тълпи.
За да се предпазят от измами, пътуващите могат да си създадат цифрови портфейли, да си купят застраховка за пътуване или да резервират като използват кредитна карта със защита срещу измами, съветват авторите на доклада.