Някога Париж беше известен с кошмарния трафик и техниката за паркиране, която включва леко побутване на колите, за да се натъпчат на ограниченото пространство.

Но сега той оглавява европейска класация на градовете, удобни за колоездене на деца, оставяйки Амстердам и Копенхаген зад себе си.

Осем града, предимно в Южна, Централна и Източна Европа, са определени като „градове с ниски резултати“, включително Марсилия, Рим, Флоренция, Краков, Будапеща и София на последно място.

В доклада за класацията, който анализира 36 европейски града по отношение на пригодността на велосипедната им инфраструктура за деца, се установява, че френската столица се е устремила към върха чрез инвестициите за Олимпийските игри през 2024 г. и инициативата за изграждане на 180 км велосипедни алеи на стойност 250 млн. евро под ръководството на кмета Ан Идалго, отбелязва The Guardian.

Използвайки данни за обособени велосипедни алеи, ниска скорост на движение от 30 км/ч и „училищни улици“, по които движението е ограничено, организацията с нестопанска цел Clean Cities Campaign (CCC) поставя белгийския Антверпен на трето място, преди Брюксел, Лион, Хелзинки, Барселона, Бристол, Осло и Гент.

„Сред водещите градове някои, като Амстердам и Копенхаген, са признати като дългогодишни пионери в областта на прогресивната градска мобилност, които са започнали препроектиране на транспортната инфраструктура преди десетилетия“, се казва в доклада. „Други - като Париж, Брюксел и Лондон са постигнали забележителен напредък само през последните 10 години. Това показва, че значима промяна е възможна в рамките на сравнително кратък период от време.“

Мобилността на децата с велосипеди е ключова мярка, се казва в доклада, тъй като 70% от населението на ЕС живее в градски райони, 14% от жителите са на възраст под 14 години, а децата са уязвими участници в движението.

На целия континент нито един град, включително Париж, не е постигнал достатъчно, за да получи оценка „А“ от авторите на доклада.

В Амстердам, който традиционно се смята за рай за велосипедисти, има опасения от дясното правителство, което увеличава скоростта по магистралите, и от намаляващата традиция на детското колоездене.

„Има голяма разлика между градовете и националното ниво“, казва Мод де Врис, съосновател на организацията за защита на велосипедното движение BYCS. „Амстердам се фокусира върху това хората наистина да се чувстват част от общественото пространство. На национално ниво обаче нещата трябва да се ускорят.“

Според Виз Кален, отговорник за политиките на велосипедната асоциация Fietsersbond, Белгия - особено регионът на Фландрия, е инвестирала сериозно във велосипедна инфраструктура. „Планът за движение на Гент означава голямо подобрение за велосипедистите, особено за децата и младежите, които отиват на училище с велосипед, тъй като трафикът на автомобили е по-малък.“

Столицата на Финландия Хелзинки наскоро пък намали скоростта до 30 км/ч по почти всички местни улици в жилищните райони. което със сигурност е „намалило броя на катастрофите“, допълва Рони Утрийнен, инженер по трафика в града.