50 години по-късно: Зад кулисите в потайния свят на Zara
Компанията е собственост на Inditex, най-големия търговец на дребно с модни стоки. Разчита на 1800 доставчици, но почти всички дрехи пристигат първо в Испания, преди да бъдат изпратени в магазини в 97 държави. Zara не се рекламира и рядко дава интервюта
&format=webp)
Това лято ще бъде секси, с нотка на романтика, каубойски стил и рокендрол.
Така поне твърди Мехди Сузан. А той би трябвало да знае, защото е дизайнер на Zara – една от най-успешните модни марки в High Street.
Zara е собственост на Inditex, най-големия търговец на дребно с модни стоки в света, който управлява редица вериги, включително Massimo Dutti и Pull & Bear.
Компанията разчита на 1800 доставчици от цял свят, но почти всички дрехи се доставят в Испания, за да бъдат изпратени в магазини в 97 държави.
Zara не се рекламира и рядко дава интервюта.
Но по повод 50 години от откриването на първия ѝ магазин, BBC получава достъп до огромния ѝ кампус в Галисия и възможност до рядък поглед върху начина на работа на потайната марка.
Днес компанията трябва да се ориентира в бързо променящите се пазари, с нарастващата конкуренция на ултраевтините онлайн играчи Shein и Temu, които доставят стоките си директно от Китай, както и с несигурността около американските мита.
Но Оскар Гарсия Масейрас, главен изпълнителен директор на Inditex, казва, че митата на президента на Тръмп няма да нарушат веригите за доставки или да променят плановете на Zara за по-нататъшно разширяване на дейността в САЩ, които сега са вторият най-голям пазар на компанията.
„Имайте предвид, че за нас диверсификацията е от ключово значение. Произвеждаме на почти 50 различни пазара с неексклузивни доставчици, така че сме повече от свикнали да се адаптираме към промените“, казва той.
Бизнесът със сигурност се е адаптирал и разраснал след откриването на първия обект в Ла Коруня. Сега за марката работят 350 дизайнери, а персоналът е от около 40 различни държави.
„Няма правила. Всичко е въпрос на усещания“, казва Мехди, който работи по доставката на ключовите елементи за сезона. Според него вдъхновението може да дойде от всеки - от „улицата“ до киното, както и от модните подиуми.
В стаята за разкрояване на моделите дизайните се превръщат в хартиени образци и се прикрепят към манекени. След това десетки шивачки подготвят първите мостри на платове на място, за да ги пробват.
Моделиерът Мар Маркоте работи в компанията от 42 години и все още използва лупа, за да прегледа всяка дреха, преди тя да влезе в производство. „Когато завършиш изделието и видиш, че изглежда добре, а понякога се продава, е прекрасно“, споделя тя.
Zara е компания, която промени начина на пазаруване.
В миналото търговците пускаха само две основни колекции годишно - пролет/лято и есен/зима. В продължение на десетилетия повечето вериги възлагат производството на фабрики с по-ниски разходи в Далечния изток, а дрехите пристигат до шест месеца по-късно.
Zara се противопостави на общоприетите схващания, като доставя голяма част от дрехите си по-близо до дома и сменя продуктите си много по-често. Това означава, че тя може да реагира много по-бързо на най-новите тенденции и да пуска нови артикули в магазините всяка седмица.
Малко повече от половината от дрехите на компанията се произвеждат в Испания, Португалия, Мароко и Турция. На място в централата има фабрика, която произвежда малки серии, а наблизо има още седем. В резултат компанията може да произвежда продукти в рамките на седмици.
В страни като Виетнам и Бангладеш се произвеждат по-основни модни стоки с по-дълги срокове на изпълнение.
Логистиката и данните са други фактори за успех. Всяко облекло се опакова и изпраща от центровете за дистрибуция в Испания и един в Нидерландия.
„Това, което е от изключително значение, е нивото на точност“, казва главният изпълнителен директор.
„Това е нещо, което ни позволява да вземем правилното решение в последния възможен момент, за да оценим правилно апетита на нашите клиенти, за да адаптираме модното си предложение към профила на нашите клиенти на различни места.“
С други думи, доставяне на правилните продукти в правилните магазини.
След това в централата продуктовите мениджъри получават данни в реално време как се продават дрехите в магазините по света и, което е изключително важно - обратна връзка от клиентите, която след това се споделя с дизайнерите и търговците, които могат да коригират гамите по време на сезона в зависимост от търсенето.
За разлика от други конкуренти на High Street, компанията прави отстъпки само при разпродажбите, които се провеждат два пъти годишно.
Дали обаче Zara започва да губи блясъка си, след като в началото на годината отбеляза по-бавен ръст на продажбите?
„Основното предизвикателство пред Inditex е да продължи да бъде актуална в един моден свят, който става все по-бърз и по-евтин“, казва Уилям Уудс, европейски анализатор на търговията на дребно в Bernstein.
Не само че основните конкуренти като H&M, Mango и Uniqlo се опитват да наваксат изоставането, но и пазарът беше нарушен от Shein и Temu. Миналата година Shein реализира продажби за 38 млрд. долара в световен мащаб, само на косъм след Inditex.
Запитан доколко успехът на Shein и Temu представлява заплаха за Zara, Масейрас подчертава, че бизнес моделът на компанията не разчита на цената.
„Разбира се, ние се стремим да предоставяме на клиентите нашите продукти на достъпна цена. Но е от решаващо значение да предоставяме мода, която трябва да бъде вдъхновяваща, с качество, креативност и устойчива.“
Zara измина дълъг път от началото на бизнеса на своя основател Амансио Ортега. Компанията все още е мажоритарна собственост на семейството му, а дъщеря му Марта сега е председател на групата.
Дори сега, на 89-годишна възраст, Ортега все още се появява в компанията. „Той присъства, физически или морално, абсолютно всеки ден с нас.“, допълва главният изпълнителен директор.