В хватката на търговска война със САЩ и борещ се със слабо вътрешно потребление, Китай изглежда готов да направи обратен завой в един неочакван сектор: K-pop.

На 28 април беше обявено, че K-pop групата Epex ще има събитие във Фуджоу, провинция Фудзиен, на 31 май.

За първи път от 2016 г. насам изцяло корейска група ще изнасе концерт в континентален Китай. Наред с това се съобщава, че мащабният годишен Dream Concert - най-дългогодишното K-pop събитие в Южна Корея, ще се проведе на 26 септември на стадион с 40 000 места в провинция Хайнан, съобщи Асоциацията на корейските продуценти на развлекателни програми на 30 април.

Това развитие на събитията може да е сигнал за облекчаване на неофициалната забрана на Китай за провеждане на K-pop изпълнения на континента, след като Южна Корея обяви разполагането на системата за противоракетна отбрана Terminal High Altitude Air Defense през 2016 г., отбелязва CNBC.

Според О Джио, анализатор в CGS International Securities Хонконг, промяната на отношението на Китай към K-pop представлява „структурен поврат“ за сектора. „Тази промяна в политиката е част от по-широката стратегия на Китай за съживяване на вътрешното търсене в условията на продължителен спад в потреблението“, допълва още експертът.

През 2018 г. потреблението е допринесло с близо 70% за растежа на БВП на Китай, но през последните години делът му е спаднал до под 30%, а ръстът на индекса на потребителските цени се колебае близо до нулата.

„В отговор на това правителството започна да насърчава културни събития - включително чуждестранни поп концерти - за да стимулира дискреционните разходи в туризма, хотелиерството и местната търговия“, обяснява анализаторът.

На 25 април Министерството на културата и туризма на Китай призова за насърчаване на културни събития, включително концерти и музикални фестивали.

Китай е третият по големина пазар за износ на музикални албуми на Южна Корея след Япония и САЩ, и вторият по големина музикален пазар в Азия, „което подчертава стратегическото му значение въпреки годините на ограничения“.

Сектор, устойчив на тарифи

В полза на K-pop в Китай е и фактът, че секторът се счита за устойчив на тарифи.

„Основните двигатели на приходите - стриймингът, концертите и съдържанието за феновете, са цифрови и нематериални, което ги прави имунизирани срещу трансграничните тарифи.“, отбелязва анализаторът от CGS International Securities.

Дори ако феновете купуват албуми и стоки, излагането на тарифи е „пренебрежимо“, като се имат предвид ниските единични цени и лоялното търсене.

„За разлика от полупроводниците или автомобилите, при които световната търговска политика оказва пряко влияние върху веригите за доставки и ценообразуването, потреблението на K-pop е далеч по-малко чувствително към подобни мерки“, допълват експерти.

Полупроводниците и автомобилите са два от основните експортни продукти на Южна Корея.

Миналия месец страната обяви пакет от мерки за подкрепа на сектора на полупроводниците на стойност 23 млрд. долара в светлината на несигурността около американските мита. Администрацията на Тръмп наложи 25 % такса върху всички превозни средства, доставяни за САЩ, и още 25 % върху вноса на стомана и алуминий.

Южнокорейските Hyundai и Kia са сред осемте най-продавани марки в САЩ, според данни на автомобилния пазар Carpro. Страната е и четвъртият по големина износител на стомана за САЩ през 2024 г., по данни на Администрацията за международна търговия към Министерството на търговията на САЩ.

Дипломатическа развръзка

Но смекчаването на позицията на Китай по отношение на K-pop има дипломатическо измерение, което надхвърля желанието за увеличаване на вътрешното потребление, твърдят анализатори.

Анализаторите на Citi Джон Ву и Алисия Яп заявиха, че Китай може да се стреми да възстанови връзките си със съседните държави, включително Южна Корея, в светлината на своите икономически предизвикателства.

Според тях културната дипломация би могла да се превърне в ключова отправна точка, която да доведе до облекчаване на неофициалните забрани за южнокорейско съдържание и възобновяване на потоците от приходи на феновете на K-pop в региона. Секторът е описан като „дългосрочен бенефициент на променящия се световен ред“.

О Джио от CGS споделя това мнение, като коментира, че „повторното въвеждане на K-pop може да помогне за разнообразяване на културното предлагане и да насърчи добрата воля в региона“. Тя добави, че Китай изглежда затопля връзките си с Южна Корея, като същевременно поставя временни ограничения върху определено западно съдържание, включително холивудски филми.

Според нея промяната не само възстановява достъпа до ограничената преди това икономика на феновете, но и предоставя възможност за задълбочаване на културния ангажимент в Азия, което ще положи основите на по-дългосрочен структурен растеж в региона.

Катализатор за акциите на K-pop

Развитието на събитията може да е добра новина за акциите на K-pop. През 2024 г. приходите и цената на четирите най-големи компании в индустрията - известни като „Голямата четворка“ и всички публично листвани на борсата, претърпяха удар въпреки легионите почитатели, концертите и милиардите стриймове в YouTube.

Но през първите месеци на 2025 г. изглежда се наблюдава възстановяване, като три от „Големите четири“ компании регистрират значителни увеличения от началото на годината.

Китайският концертен пазар ще даде значителен тласък през 2025 г., ако страната отмени неофициалната забрана за южнокорейски изпълнители.

Джошуа Ким от CGS пише в коментар от 10 февруари, че размерът на китайския концертен пазар се е увеличил от 2,9 млрд. долара през 2019 г. до 8 млрд. долара през 2024 г., нараствайки със 189% през периода. „Следователно, ако Китай вдигне забраната за корейските изпълнители, очакваме на Китай да се падат над 25% от приходите от концерти през 2025 г., надхвърляйки приноса през 2016 г.“, допълва той.

Анализаторът на капиталовите пазари на Morgan Stanley Сайън Парк би сметнала повторното отваряне на пазара в Китай за „потенциално мощен катализатор“, който може да повиши значително оценките за приходите, въпреки че повторното отваряне вероятно ще бъде постепенно.

Според О Джио разрешението за концерта на Epex е „политически тест“, който може да проправи пътя за по-големи действия. Тя отбеляза, че по-малките събития за фенове на момичешките групи Twice и IVE в Шанхай биха могли да покажат, че Китай започва с изпълнители от среден клас, преди да премине към по-широкообхватно възобновяване.

„С HYBE, JYP, SM и YG, които вече са позиционирани за глобални турнета на арените, очакваме корейските агенции да се придвижат бързо в монетизирането на търсенето, след като ограниченията бъдат премахнати. Това развитие засилва аргументацията за многофазен сценарий за възобновяване на дейността и представлява силен катализатор на приходите за Голямата четворка“, допълва анализаторът.