Новите мита на администрацията на Доналд Тръмп върху вносни автомобили и автомобилни части ще струват на General Motors между 4 и 5 милиарда долара тази година заяви в интервю за CNN главният изпълнителен директор Мери Бара.

Тя обаче допълни, че компанията не очаква непременно да прехвърли тези по-високи разходи върху клиентите като повишени цени.

„Вярваме, че цените ще останат на приблизително същото ниво, на което са. В нашата индустрия те се променят поне веднъж месечно, а понякога по-често, така че ние ще реагираме на пазара.“

Компанията очаква по-високите мита да се отразят на приходите и намали прогнозата си за годишната печалба в писмо до акционерите. Във вторник тя отчете по-ниски приходи за първото тримесечие, очаквайки промени в тарифната политика на Тръмп.

На фона на напрежението поради митата General Motors спря плановете си да похарчи милиарди за обратно изкупуване на акции, но не само инвеститорите могат да пострадат от по-ниските печалби. Около 45 000 членове на профсъюза United Auto Workers също получават ежегодно плащания за разпределение на печалбата. За 2024 г. те са получили рекордни плащания в размер до 14 500 долара, допълва CNN.

Рекордните печалби от 2024 г. може рязко да намалеят

Въпреки че GM не е доминиращ световен автомобилен играч, какъвто беше преди, той все още е най-големият американски автомобилен производител с продажби на 2,7 милиона леки и товарни автомобила миналата година.

През 2024 г. компанията отчита нетна печалба от близо 12 млрд. долара. В писмото на Бара до акционерите се посочва, че един милион американци зависят от GM като служители, доставчици или търговци, в 50 завода за производство и части на територията на общо 19 щата.

Бара подчертава, че компанията очаква коригирана печалба преди лихви и данъци между 10 и 12,5 млрд. долара тази година, което е рязко по-малко от рекордните 14,9 млрд. долара, спечелени на тази база миналата година, и по-малко от насоките, които даде през януари, преди Тръмп да обяви тарифната си политика.

GM е изправен пред мита на няколко фронта, отбелязва CNN. Тя произвежда леки и товарни автомобили в Мексико и Канада, като през 2024 г. е произвела близо 1 млн. автомобила в тези две страни, според S&P Global Mobility. Освен това е внесла над 400 000 автомобили от Южна Корея миналата година. Всички вносни автомобили сега са обложени с 25 % мито, въпреки че канадските и мексиканските могат да бъдат намалени чрез кредити за части, произведени в САЩ и Канада.

Практически всички 1,7 милиона леки и товарни автомобили, произведени от GM в САЩ, зависят в някаква степен от вносни части. Според Kogod School of Business, произведените в САЩ автомобили на GM са съставени средно от 54% американски части.

Мери Бара благодари на администрацията в Белия дом за паузата за митата за автомобилни части и изразява надежда за бъдещо промени. „Очакваме с нетърпение да поддържаме силния диалог с администрацията по търговските и други политики, тъй като те продължават да се развиват. Както знаете, в момента се водят дискусии с ключови партньори, които също могат да имат влияние“.

Цените на автомобилите са ограничени от по-слабото търсене

Цените на автомобилите не се определят пряко от автомобилния производител, а са резултат от милиони индивидуални преговори между търговците, които са независими компании, купуващи автомобили на едро от производителите, и самите купувачи на автомобили.

Ако 25-процентните мита върху вносните автомобили доведат до спад в предлагането, това може да окаже натиск за повишаване на цените. Икономическият закон за търсенето и предлагането предполага, че по-малкото предлагане и непромененото търсене ще доведат до повишаване на цените.

Точно това се случи през 2021 г., когато недостигът на компютърни чипове по време на пандемията предизвика рязко намаляване на производството в цялата автомобилна индустрия. Средната цена на новите автомобили скочи със 17% между януари и декември 2021 г., според данните на Edmunds.

Недостигът, съчетан с по-високите цени, изпрати много купувачи на нови автомобили на пазара на употребявани, който нарасна още по-бързо с 32%.

Но купувачите на автомобили през 2021 г. се радваха на ниски лихвени проценти и федерални стимули. Нито едно не е на разположение сега, за да стимулира търсенето. Последните проучвания показват ниско потребителско доверие, подхранвано от страховете за възможна рецесия, допълва CNN.

Много клиенти в сектора обаче побързаха да купят нови автомобили през март и началото на април поради опасения, че цените ще се повишат след митата. Това изтегли напред някои продажби, така че по-слабото търсене сега може да задържи цените под контрол.