Revolut започва да предлага мобилни планове в Обединеното кралство и ЕС
Финтех компанията ще действа като виртуален мобилен мрежов оператор, което означава, че ще наема мрежов капацитет от утвърден играч на местния пазар
&format=webp)
Финтех компанията Revolut стартира месечни планове за мобилни телефони в амбицията си да разтърси условията в пазара на телекомуникационни услуги в ЕС.
Базираната в Обединеното кралство компания заяви пред Euronews, че плановете ще бъдат пуснати първо там и в Германия тази година, а след това ще атакува и други пазари.
Клиентите ще имат достъп до неограничени разговори, текстови съобщения и домашен интернет, и ще могат да получат телефонен номер без ангажименти по фиксиран договор.
Плановете за Обединеното кралство ще предоставят 20 GB роуминг в ЕС и САЩ, а плановете за Германия ще включват 40 GB роуминг в ЕС. Офертите за клиенти от ЕС, пътуващи до Обединеното кралство, все още не са оповестени.
Съгласно правилата на ЕС за роуминг, въведени през 2017 г., потребителите в ЕС могат да се обаждат, да изпращат съобщения и да използват мобилни данни навсякъде в блока без допълнителни разходи, въпреки че има ограничения за справедливо използване.
След Брекзит от 2021 г. този регламент вече не се прилага за британците, което означава, че техните мобилни доставчици могат да определят свои такси за роуминг.
„Според нас потребителите страдат от традиционните мрежови предложения поради липса на прозрачност със скрити такси, болезнено клиентско изживяване и стар, труден за навигиране потребителски интерфейс“, допълни пред Euronews Хайди Насрала, генерален мениджър на Telco в Revolut.
Партньорство с утвърдени компании
В сравнение с други държави ЕС вече разполага със сравнително голям брой оператори на мобилни мрежи, които са над 30. За разлика от тях, САЩ и Китай имат по-малко от 10 такива компании.
Привържениците на фрагментирания пазар твърдят, че разнообразието от доставчици е полезно за конкуренцията, тъй като принуждава компаниите да предоставят по-добри услуги. Критиците твърдят, че по-малките реализират по-малка печалба, което означава, че по-малко средства модернизират инфраструктурата им.
Revolut ще действа като виртуален мобилен мрежов оператор (MVNO), а не като MNO, което означава, че ще наема мрежов капацитет от утвърден играч. Запитан как ще гарантират качеството на услугите, когато работят с наета инфраструктура, Насрала отговори, че това ще зависи от доверието между компаниите.
Конкуренцията в Европа
„Почти невъзможно е да навлезете на пазара на ЕС като MNO, тъй като достъпът е строго регулиран и рядко се издават нови лицензи за радиочестотен спектър“, коментира по-рано пред Euronews Томазо Дюзо, ръководител на отдел в DIW Берлин и председател на германската комисия за монополите.
Неговите коментари не са в отговор на съобщението на Revolut.
„За разлика от тях за нетрадиционните играчи не е много трудно да навлязат на пазара като виртуални мобилни оператори (MVNO), тъй като те могат да наемат капацитет от съществуващите мрежи, без да се налага да инвестират в собствена инфраструктура“, допълни той.
Дюзо обясни, че макар MVNO да не могат да „заместят стойността на конкуренцията между MNO“, те имат потенциала да донесат ползи за потребителите.
Според него тези предложения „не изглежда да са пречка за инвестициите“, като вместо това са свързани с по-високи капиталови разходи.
„Когато разглеждаме връзката между инвестициите и концентрацията, не откриваме, че по-високата концентрация води до по-високи нива на инвестиции; освен това MVNO играят значима роля в насърчаването на инвестициите в мобилните телекомуникации.“, се казва в скорошен доклад на ЕК, изготвен в съавторство с Дюзо.
Стратегията на Revolut
Revolut има амбиция да диверсифицира продуктите си, вместо да се фокусира единствено върху дигиталното банкиране.
Това следва стартирането на eSIM миналата година - цифрова версия на физическа SIM карта, която позволява на клиентите да превключват между мрежите. Използването на тези карти в чужбина може да бъде по-евтино, отколкото закупуването на пакети за роуминг от стандартния доставчик.
„Ние правим неща отвъд парите“, заяви Антоан Ле Нел, главен директор по растежа и маркетинга на Revolut, пред Euronews, на въпрос дали мобилната услуга ще размие марката за потребителите. „Диверсификацията не е нещо ново за нас“, подчерта той, посочвайки предложенията на Revolut за ипотечни кредити и хотелски резервации.
Компанията заяви, че нейните мобилни планове ще бъдат интегрирани в приложението и потребителите ще могат да плащат с точки, събрани чрез схемата за лоялност. Тези, които се включат в списъка на чакащите първи, ще получат достъп до мобилни планове с начална цена от 12,50 GBP/€ на месец.