Въпреки трилионните инвестиции: Корпоративното използване на AI се срива
Данните представляват сериозен предупредителен сигнал за индустрия, която се очаква да похарчи 5 трилиона долара за AI инфраструктура между сега и 2030 г.
&format=webp)
След три години на безпрецедентни технологични разходи и непрекъснат шум около изкуствения интелект, изглежда че търсенето на AI на работното място започва да пресъхва.
Позовавайки се на данни от скорошно проучване на Бюрото за преброяване на САЩ, The Economist изчислява, че делът на американците в големи компании, които използват AI за „производство на стоки и услуги“, е достигнал едва 11% през октомври – последната налична дата от анкетата.
Проблемът не е само, че тази стойност е разочароваща за технология, която се очаква да промени света, а че вече се движи в грешната посока: финансовото издание отбелязва, че делът всъщност е спаднал от 12% в предишното проучване, проведено две седмици по-рано.
Голямата картина не изглежда по-добре. През март делът на компаниите със 100–249 служители, които съобщават, че не са използвали AI през последните две седмици, е бил 74,1%. Резултатите от следващите месеци показват стабилно покачване на „не“, което в последната анкета достига 81,4%.
При големите корпорации с над 250 служители делът на тези, които не използват AI, се е покачил до 68,6% спрямо годишното дъно от 62,4% през февруари.
Данните представляват сериозен предупредителен сигнал за индустрия, която се очаква да похарчи 5 трилиона долара за AI инфраструктура между сега и 2030 г. За да се случи това, приходите от бизнес и потребителски AI ще трябва да нараснат драстично – а потребителското използване засега изостава, посочва Futurism.
За съжаление за технологичните компании, корпоративните клиенти не компенсират този спад. Макар различни проучвания, цитирани от The Economist, да дават силно разнородни числа, всички водят до един и същ извод: AI остава повече експериментална играчка в офиса, отколкото реален двигател на продуктивността.
Икономист от Станфорд, който следи използването на генеративен AI на работното място, е установил значителен месечен спад: докато 46% от анкетираните са използвали технологията през юни, през септември делът е паднал до 37%.
Други оценки, като тази на финтех компанията Ramp, показват че използването на AI в американските корпорации е скочило рязко в началото на 2025 г. до около 40%, но оттогава е застинало.
Тези резултати следват разочароващо лято за напредъка в AI, тъй като модели като GPT-5 на OpenAI не успяха да постигнат очакваните подобрения. Но пукнатините в корпоративното приемане на AI се появиха още през декември 2024 г., когато проучване на EY сред 500 висши ръководители показа, че над половината смятат, че „се провалят“ в ролята си да внедрят AI в своите компании.
Ръководителите посочват нарастваща „умора от AI“ сред служителите – нещо, което година, пълна с AI скандали, вероятно е засилила.
С 600-милиардна пропаст между приходите от AI и разходите за AI, огромен залог лежи върху това дали технологията най-накрая ще започне да носи реална възвръщаемост.
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)