Ако смятахте, че историите за липсата на баланс между работа и личен живот в OpenAI са стряскащи, изчакайте да чуете за блокчейн компанията на Сам Алтман.

Стартъпът, хитро наименуван „Tools for Humanity“, се представя като глобална технологична компания, разработваща „отворени решения“ чрез блокчейн. Нейният водещ „продукт“ е т.нар. Orb - сферичен скенер на очите, който трябва да реши проблема с „потвърждаването на човешката идентичност“ чрез крипто платформата Worldcoin.

Ако продуктът ви звучи странно, изчакайте да чуете за екипа, който го изгражда. Според Business Insider компанията изисква фанатична отдаденост от служителите си, които са настоятелно насърчавани да работят през уикендите „в името на човечеството“.

„Ние нито ще се провалим, нито ще имаме посредствен резултат, и това е което искаме, и това е единственото, за което ми пука всеки ден, и за което трябва да ви пука всеки ден, и нищо друго не трябва да има значение“, казал главният изпълнителен директор на компанията Алекс Бланя на събрание с целия персонал, според BI.

„Ако ви пука за нещо друго, и ако искате нещо друго, просто не трябва да сте тук. Толкова е просто.“

Изданието е видяло и видео, заснето през февруари в бившия офис на компанията в Сан Франциско, на което се вижда телевизионен екран, излъчващ „ценностите на екипа“ на Tools for Humanity.

„Ние сме много (много) трудолюбиви“, гласи един от екраните.

„Вярваме, че това е проект, който се случва веднъж в живота и че успехът е важен за човечеството. Затова работим през уикендите, винаги сме на разположение и натискаме толкова силно, колкото обстоятелствата ни позволяват. В резултат на това побеждаваме шансовете, достигаме до скорост на бягство и успяваме в мисията.“

По време на събранието, цитирано от BI, Бланя казва, че компанията съществува изцяло, за да изпълни целта си – изграждането на глобална система за дигитална идентичност – независимо от всичко останало.

„Не ни интересува политика, не ни интересува нищо – интересува ни само как можем да постигнем мисията чрез заслуги, представяне и високи резултати“, казва главният директор.

Новината идва в момент, когато Orb се бори да привлече дори малка част от вниманието, на което Алтман и хората около него се надяваха. До ноември 2025 г., две години след старта на продукта с цел два милиарда регистрации, устройството е успяло да достигне едва 17,5 милиона – под един процент от целта.

Като се има предвид този провал, „хуманитарната мисия“ на компанията изглежда много повече като идеологически инструмент за оправдаване на сериозна експлоатация на служителите, отколкото като алтруистичен дълг към човечеството, пише Futurism.

Пример: настояването за работа през уикендите и за постоянно „дежурство“ директно увеличава количеството незаплатен труд, който служителите извършват, позволявайки на компанията да харчи по-малко за хората, които изграждат Orb, докато продуктът се лута.

Продуктът може да е като от книгите за научна фантастика — сфера за наблюдение, необяснимо свързана с блокчейна — но експлоатацията зад него е всичко друго, но не и измислица.