ЕЦБ: Стейбълкойните могат да причинят отлив на депозити и нестабилност за банките
Пазарната капитализация на този вид криптовалути вече надхвърля 280 млрд. щатски долара, а ако бъдат още по-широко възприети, домакинствата могат да заменят част от спестяванията си в банките с тях, показва анализ
&format=webp)
Значителният ръст на стейбълкойните в последно време може да доведе до отлив на депозити от физическите лица, което ще намали важен източник на финансиране за банките и ще ги остави по-нестабилни в общ план, посочват експерти от Европейската централна банка в анализ, публикуван в официалния сайт на институцията.
Според тях, ако стейбълкойните бъдат широко възприети, домакинствата могат да заменят част от банковите си депозити с притежания в криптовалути.
Този отлив може да се усили, ако на доставчиците на услуги, свързани с криптоактиви, като платформи за търговия с тях, бъде позволено да плащат лихви, което ще повиши привлекателността на стейбълкойните.
Критичният въпрос е, ако се стигне до ситуация, в която депозитите, направени от емитентите на стейбълкойни, бъдат предмет на внезапни тегления в случай на паника, свързана с този тип валути, което прави структурите на банковото финансиране по-уязвими към шокове.
От банката обаче подчертават, че Европа регламентът за криптовалутите MiCAR забранява изплащането на лихви върху стейбълкойните от емитентите и доставчиците на услуги, свързани с криптоактиви, а банките институции призовават за подобни забрани и в САЩ.
В анализа на ЕЦБ се посочва още, че подхранвана от нарастващия интерес на инвеститорите и глобалните регулаторни промени, пазарната капитализация на всички стейбълкойни вече надхвърля 280 млрд. щатски долара, около 8% от общия пазар на криптоактиви.
Двама лидери доминират на пазара, Tether (USDT) и USD Coin (USDC), които представляват съответно 184 млрд. щатски долара (63%) и 75 млрд. щатски долара (26%) от пазарната капитализация на всички стейбълкойни.
Докато деноминираните в щатски долари подобни валути съставляват около 99% от всички в обращение, тези в евро играят незначителна роля, като общата им стойност възлиза на едва около 395 млн. евро, показват данните на ЕЦБ.
Същевременно, ЕС е предприел значителни стъпки за регулиране на криптоактивите чрез пълното прилагане на Регламента за пазарите на криптоактиви (MiCAR) миналата година, предоставящ ясни правила за емитенти на стейбълкойни и за тези, които предлагат услуги, свързани с тях.
САЩ наскоро последваха този пример с приемането GENIUS Act, като по този начин предоставиха известна регулаторна яснота за емитентите. Други юрисдикции, например Хонконг, също въведоха законодателство за регулиране на стейбълкойните, допълват от Централната банка на еврозоната.
Според експертите, този вид криптовалути се използват като лесен начин за влизане и излизане от крипто екосистемата. USDT и USDC са предпочитаните единици за търговия в криптплатформи. Около 80% от сделките в световен мащаб на централизирани крипто търговски платформи, включват стейбълкойни, което показва, че те са съществен елемент за функционирането на крипто-активната екосистема.
Трансграничните плащания са друг често цитиран случай на употреба. Въпреки че проучванията сочат, че над 70 % от потоците на стейбълкойни са междурегионални, липсват конкретни доказателства, че те се използват систематично за парични преводи и други трансгранични транзакции.
Освен това се твърди, че се използват като средство за съхранение на стойност в нововъзникващите пазари и развиващите се икономики, особено в страни с висока инфлация. Наличните данни обаче сочат, че използването им в търговията на дребно представлява незначителна част от общия обем. Смята се, че едва около 0,5 % от него са органични преводи в търговията на дребно, допълват от ЕЦБ.
В заключение, използването на стейбълкойни изглежда се дължи предимно на тяхната роля в екосистемата на криптоактивите и остава да се наблюдава дали ще бъдат широко приети в други случаи на употреба, посочват още експертите.
Според тях стейбълкойните могат да представляват риск за финансовата стабилност поради присъщите им уязвимости и взаимосвързаността с традиционните финансови пазари.
Основната е, че инвеститорите губят увереност, че могат да бъдат обратно изкупени по номинална стойност. Тази загуба на доверие може едновременно да предизвика паника и да доведе до отпадане на фиксирането на курса.
Предвид важността на стейбълкойните в крипто екосистемата, силен неблагоприятен шок би бил пагубен за криптопазарите. Други пазарни сегменти също могат да бъдат засегнати чрез ефекти на разпространение и вторични ефекти, включително произтичащи от ефектите на богатството и взаимосвързаността с традиционните финанси, предупреждават от ЕЦБ.
Тези взаимовръзки съществуват предимно чрез стейбълкойни, подкрепени от резерви от активи като USDT и USDC, които се нареждат сред най-големите притежатели на американски държавни облигации и имат резерви от активи, сравними с тези на 20-те най-големи парични пазарни фондове.
Освен това през последните месеци те са сред най-големите нетни купувачи на краткосрочни американски държавни облигации. Оттегляне или „бягство“ от посочените стейбълкойни би могло да предизвика паническа разпродажба на техните резервни активи, което би могло да засегне функционирането на пазарите на американски държавни ценни книжа.
Това може да представлява значителен риск, ако стейбълкойните и съответните им резерви от активи продължат да растат бързо, като според някои прогнози пазарната капитализация би могла да достигне 2 трилиона щатски долара до 2028 г.
Тези рискове могат да нараснат значително, ако настоящите екстремни нива на концентрация се запазят, като само двама емитенти представляват около 90% от всички подобни валути в обращение.
Тази ситуация би могла да бъде трудна за промяна, като се има предвид присъщата несъвместимост между различните криптовалути. В резултат фалитът на само една компания би могъл да има широко разпространено въздействие, дори и при липса на системна криза във всички останали стейбълкойни, допълват от ЕЦБ.
В Европа – глобалните различия между юрисдикциите са основният източник на риск за стейбълкойните.
Въпреки многото сходства между различните законодателства, все още съществуват значителни различия по отношение на резервните изисквания и например дали се разрешават такси за обратно изкупуване. Това улеснява регулаторния арбитраж.
Рискове могат да възникнат по-специално в резултат на емитиране от трети държави, когато субект от ЕС и субект от трета държава съвместно емитират заместими стейбълкойни както в ЕС, така и в юрисдикция извън ЕС. Това може да доведе до недостатъчни резервни активи на емитентите от ЕС, за да изпълнят комбинираните искания за обратно изкупуване, направени от притежателите на токени от ЕС и извън него, което увеличава риска от паника.
Такива рискове налагат допълнителни предпазни мерки, като предварителни условия, които трябва да бъдат изпълнени, преди да бъде разрешен достъпът до пазара на ЕС, подчертават от ЕЦБ.
Експертите допълват, че понастоящем рисковете за финансовата стабилност са ограничени в еврозоната, но бързият растеж на стейбълкойните оправдава внимателното им наблюдение, а рисковете, произтичащи от трансграничния регулаторен арбитраж, следва да бъдат преодоляни.
Този вид криптовалути не се използват широко за транзакции, свързани с реални активи, особено в еврозоната, нито са довели до значителен отлив на депозити на дребно.
Дори ако бъдат приети в по-широк набор на употреба и дори ако взаимосвързаността с еврозоната се увеличи, ЕС е въвел строга регулаторна рамка чрез MiCAR, която би намалила потенциалните рискове, посочват още от ЕЦБ.
Според тях, за да се намалят рисковете в бъдеще, свързани с трансграничния регулаторен арбитраж, и да се ограничат рисковете от неадекватни регулаторни юрисдикции, е от жизненоважно значение регулаторните рамки да бъдат допълнително хармонизирани на глобално равнище.
Това може да бъде постигнато чрез глобалното прилагане на пътната карта на Г-20 за криптоактивите, която включва препоръките на Съвета за финансова стабилност относно регулирането на пазарите и дейностите, свързани с криптоактивите, Базелския стандарт за експозициите на банките към криптоактиви и препоръките на Съвета за финансова стабилност за регулиране на глобалните споразумения за стейбълкойни.






)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)