Какво правят хората с ChatGPT?
От известно време се знае, че ChatGPT набира популярност, но нов доклад показва колко огромен е станал през последните месеци
&format=webp)
Икономическият изследователски екип на OpenAI даде ясен отговор на този въпрос, публикувайки първия по рода си работен доклад (в сътрудничество с икономиста от Харвард Дейвид Денинг).
В документа се описва как хората използват ChatGPT през времето и за различни задачи. Докато други проучвания са се опитвали да оценят подобна информация чрез анкети и самостоятелно попълнени въпросници, това е първото изследване с директен достъп до вътрешните потребителски данни на OpenAI.
Затова изследването предлага надежден поглед към реалните данни за употребата на ChatGPT – все още най-популярният чатбот.
На този фон Ars Technica излага най-интересните факти за начина, по който хората днес използват OpenAI.
Нарастваща популярност
От известно време се знае, че ChatGPT е популярен, но този доклад показва колко огромен е станал през последните месеци. Само сред седмично активните потребители на потребителските планове (Free, Plus и Pro) ChatGPT е преминал границата от 100 милиона души в началото на 2024 г., надхвърляйки 400 милиона в началото на 2025 г., а днес вече има над 700 милиона потребители – „почти 10% от пълнолетното население на света“, според компанията.
Една от загадките на ChatGPT винаги е била колко хора го използват редовно, а не само като еднократна проба. Докладът дава отговор: около 70% от потребителите се връщат всяка седмица.
Това показва, че приложението вече е станало част от ежедневието – както търсачките или социалните мрежи.
Всички тези потребители са довели и до рязко нарастване на броя обработени съобщения – от около 451 милиона дневно през юни 2024 г. до над 2,6 милиарда през юни 2025 г. (осреднено за седмица).
За сравнение, Google обяви през март, че извършва 14 милиарда търсения дневно – след десетилетия като безспорен лидер в интернет търсенето.
Потребителите на ChatGPT са по-млади и в началото са били предимно мъже
Впечатляващо е колко голяма част от потребителската база на ChatGPT се състои от най-младата демографска група. Цели 46 процента от потребителите, които са посочили възрастта си в извадката на OpenAI, са били между 18 и 25 години. Към това трябва да се добави несъмнено значителният брой хора под 18 години, които използват ChatGPT (които изобщо не са включени в извадката), и се получава, че вероятно голямата част от потребителите на OpenAI не са достатъчно възрастни, за да имат спомени от 20-ти век.
Това, което първоначално е започнало като предимно „момчешки клуб“, вече достига почти равнопоставеност между половете сред потребителите на ChatGPT, според анализа.
OpenAI също така е изчислила вероятното разпределение по пол в голяма извадка от потребители, като е използвала данни от Социалната сигурност и списъка на Световния регистър за имена по пол. Когато ChatGPT стартира в края на 2022 г., този анализ е показал, че около 80 процента от седмично активните потребители вероятно са били мъже. В края на 2025 г. този процент се е обърнал, като леко мнозинство (52,4 процента) вече са жени.
Хората го използват за повече от работа
Въпреки всички разговори за потенциала на големите езикови модели да революционизират работното място, повечето от използванията на ChatGPT нямат нищо общо с бизнес продуктивност, според OpenAI. Неработните задачи са нараснали от около 53% от всички съобщения в ChatGPT през юни 2024 г. до 72,2 процента през юни 2025 г., според изследването.
С течение на времето все повече употреби на ChatGPT с категория "развлечение".
Потребителите на ChatGPT се нуждаят от помощ при писането
Не е изненадващо, че много хора използват чатбот, за да им помага при създаването на текстове. Но все пак е впечатляващо колко голяма част от употребата на ChatGPT е именно за това.
В рамките на 1,1 милиона разговори от май 2024 г. до юни 2025 г., цели 28% са били свързани с писмени задачи по един или друг начин, според OpenAI. Това число нараства до 42% за разговори, маркирани като работни, а мнозинство – 52% – от всички работни разговори са от потребители с „мениджърски и бизнес професии“.
OpenAI подчертава, че много от тези потребители не разчитат на ChatGPT само за създаване на имейли или съобщения от нулата. Процентът на разговорите, при които потребителите искат LLM да „редактира или критикува“ текст, е 10,6%, срещу само 8%, свързани с генериране на „лично писане или комуникация“ от подадена инструкция. Други 4,5% от разговорите се занимават с превод на съществуващ текст на нов език, срещу само 1,4%, свързани с „художествена литература“.
Все повече хора използват ChatGPT като информационна търсачка
През юни 2024 г. около 14% от всички разговори в ChatGPT са били маркирани като „търсене на информация“. До юни 2025 г. този процент нараства до 24,4% , леко надминавайки запитванията, свързани с писане, които са спаднали от около 35%.
Въпреки че последните GPT модели изглежда са станали по-добри в предоставянето на източници за подкрепа на информацията, OpenAI все още не е решила проблема с масовото „фабрикуване на факти“, което прави езиковите модели ненадеждни за извличане на точни данни. За щастие, по-малко хора изглежда използват ChatGPT за търсене на информация на работа - този случай представлява само 13,5% от работните разговори, далеч под 40%, свързани с писане.
Вземане на решения
Сред работните разговори, „вземане на решения и решаване на проблеми“ е сравнително популярна употреба на ChatGPT.
Получаването на помощ за редакция на имейл е едно, но да поискаш от ChatGPT помощ при бизнес решение е съвсем друго. В рамките на работните разговори OpenAI съобщава, че значителни 14,9% са се отнасяли за това.
Категорията е втората по популярност след „документиране и записване на информация“ сред работните разговори в ChatGPT.
Това важи за всички различни професионални групи, които OpenAI е разгледала, което според компанията означава, че хората „използват ChatGPT като съветник или изследователски асистент, а не само като технология, която изпълнява работни задачи директно“.