Хуманоидните роботи: Милиарди обещания, но далеч от реалността
Индустрията все още се сблъсква с огромни съществени въпроси
&format=webp)
Човечеството често се фиксира върху реализирането на определени джаджи от научната фантастика, без значение колко непрактични са те. Летящи коли. Джетпакове. И сега – хуманоидни роботи.
През последните години обаче се очаква някой ден да станат пазар на стойност трилиони долари, с големи компании като Tesla на челно място. През март изпълнителният директор Илон Мъск се похвали, че автомобилният му производител ще създаде 5 000 робота Optimus до края на годината.
В отговор на твърдението на Мъск, и стартъпът Agibot от Шанхай заяви амбиции за своите роботи. Норвежкият производител 1X обяви, че ще тества робота си в хиляди домове преди 2026 г. А компанията за AI роботи Figure планира да достави 100 000 хуманоидни робота през следващите четири години.
Въпреки това, малко от обещаните роботи всъщност са произведени, пише анализаторът на Futurism Франк Ландимор. Освен това индустрията все още се сблъсква с огромни съществени въпроси, както е описано в ново публикувано изследване от IEEE Spectrum, и не е ясно дали някои от тези препятствия ще бъдат преодолени в близко бъдеще.
Пример за нереалистичното мислене, доминиращо в сектора, е, че мнозина залагат на напредъка на AI - друга технология, потопена в преувеличени обещания и несигурно бъдеще - да доведе магически до универсални роботи, според Мелони Уайз, бивш главен продуктов директор в Agility Robotics.
„Мисля, че много хора се надяват, че ще се измъкнат чрез AI“, казва Уайз пред IEEE.
„Но реалността е, че в момента AI не е достатъчно стабилен, за да отговори на изискванията на пазара.“
Това е болезнено очевидно. В демонстрационно видео, споделено миналата седмица, изпълнителният директор на Salesforce, Марк Бениоф, заедно с Мъск, моли робот Tesla Optimus за Кока-кола.
Роботът обаче се колебае дълго време и остава неподвижен, докато Бениоф многократно го подканва да се задвижи. Когато накрая тръгва, се движи бавно и шумно, сякаш е огромна дистанционно управлявана играчка.
Elon’s Tesla Optimus 🤖🔥 is here! Dawn of the physical Agentforce revolution, tackling human work for $200K–$500K. Productivity game-changer! Congrats @elonmusk, and thank you for always being so kind to me! 🚀 #Tesla #Optimus pic.twitter.com/bA5IYIylE1
— Marc Benioff (@Benioff) September 3, 2025
Друго технологично препятствие е животът на батериите. Роботът „Digit“ на Agility, например, може да работи максимум 90 минути, докато се зарежда напълно за 9 минути.
Но само 30 минути от това време са реално използваеми при нормални условия, тъй като допълнителният час заряд се държи в резерв за паузи в работата - което се случва често на производствената линия, иначе батерията може да свърши по средата на задачата, според IEEE.
Сега си представете фабрика със стотици такива роботи с тежки батерии, които трябва да се зареждат на всеки половин час.
„Никой не иска да се занимава с това“, казва Уайз.
Но може би бързаме с изводите. Дали фабриките изобщо ще сметнат за разумно да заменят надеждните и високоспециализирани машини - или човешките работници - с експериментални роботи?
Amazon е един от най-големите примери за индустриален гигант, който приема роботизацията, като машините там ще надминат хората в огромните складове - но най-успешните им роботи са високо специализирани единици, като ръце за товарене и разтоварване на кутии.
Въпреки че компанията експериментира с хуманоидни машини като „Digit“ на Agility, тя все още не ги използва в голям мащаб.
Дори ако производителите са готови да рискуват, индустриалните приложения за хуманоидни роботи трудно биха се реализирали, според Уайз, защото ще попаднат под вече строго регулираното поле на индустриалните машини.
Това означава, че индустрията няма да се радва на същата свобода, каквато имат новите технологии като автономните автомобили.
Като цяло, въпреки че сферата на хуманоидната роботика генерира много шум - и понякога проблясъци на научнофантастичен потенциал - тя все още не е доказала, че е близо до това да стане гигантът, на който залагат инвеститорите.