Бихте ли платили над 20 евро за бутилка вода? Нова порода сомелиери вярват, че H₂O може да съперничи на виното
Ресторант в английското графство Чешър има меню с минерални води – каквито вече имат няколко заведения в САЩ. Но възможно ли е наистина човек да различи един „тероар“ от друг?
&format=webp)
За гостите на елегантния ресторант La Popote в Чешър вече има новост обрат в обичайния ритуал. Първо идва менюто, създадено от собствениците – шеф-готвача Джо Роулинс и съпругата му Гаел Радигон, които живеят над заведението със своите деца. Следва виненa листa с над 100 етикета. А после – меню със седем вида вода.
Изборът включва бутилка Crag за £5, добита в близкия Пийк Дистрикт, Lauretana, извираща от Пиемонт, Италия за £12, както и Vidago - минерална вода от португалски спа град, която струва £19, разказва The Guardian.
Менютата с вода не са новост – няколко ресторанта в САЩ вече предлагат такива.
Ако се чудите защо изобщо съществува меню за вода – и как бутилка от нея може да струва повече от вино – може да се обърнете към сомелиера по водата на La Popote - Доран Биндер. Той е част от нарастващо глобално движение на „евангелисти на водата“, убедени, че H₂O трябва да се празнува като истинска напитка, вместо да бъде подценявана, както досега.
„Водата е нещо прекрасно и просто искам хората да експериментират и да ѝ се наслаждават по нов начин“, казва пред The Guardian 53-годишният Биндер, който има над 7 милиона гледания месечно в социалните мрежи.
„Знам, че хората често се смеят на концепцията за сомелиер на вода – и това е добре. Всъщност смехът само показва колко бедно е отношението ни към водата.“
Решаващ за вкуса е минералният състав – общото количество разтворени твърди вещества (TDS). Ниският TDS дава деликатна, „мека“ вода, докато високият означава по-тежък, богат вкус. „Натрият прави водата солена, калцият – леко сладка, магнезият – горчива“, обяснява водният сомелиер пред журналиста на The Guardian Саймън Ъсбърн.
„От уважение към водата“, тя се поднася във винена чаша, подчертава Биндер, чийто любим етикет е Vichy Célestins (£9) от френския град Виши, с TDS над 3300. Тя е солено-сладка, леко естествено газирана и напомня на омекотена морска вода.
За сомелиерът и за ресторанта водата е шанс да се конкурира не само с виното, но и с все по-популярните безалкохолни коктейли и други нискоалкохолни напитки.
Историята на Биндер започва, когато след развод купува западащ пъб в Пийк Дистрикт. Оказва се, че под паркинга му блика необичайно чист извор. През 2018 г. той напуска работата си в козметичната индустрия в Ню Йорк и започва да бутилира водата под марката Crag. Днес екип от 15 души произвежда над 12 000 бутилки седмично в стари стъклени бутилки за многократна употреба.
Вдъхновен, Биндер се свързва с австриеца Майкъл Машка, когото нарича „кръстникът на водата“. Машка основава през 2002 г. FineWaters – академия и общество, които сертифицират сомелиери по вода по цял свят.
Разбира се, възниква въпросът за околната среда. Машка подчертава, че повечето бутилирана вода всъщност е преработена чешмяна и проблемът е в масовата индустрия, а не в нишовите премиум марки, които имат тероар и уникален характер. Той добавя:
„Най-сетне започваме да мислим за водата не само като средство за хидратация, а като преживяване.“